Oświadczenie o dostępności danych
Odtwarzalność twierdzeń naukowych jest integralną częścią publikowanych badań. Podstawą twierdzeń badawczych są dane, na podstawie których uzyskano wyniki i wyciągnięto wnioski. Bez dostępu do oryginalnych danych, twierdzenia naukowe mogą być trudne (jeśli nie niemożliwe) do odtworzenia. Obowiązkowe oświadczenia o dostępności danych konsolidują informacje o danych powiązanych z manuskryptem, niezależnie od tego, czy dane znajdują się w repozytoriach, są dostępne na żądanie, dołączone do informacji uzupełniających lub plików danych źródłowych.
Uwaga: Zdecydowanie zalecamy anonimizację autorstwa w danych, gdy czasopismo stosuje podwójnie ślepą recenzję. Wiele repozytoriów ma funkcje wspierające ten proces, zapewniając dostęp do recenzji za pośrednictwem linków, które nie zawierają informacji o autorze. Linki te zapewniają prywatny dostęp, zanim dane zostaną udostępnione publicznie.
Odwołania i skargi
Procedura ma zastosowanie do odwołań od decyzji redakcyjnych, skarg dotyczących niepowodzenia procesów, takich jak długie opóźnienia w rozpatrywaniu dokumentów i skarg dotyczących etyki publikacji. Skarga powinna w pierwszej kolejności zostać rozpatrzona przez redaktora naczelnego (redaktorów naczelnych) odpowiedzialnego za czasopismo i/lub redaktora, który zajmował się artykułem.
1. Skarga dotycząca treści naukowej, np. odwołanie od odrzucenia artykułu
Redaktor naczelny lub redaktor prowadzący rozpatruje argumenty autorów, raporty recenzentów i decyduje, czy:
– decyzja o odrzuceniu powinna zostać utrzymana;
– wymagana jest inna niezależna opinia;
– odwołanie powinno zostać rozpatrzone.
Osoba składająca skargę jest informowana o decyzji wraz z odpowiednim wyjaśnieniem. Decyzje dotyczące odwołań są ostateczne, a nowe zgłoszenia mają pierwszeństwo przed odwołaniami.
2. Skarga dotycząca procesów, np. czasu potrzebnego na weryfikację
Redaktor naczelny wraz z redaktorem prowadzącym (w stosownych przypadkach) i/lub osobą kontaktową w firmie (w stosownych przypadkach) zbadają sprawę. Skarżący otrzyma odpowiednią informację zwrotną. Informacje zwrotne są przekazywane odpowiednim interesariuszom w celu usprawnienia procesów i procedur.
Wycofanie opublikowanego artykułu
W wypadku ujawnienia poważnego naruszenia zasad etycznych związanego z opublikowanym artykułem nastąpi wycofanie tego artykułu ze strony internetowej czasopisma oraz jego profili w mediach społecznościowych, a także zamieszczenie krótkiego uzasadnienia w miejscu wcześniejszej publikacji artykułu. Zostanie także podjęta próba usunięcia artykułu ze wszystkich innych źródeł, w których został on zamieszczony (np. z baz referencyjnych), z podaniem uzasadnienia tej decyzji.
Cytowania
Artykuły badawcze i niebadawcze (np. artykuły opiniotwórcze, przeglądowe) muszą cytować odpowiednią i istotną literaturę na poparcie przedstawionych twierdzeń.
Manipulowanie cytatami spowoduje odrzucenie artykułu i może zostać zgłoszone do instytucji autora. Podobnie wszelkie próby zachęcania do takich praktyk przez recenzentów lub redaktorów powinny być zgłaszane przez autorów do wydawcy.
Autorzy powinni wziąć pod uwagę następujące wytyczne podczas przygotowywania manuskryptu:
- Każde stwierdzenie w manuskrypcie, które opiera się na zewnętrznych źródłach informacji (tj. nie na własnych nowych pomysłach lub ustaleniach autorów lub wiedzy ogólnej), powinno zawierać cytat.
- Autorzy powinni unikać cytowania pochodnych oryginalnej pracy. Na przykład powinni cytować oryginalną pracę, a nie artykuł przeglądowy, który cytuje oryginalną pracę.
- Autorzy powinni upewnić się, że ich cytaty są dokładne (tj. powinni upewnić się, że cytat wspiera oświadczenie zawarte w ich manuskrypcie i nie powinni fałszywie przedstawiać innej pracy, cytując ją, jeśli nie wspiera ona punktu, który autorzy chcą przedstawić).
- Autorzy nie powinni cytować źródeł, których nie przeczytali.
- Autorzy nie powinni preferencyjnie cytować publikacji własnych lub swoich znajomych lub instytucji.
- Autorzy powinni unikać cytowania prac pochodzących wyłącznie z jednego kraju.
- Autorzy nie powinni używać nadmiernej liczby cytatów na poparcie jednego punktu.
- Autorzy nie powinni cytować reklam ani materiałów reklamowych.
Członkowie rady redakcyjnej, redaktorzy gościnni i redaktorzy
Członkowie rady redakcyjnej, redaktorzy gościnni i redaktorzy są zobowiązani do zadeklarowania wszelkich sprzecznych interesów i mogą zostać wykluczeni z procesu wzajemnej oceny w razie ich zaistnienia.
