Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Instytut Badań Edukacyjnych opublikował właśnie książkę przedstawiającą analizy rezultatów badania i przegląd wyników uczniów. Publikacja zawiera również odpowiedzi młodych Polaków na pytania dotyczące doświadczeń z lekcji języka polskiego, korzystania z urządzeń cyfrowych na lekcjach, aktywności czytelniczych czy relacji z rówieśnikami.

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół.

W najbliższy poniedziałek, 16 marca br., zapraszamy do udziału w wirtualnym sympozjum, którego tematem będzie rzetelność naukowa i etyka badań naukowych. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Path2Integrity”, który w Polsce jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Nowy numer wydawanego przez IBE kwartalnika “Edukacja” czeka na czytelników! W najnowszym wydaniu “Edukacji” znajdziecie artykuły o różnorodnej tematyce, szeroko związanej z edukacją. Zapraszamy do lektury!

W dniach 1–6 marca 2020 w Belgradzie odbyło się spotkanie krajowych koordynatorów badania PIRLS, które w Polsce realizowane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych. Polskę reprezentowały: Joanna Kaźmierczak oraz ekspertki w zakresie języka polskiego, Wioleta Dobosz-Leszczyńska i Kinga Białek.

Coraz mniej dzieci i ich rodziców lubi czytać i jest to tendencja globalna – alarmuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) w komunikacie dotyczącym zmian w postawach czytelniczych. Opublikowane 5 marca br. opracowanie IEA opiera się między innymi na wynikach wszystkich edycji Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS), realizowanego już od blisko dwóch dekad.

NASZE BADANIA