DOI: 10.24131/3724.250205
Streszczenie
Współczesna młodzież zmaga się z coraz częstszymi problemami z koncentracją uwagi, co negatywnie wpływa na ich funkcjonowanie szkolne, emocjonalne i społeczne. Główne przyczyny to nadmiar bodźców, presja edukacyjna, stres, a także czynniki biologiczne i środowiskowe. Zaburzenia te mogą prowadzić do obniżonej samooceny, trudności w relacjach i gorszych wyników w nauce. Kluczowe jest zapewnienie młodzieży odpowiedniego wsparcia – indywidualnego i systemowego – ze strony nauczycieli, rodziców oraz specjalistów. Wśród skutecznych metod terapii znajdują się podejścia behawioralne, psychoterapia, farmakoterapia oraz techniki mindfulness. Szczególną rolę odgrywa mindfulness – praktyka uważności, która poprzez skupienie na chwili obecnej wspiera rozwój samoregulacji, redukcję stresu oraz poprawę koncentracji. Badania wykazują, że regularne stosowanie mindfulness może przynieść trwałe korzyści poznawcze i emocjonalne. Implementacja mindfulness w szkołach wymaga zaangażowania nauczycieli, odpowiednich szkoleń, współpracy z rodzicami oraz integracji z programem nauczania. Techniki te – zarówno formalne (medytacje), jak i nieformalne (uważność w codziennych czynnościach) – pomagają młodzieży w radzeniu sobie z trudnościami dnia codziennego. Praktyka mindfulness, prowadzona w sposób etyczny i odpowiedzialny, może stanowić wartościowe uzupełnienie terapii zaburzeń koncentracji i skutecznie wspierać rozwój młodego człowieka.
The implementation of mindfulness techniques in the process of supporting adolescents with attention disorders
Abstract
In contemporary society, adolescents increasingly face attention and concentration difficulties, which significantly affect their academic performance, emotional well-being, and social functioning. These challenges are attributed to a variety of factors, including technological overstimulation, educational pressure, psychological stress, and biological as well as environmental determinants. Insufficient concentration may lead to lower self-esteem, learning difficulties, and impaired interpersonal relationships. Therefore, comprehensive and individualized support from educators, parents, and mental health professionals is essential. Effective intervention strategies include behavioral therapy, psychotherapy, pharmacological treatment, and mindfulness-based approaches. Mindfulness, which emphasizes present-moment awareness and emotional self-regulation, has emerged as a promising complementary method. Empirical studies demonstrate that regular mindfulness practice improves cognitive performance, reduces anxiety, and enhances emotional resilience in adolescents. The successful implementation of mindfulness in educational settings requires the involvement of trained teachers, integration into school curricula, and collaboration with families. Both formal (e.g., meditation, breathing techniques) and informal (e.g., mindful awareness during routine activities) practices have shown potential in supporting concentration and coping skills. When applied ethically and developmentally appropriately, mindfulness serves as a valuable tool for promoting mental health and fostering adaptive functioning among youth.