Ponadto powinni oni wykluczyć się z obsługi manuskryptów w przypadkach, w których istnieje konkurencyjny interes. Może to obejmować (ale nie ogranicza się do tego) wcześniejsze publikacje z jednym lub kilkoma autorami oraz dzielenie tej samej instytucji z jednym lub kilkoma autorami.
W przypadku, gdy redaktor, redaktor gościnny lub członek Rady Redakcyjnej znajdują się na liście autorów, zalecamy, aby zadeklarowali to w sekcji dotyczącej konkurencyjnych interesów w przesłanym manuskrypcie. Jeśli wymienione osoby są autorami lub mają inne konkurencyjne interesy w odniesieniu do konkretnego manuskryptu, inny redaktor, redaktor gościnny lub członek kolegium redakcyjnego zostanie wyznaczony do przejęcia odpowiedzialności za nadzorowanie recenzji. Zgłoszenia te podlegają dokładnie takiemu samemu procesowi recenzji jak każdy inny manuskrypt.
Członkowie Rady Redakcyjnej i redaktorzy gościnni mogą zgłaszać artykuły do czasopisma. Zgłoszenia te nie są traktowane priorytetowo w stosunku do innych manuskryptów, a proces redakcyjny odbywa się na tych samych zasadach co w przypadku pozostałych autorów i autorek.
Finansowanie
Podaj „Finansowanie” jako nagłówek (patrz szablon):
- Częściowe wsparcie finansowe otrzymano od [...].
- Badania prowadzące do uzyskania tych wyników były finansowane przez [...] w ramach umowy grantowej nr [...].
- Badanie zostało sfinansowane przez [...].
- Ta praca była wspierana przez [...] (granty nr [...] i [...]
Decyzja o publikacji
Redaktor naczelny ponosi odpowiedzialność za wszystkie materiały publikowane w czasopiśmie „Edukacja”. Redaktorzy czasopisma decydują o skierowaniu złożonego artykułu do recenzji zewnętrznej, a następnie o przyjęciu go do druku. Decyzje te powinni podejmować po starannym zapoznaniu się z artykułem i recenzjami, bezstronnie i bez zbędnej zwłoki. Redaktorzy prowadzą korespondencję z autorem złożonego artykułu w celu podniesienia merytorycznej i formalnej jakości artykułu oraz komunikują decyzje w sposób nieuwłaczający godności autora.
Zasada fair play
Artykuły są oceniane na podstawie ich jakości oraz znaczenia dla nauki i czasopisma, bez względu na pochodzenie autora pracy, jego narodowość, przynależność etniczną, poglądy polityczne, płeć, rasę czy wyznanie.
Poufność
Redakcja czasopisma zobowiązana jest do zachowania poufności informacji uzyskanych na każdym etapie procesu publikacji. Redaktorzy, podobnie jak recenzenci, są zobowiązani do nieprzekazywania informacji o treści redagowanych artykułów osobom trzecim. Redaktorzy i recenzenci nie mogą wykorzystywać informacji zawartych w niepublikowanych artykułach bez wyraźnej, pisemnej zgody autora.
Standardy etyczne i obowiązki recenzentów
Redakcja „Edukacji” przykłada ogromną wagę do jakości recenzji złożonych tekstów. Recenzent pełni bardzo ważną rolę, wspierając członków redakcji w podejmowaniu decyzji redakcyjnych w procesie publikacji.
Recenzent powinien wyrażać zgodę na recenzowanie wyłącznie tych prac, z zakresu których posiada odpowiednią wiedzę, umożliwiającą mu wydanie stosownej opinii w określonym czasie. Recenzent jest zobowiązany do zachowania poufnego charakteru recenzji naukowej i nieujawniania szczegółów dotyczących pracy, jak i recenzji. Recenzje powinny być obiektywną i konstruktywną oceną recenzowanej pracy. Wyrażanie obraźliwych czy poniżających komentarzy względem autorów jest zachowaniem niewłaściwym.
Podsumowanie wymagań
Powyższe informacje należy podsumować w oświadczeniu i umieścić podczas składania pracy na stronie tytułowej, która jest oddzielona od manuskryptu w sekcji zatytułowanej „Oświadczenia”. Umieszczenie wszystkich oświadczeń w jednym miejscu pozwala na spójną i ujednoliconą weryfikację informacji przez redaktora naczelnego i/lub recenzentów oraz może przyspieszyć rozpatrzenie artykułu. Deklaracje obejmują finansowanie, konflikt interesów, zatwierdzenie wymogów etycznych, dostępność danych, materiałów i/lub kodów oraz oświadczenia o wkładzie autorów. Oświadczenia te należy zamieścić na stronie tytułowej.
Gdy artykuł zostanie zaakceptowany do publikacji, dział produkcji umieści odpowiednie oświadczenia w wyraźnie oznaczonej sekcji, dobrze widocznej dla czytelników.
Jeśli wszyscy autorzy mają takie same (lub nie mają żadnych) konkurencyjne interesy i/lub finansowanie, wystarczy użyć jednego ogólnego oświadczenia.
Zasady opracowano na podstawie zaleceń COPE Committee on Publication Ethics (Komisji Etyki Publikacji) zawartych w Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors (Kodeks postępowania i wytyczne dotyczące najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism naukowych), COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers (Wskazówki etyczne Komisji Etyki Publikacji dla recenzentów prac naukowych) oraz opracowaniu Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce (Wydawnictwo MNiSW, Warszawa 2011).