Jak dopasować ścieżki kształcenia kadry kierowniczej sektora budowlanego do dynamiki rozwoju branży? W jaki sposób zniwelować rozbieżności między oczekiwaniami przedsiębiorców a kwalifikacjami pracowników bezpośrednio po zakończeniu kształcenia zawodowego? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć 29 czerwca podczas konferencji podsumowującą międzynarodowy projekt ConstructyVET, w której wezmą udział goście z kilkunastu krajów europejskich.

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski.

Instytut Badań Edukacyjnych bierze udział w licznych projektach międzynarodowych i chętnie dzieli się wiedzą z partnerami zagranicznymi. W poniedziałek, 4 czerwca, siedzibę Instytutu przy ul. Górczewskiej odwiedzili goście z Azerbejdżanu, wizytujący polskie instytucje edukacyjne w ramach projektu EuropeAid.

Okazją do merytorycznej dyskusji będzie konferencja organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych, która odbędzie się 20-21 czerwca w Warszawie.  Konferencja skierowana jest do wszystkich reprezentantów sektorów w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji: pracodawców, organizacji branżowych, związków zawodowych, członków Sektorowych Rad ds. Kompetencji, przedstawicieli administracji centralnej i samorządu terytorialnego, firm szkoleniowych oraz innych instytucji i jednostek, które mogą być zainteresowane włączeniem się w działania dotyczące rozwoju kwalifikacji sektorowych.

W trakcie konferencji przedstawiciele renomowanych europejskich instytucji będą dyskutować o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbędzie się 5-6 czerwca w Warszawie, a udział w niej jest bezpłatny. Konferencja będzie doskonałą okazją, by przyjrzeć się systemom kwalifikacji w kilkunastu państwach europejskich, m.in. Chorwacji, Czechach, Irlandii, Francji, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech. 

Jakie umiejętności, postawy i wiedzę powinien rozwijać system edukacji, aby reagować na wyzwania przyszłości? Na te pytania odpowiedzą uczestnicy warsztatów foresightowych „Edukacja na fali zmian”, które odbędą się 17 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych.

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.