Jak poprawić polską szkołę

Jak zmienić polską szkołę – wykład podsumowujący 5 lat badań IBE dr hab. Michała Federowicza. Główne wnioski, jakie płyną z badań Instytutu, są bardzo spójne. Czy chodzi o polski, matematykę, czy kompetencje komputerowe. Tymi metodami działania więcej nie osiągniemy. Polska szkoła nie jest wcale zła, ale wymaga kilku zmian.


Po pierwsze - autonomia nauczyciela, a jeśli tak, to trzeba zmienić ich warunki działania. Szkoła jest przeregulowana, a system kształcenia i dokształcania nauczycieli wymaga zmiany. Żeby dać uczniom przestrzeń do rozwoju, trzeba ją dać nauczycielom. Ważne, by środowisko nauczycielskie znalazło sposoby zadbania o swój prestiż i rangę, co oznacza także zadbanie o promocję dobrych i aktywnych. Trzeba więc: zapewnić autonomię nauczyciela, bo tylko dzięki niej może on spowodować większą aktywność uczniów, pozwolić dzieciom szukać własnych rozwiązań, dowartościować samodzielne rozumowanie ucznia, zanurzyć szkołę w świecie, otwierając ją na edukację nieformalną, która toczy się niezależnie od niej, odważyć się przyznać, że szkoła także wychowuje, wzmocnić współpracę z rodzicami. Dyrektor Michał Federowicz przedstawił także rozwiązania wypracowane przez IBE od badań do wdrożenia i zmiany społecznej.

Kalendarz wydarzeń

Stycznia   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

NASZE BADANIA