Streszczenie
W artykule przeanalizowano wpływ powszechności edukacji na produkt krajowy brutto (PKB). W badaniu wykorzystano dane dotyczące średniej liczby lat nauki oraz PKB per capita i PKB według parytetu siły nabywczej (PKB PPP) per capita. Analiza obejmowała dane pięcioletnie zebrane dla 121 krajów w okresie 1960-2015. Wyniki potwierdziły pozytywny wpływ średniej liczby lat nauki na wzrost PKB per capita oraz PKB PPP per capita. Dodatkowo przedstawiono wybrane dane doty czące zmian poziomu wykształcenia w Polsce oraz w innych krajach na świecie.
DOI: 10.24131/3724.240101
The Impact of Education Prevalence on GDP: An Analysis of Data from 121 Countries, 1960-2015
Abstract
The article analyzes the impact of the prevalence of education on Gross Domestic Product (GDP). The study used data on the average number of years of schooling, as well as GDP per capita and GDP in purchasing power parity (GDP PPP) per capita. The analysis included five-year interval data collected for 121 countries over the period of 1960-2015. The results confirmed the positive impact of the average number of years of schooling on the growth of GDP per capita and GDP PPP per capita. Additionally, selected data on changes in education levels in Poland and other countries worldwide are presented.