Opiniowanie wypracowanych standardów i rekomendacji dotyczących stosowania mikropoświadczeń w Polsce, dyskusje na temat rozwiązań w zakresie projektowania, opisywania, wydawania i zapewniania wiarygodności mikropoświadczeń, a także wymiana doświadczeń oraz dzielenie się wiedzą to główne cele Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń. 26 marca w Warszawie odbyło się jej inauguracyjne spotkanie.
Głównym celem projektu “Mikropoświadczenia - pilotaż nowego rozwiązania wspierającego uczenie się przez całe życie”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, jest sprawdzenie przydatności mikropoświadczeń do rozwijania umiejętności zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie oraz zaprojektowanie procesu ich wydawania i zbierania.
Rozwój technologiczny, zmieniające się wymagania rynku pracy oraz przemiany w edukacji sprawiły, że na świecie oraz w Polsce coraz więcej mówi się o mikropoświadczeniach, coraz częściej też są one wdrażane. Jednak, jak wynika np. z niedawno opublikowanego raportu OPI („Mikropoświadczenia nowym kierunkiem rozwoju szkolnictwa wyższego”), “barierą wdrażania mikropoświadczeń jest poczucie braku dookreślonych ram prawnych i organizacyjnych, a także niewystarczająca wiedza na temat tego, czym są i jak wdrażać mikropoświadczenia”.Celem zespołu IBE zajmującego się mikropoświadczeniami jest opracowanie standardów, w oparciu o szeroko zakrojone konsultacje z wybranymi z ekspertami, którzy reprezentują kluczowe instytucje dla rozwoju umiejętności na rynku pracy.
Mikropoświadczenia są z pewnością przyszłością edukacji i rynku pracy. Warto podkreślić, że wypracowywane przez Zespół IBE rozwiązania są na poziomie światowej awangardy. Jestem dumny, że wyznaczamy trendy w zakresie badań potrzeb użytkowników oraz wybranej technologii mikropoświadczeń
Tym, co czyni nasze polskie doświadczenia unikalnymi na skalę światową, jest kompleksowe podejście do projektu rozwijającego i pilotażowo wdrażającego mikropoświadczenia. To wspólne działania administracji publicznej, w tym wielu ministerstw, instytutów naukowych, czołowych uczelni, organizacji pracodawców i pracowników, NGOsów i firm komercyjnych. Na wyniki i wnioski z naszego projektu czeka wielu ekspertów na całym świecie, a my zrobimy wszystko, aby nie zawieść tych oczekiwań
Inauguracyjne spotkanie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń, które odbyło się 26 marca w Warszawie, służyło wprowadzeniu uczestników w tematykę oraz uzgodnieniu kierunków jej prac w ramach projektu.
Wypracowanie adekwatnych i przejrzystych standardów stosowania mikropoświadczeń jest niezbędne do zapewnienia ich jakości, wiarygodności i uznawalności. Standardy te powinny być skonsultowane z różnymi środowiskami związanymi z rozwojem umiejętności dla rynku pracy i dlatego tak ważna jest rola Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń.
Dane z różnych krajów (OECD, 2023) pokazują, że osoby zdobywające poświadczenia za udział w krótkich programach edukacyjnych mają na rynku pracy większe szanse na uzyskanie zatrudnienia i mogą liczyć na wyższe zarobki. Warto przy tym zaznaczyć, że oprócz samego uczestnictwa w programach, ważne są:
● jakość oferty (np. objętość kursu, zaufana instytucja edukacyjna, która prowadzi program),
● dopasowanie do aktualnych potrzeb rynku pracy.
Mikropoświadczenia mogą wspierać uczących się w rozpoczęciu lub powrocie na studia. Udział w krótkich, certyfikowanych programach może zachęcić do skorzystania z oferty uczelni bez konieczności podejmowania długoterminowego zobowiązania w postaci kilkuletnich studiów.
Mikropoświadczenia wzbogacają ofertę kształcenia i certyfikacji umiejętności w edukacji średniej i wyższej, jak również w sektorze prywatnym – i w biznesie, i na rynku szkoleniowym. W metaforze "ekosystemu" mikropoświadczenia zajmują niezagospodarowaną niszę oraz wpisują się w cykl rozwoju umiejętności, ułatwiając ich etapowe rozwijanie i potwierdzanie, a także prezentowanie
Członkowie Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń:
Przedstawiciel Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Tomasz Chomicki, Sektorowa Rada ds. Kompetencji - Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo
Bogusław Dębski, Sektorowa Rada ds. Kompetencji - Informatyka
Michał Goszczyński, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Justyna John, Ministerstwo Cyfryzacji
prof. dr hab. Andrzej Kraśniewski, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich
Szymon Kurek, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Małgorzata Lelińska, Konfederacja Lewiatan
Agnieszka Majcher-Teleon, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
dr Błażej Mądrzycki, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
dr Robert Musiałkiewicz, Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych
Dominika Tadla, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
dr hab. Barbara Worek, Sektorowa Rada ds. Kompetencji - Usługi Rozwojowe
#FunduszeUE