Matematyka jest ważna! Raport z badania nauczania matematyki w gimnazjum.

Co się zmieniło na lekcjach matematyki po wprowadzeniu nowej podstawy programowej, a nad czym wciąż trzeba pracować? Jakie metody wykorzystują nauczyciele w pracy z uczniami i czy potrafią na lekcji komunikować się z uczniami? Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badanie, którego rezultaty pomogą wskazać szanse i zagrożenia dla realizacji podstawy programowej z matematyki w gimnazjum. Raport z badania jakościowego, opracowany przez Pracownię Matematyki IBE, jest już dostępny na stronie Instytutu.

Pogłębienie wiedzy o tym, w jaki sposób w szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa z matematyki, było głównym celem przeprowadzonego przez IBE badania, które objęło nauczycieli, uczniów i ich rodziców.

Wyniki badania wyraźnie pokazują, że nauczyciele są dobrze przygotowani z zakresu wiedzy matematycznej. Dobrze realizowane są też cele szczegółowe podstawy programowej związane z wprowadzaniem i stosowaniem narzędzi matematycznych.
Pewnym problemem jest natomiast realizacja celów ogólnych podstawy programowej związanych z rozumowaniem, argumentacją, umiejętnością dobierania własnej strategii.

„Dość powszechne jest przekonanie, że zasadnicze przesłanie podstawy programowej zawarte jest w wymaganiach szczegółowych. Wbrew intencjom autorów podstawy dokument ten w praktyce bywa sprowadzany do spisu wszystkich tematów, które powinny być zrealizowane na lekcjach” – mówi Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematycznej w IBE.

Jego zdaniem potrzebne są działania wspierające wdrażanie nowej podstawy programowej – zwłaszcza odnoszące się do upowszechniania świadomości znaczenia wymagań ogólnych. Ponieważ w procesie uczenia nauczyciele w znacznym stopniu opierają się na podręcznikach, to podstawa programowa jest odzwierciedlana jedynie na tyle, na ile jej idee są w nich obecne.
Słabością edukacji matematycznej w gimnazjach jest też niewystarczająca komunikacja między nauczycielem a uczniami.
„Styl wykładowy, organizacja lekcji wykluczająca uczniów z twórczego uczestnictwa, rzadkie reagowanie na ich potrzeby, pytania i wątpliwości – to elementy tak silnie zakorzenione, że aby je zmienić, nie wystarczy już cykl szkoleń dla nauczycieli. Potrzebny jest starannie przemyślany wieloletni program obejmujący kształcenie nauczycieli, system weryfikacji ich umiejętności i propagowania dobrych rozwiązań metodycznych” – dodał Marcin Karpiński.

Innym obszarem, na który – zdaniem badaczy - należy zwrócić większą uwagę, jest dość ubogi zasób metod stosowanych przez nauczycieli. Z deklaracji nauczycieli wynika, że znane są im różnorodne metody indywidualnej i grupowej pracy z uczniami, jednak w praktyce nie stosują ich na lekcjach. Elementem oceny pracy nauczyciela powinno być zatem także ocenianie stosowanych przez niego metod dydaktycznych oraz sposobów aktywizowania uczniów i wzmacniania ich odpowiedzialności za własne uczenie się.

Matematyka jest ważna!

Przeprowadzone przez IBE badanie pokazało, że zarówno uczniowie jak i ich rodzice uważają matematykę za ważny przedmiot. Zdecydowana większość uczniów zgodziła się ze stwierdzeniem, że warto uczyć się matematyki. Zdaniem rodziców przydatność matematyki w życiu dorosłym jest niepodważalna. Zdają też sobie sprawę z perspektyw, jakie otwiera przed ich dzieckiem znajomość przedmiotów ścisłych.

Pobierz informację w pliku docx, pdf [0,2 MB]

Pobierz raport ze strony eduentuzjasci.pl - pdf [0,8 MB]

NASZE BADANIA