Tekst łatwy do czytania

Publikacja IBE: Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek

Przestrzeń edukacyjna powinna być miejscem bezpiecznym dla każdej uczennicy i każdego ucznia, gdzie są oni szanowani, a ich potrzeby są zaspokajane, gdzie mogą rozwijać się na miarę swoich możliwości i osiągać sukcesy, bez względu na pochodzenie, stan zdrowia, status społeczny, płeć, miejsce zamieszkania, rasę czy wyznanie.

Projektowanie uniwersalne w edukacji (ang. Universal Design for Learning, UDL) to koncepcja wpisująca się w edukację wysokiej jakości dla wszystkich uczniów*. Uznanie różnorodności osób biorących udział w procesie edukacji za kluczową wartość jest podstawą budowania pozytywnej przestrzeni do realizacji edukacji włączającej.

Poradnik „Projektowanie uniwersalne w edukacji” ma na celu przedstawienie podstawowych założeń UDL i ukazanie zasadności ich stosowania w kontekście prawa o dostępności, a przede wszystkim ma stanowić pomoc dla nauczycieli i nauczycielek w zrozumieniu istoty projektowania uniwersalnego w edukacji i wskazaniu ścieżek, które pozwolą na wprowadzenie UDL do praktyki nauczania.

Okładka publikacji

Projektowanie uniwersalne w edukacji

Bełza-Gajdzica, M., Ciborowski, M., Knopik, T., Nosowicz, E., Rodzewicz, J.A. (2024). Projektowanie uniwersalne w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Pobierz poradnik

 

Poradnik odpowiada przede wszystkim na pytania:

- Czym jest dostępność?

- Co to jest projektowanie uniwersalne?

- Jak zastosować zasadę dostępności i projektowanie uniwersalne w edukacji?

Nauczyciele mają możliwość skorzystać z kompendium wiedzy na powyższe tematy, ale otrzymują także praktyczne wskazówki i przykłady zastosowania działań zgodnych z zasadą dostępności. Dzięki informacjom zawartym w publikacji łatwiej będzie sprawdzić, czy prowadzone zajęcia są zaprojektowane uniwersalnie, jakie techniki nauczania stosować, jak przygotowywać materiały dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i wiele innych.

Dr Magdalena Bełza-Gajdzica, ekspert kluczowy w IBE, prezentuje założenia koncepcji UDL:

 

Zachęcamy do lektury poradnika. Wszystkiego dostępnego!

 

Materiały zostały przygotowanen w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży", finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

#funduszeUE #FunduszeEuropejskie

 

Kalendarz wydarzeń

Lutego   2025
Pon Wt Śr Cz Pt Sob Nie
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28    

NASZE BADANIA