DOI: 10.24131/3724.240405
Streszczenie
Celem opracowania jest przegląd literatury naukowej pod kątem odpowiedzi na pytanie, jakie są możliwości (optymalne techniki, metody) wspierania rozwoju kreatywności i postaw proinnowacyjnych u dzieci z mutyzmem wybiórczym, a także to, jaka jest/mogłaby być rola nauczyciela w tymże procesie. Analiza literatury źródłowej pozwala wskazać, że wzmacnianie kreatywności powinno stać się priorytetem programów edukacyjnych już na etapie wczesnego dzieciństwa i może stanowić ważny kanał oddziaływań terapeutycznych w pracy z dziećmi z zaburzeniami lękowymi, w tym z mutyzmem wybiórczym. W pierwszej części opracowania omówiona została specyfika funkcjonowania dzieci z mutyzmem wybiórczym w środowisku pozarodzinnym. Następnie przywołano definicję kreatywności i zaakcentowano potrzebę rozwijania potencjału kreatywnego dzieci z mutyzmem. Scharakteryzowano też działania mające na celu rozwój myślenia rozbieżnego dzieci z mutyzmem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, co powinno stać się priorytetowym zadaniem edukacyjnym instytucji oświatowych. Dalej zaprezentowana została rola nauczyciela w procesie wspierania rozwoju kreatywności i postaw proinnowacyjnych. W ostatniej części opracowania zasygnalizowano wybrane metody i techniki, które mogą służyć rozwijaniu kreatywności dzieci z mutyzmem wybiórczym, stanowiąc jednocześnie klucz do ich terapii. Zaakcentowano także rolę treningu twórczości w tym obszarze. Na podstawie analizy literatury źródłowej można jednoznacznie wskazać, iż szkoła zajmuje ważne miejsce w procesie wspierania, rozwijania kreatywności dzieci z mutyzmem wybiórczym. Istotną rolę odgrywa tu nauczyciel i jego postawy. Rolą pedagogów jest stworzenie środowiska edukacyjnego, które mogłoby wspierać rozwój myślenia rozbieżnego dzieci.
The need and possibilities of supporting the development of creativity and pro-innovative attitudes of children with selective mutism in the early grades of elementary school
Abstract
The purpose of the study is to review the scientific literature with a view to answering the question of what are the possibilities (optimal techniques, methods) to support the development of creativity and pro-innovative attitudes in children with selective mutism, but also what is/could be the role of the teacher in this process. The analysis of the source literature makes it possible to point out that the enhancement of creativity should become a priority of educational programs at the early childhood stage and can be an important channel of therapeutic interactions in working with children with anxiety disorders, including selective mutism. The first part of the paper discusses the specifics of how children with selective mutism function in a non family environment. Next, the definition of creativity is recalled and the need to develop the creative potential of children with mutism is emphasized. Next, activities aimed at the development of divergent thinking of children with mutism at preschool/early school age were characterized, which should become a priority educational task of educational institutions. Further, the role of the teacher in the process of supporting the development of creativity and pro-innovative attitudes is presented. In the last part of the study, selected methods and techniques were signalled, which can be used to develop the creativity of children with selective mutism, while being the key to their therapy. The role of creativity training in this area was also emphasized. Based on the analysis of the source literature, it is clear that the school occupies an important place in the process of supporting, developing the creativity of children with selective mutism. An important role is played here by the teacher and his attitudes. The role of educators is to create an educational environment that could support the development of children's divergent thinking.