flaga RPTekst łatwy do czytania

Przeciwdziałanie lękowi przed matematyką: Co mogą zrobić rodzice i nauczyciele?

DOI: 10.24131/3724.250201

Streszczenie

Lęk przed matematyką stanowi istotne wyzwanie w edukacji, ponieważ jego wyższy poziom wiąże się z niższymi wynikami w nauce matematyki oraz mniej pozytywną postawą uczniów wobec przedmiotów ścisłych (STEM – nauka, technologia, inżynieria, matematyka). Wysoki poziom lęku przed matematyką u nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a także rodziców i opiekunów dzieci, może wiązać się ze stosowaniem przez nich nieodpowiednich metod kształcenia w zakresie matematyki oraz mniejszym wsparciem udzielanym uczniom. W artykule omówiono działania zapobiegające powstawaniu i rozwojowi lęku przed matematyką oraz strategie jego zmniejszania, które można stosować zarówno w środowisku rodzinnym, jak i szkolnym. Działania te są ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie wiedzy, umiejętności i kompetencji matematycznych. Przegląd uwzględnia propozycje gier i aplikacji, stosowanych głównie w środowisku domowym, których celem jest rozwijanie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie liczb oraz przestrzeni, a także zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia w nauce podstaw matematyki. W obszarze działań dydaktycznych przedstawiono aktualny stan dyskusji na temat znaczenia stosowania różnorodnych metod kształcenia w odniesieniu do lęku przed matematyką oraz osiągnięć matematycznych. Wyniki badań sugerują, że właściwie zaplanowane działania w środowisku domowym i szkolnym mogą skutecznie zmniejszać lęk przed matematyką, a także poprawiać osiągnięcia w tej dziedzinie, jednocześnie zwiększając zainteresowanie przedmiotami STEM. Skuteczność tych działań zależy jednak od wielu czynników, takich jak dostosowanie metod kształcenia do potrzeb uczniów czy zaangażowanie nauczycieli i rodziców. Artykuł dostarcza praktycznych rekomendacji dla nauczycieli, rodziców oraz osób zaangażowanych w tworzenie środowiska edukacyjnego, podkreślając znaczenie działań ukierunkowanych nie tylko na rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów, ale także na kształtowanie ich pozytywnego podejścia do tego przedmiotu. 

Pobierz plik PDF

Pobierz aneks PDF

Preventing Math Anxiety: What Can Parents and Teachers Do?

Abstract

Math anxiety is a significant challenge in education, as its higher levels are associated with lower mathematics achievement and a less positive attitude toward STEM subjects (Science, Technology, Engineering, Mathematics). A high level of math anxiety among preschool and early elementary school teachers, as well as parents and caregivers, can also have detrimental consequences for the teaching methods they use and the support they provide to students. This article discusses strategies to prevent the formation and development of math anxiety, as well as techniques for reducing it, which can be applied both in the family and school environment. These strategies primarily focus on enhancing children’s mathematical knowledge, skills, and competencies. The review includes recommendations for games and applications, mainly for home use, designed to develop children’s numerical and spatial knowledge and skills and provide them with adequate support in learning basic math skills. In the area of educational practices, the article presents the current state of discussion regarding the impact of various teaching methods on the development of math anxiety and mathematical achievement. Research findings suggest that well-planned activities in home and school settings can effectively reduce math anxiety, improve mathematical performance, and increase interest in STEM subjects. However, the success of these interventions depends on various factors, such as the adaptation of teaching methods to students’ needs and the involvement of teachers and parents. The article provides practical recommendations for teachers, parents, and individuals involved in creating educational environments, emphasizing the importance of activities aimed not only at enhancing students’ mathematical competence but also at fostering a positive attitude toward mathematics.