Tekst łatwy do czytania

Postawy uczniów wobec nauczyciela i muzyki jako przedmiotu szkolnego w perspektywie wybranych badań

Artykuł koncentruje się na problematyce edukacji muzycznej analizowanej w kontekście postaw uczniów wobec nauczyciela i lekcji muzyki. Zaprezentowano w nim przegląd wybranych badań dotyczących tych zagadnień. Przeprowadzono je wśród uczniów na różnych etapach edukacji, a także dorosłych, odwołujących się do swoich wspomnień.

Z badań wynika, że nauczyciel odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu postaw uczniów wobec tego obszaru edukacji. Wiele osób pozytywnie ustosunkowuje się do lekcji muzyki, jednak krytycznie odnosi się do niekorzystnego układu treści nauczanych na tym przedmiocie, wśród których zagadnienia teoretyczne przeważają nad aktywnym poznawaniem i uprawianiem muzyki. Uczniowie negatywnie wypowiadają się również na temat muzyki klasycznej obecnej na lekcjach, a ich oczekiwania dotyczą m.in. uwzględnienia w większym wymiarze w programie nauczania tego przedmiotu bliskiej im muzyki młodzieżowej. Postulują zarazem wprowadzenie w tych zakresach istotnych zmian.

Pobierz plik PDF

Najnowsze artykuły

Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół

  • Karol Konaszewski, Sebastian Binyamin Skalski-Bednarz, Janusz Surzykiewicz

Rola cech indywidualnych w wyborze strategii uczenia się języków obcych osób dwu- i wielojęzycznych

  • Mateusz Jan Dudka, Grażyna Krasowicz-Kupis

Skuteczność programów wzmacniających odporność psychiczną (resilience) w świetle syntezy badań eksperymentalnych

  • Łukasz Szwejka, Mirosław Rewera, Piotr T. Nowakowski

Nieobecności szkolne a szanse na edukacyjny sukces

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata