Ogólnopolskie Forum Doradców ds. Dostępności Uczenia się

Podsumowanie Ogólnopolskiego Forum Doradców ds. Dostępności Uczenia się, zrealizowanego w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” wspieranego przez MEN i UNICEF.

Wydarzenie zainicjowało współpracę regionalną szkół, przedszkoli, Placówek Doskonalenia Nauczycieli w zakresie wdrażania strategii sprzyjających integracji społecznej, ochronie zdrowia psychicznego, dostępności edukacyjnej w szkołach i przedszkolach wszystkich województw w kraju.

W pierwszym dniu wydarzenia, 3 października, odbyło się uczestników powitali przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej: Minister Edukacji Barbara Nowacka, Podsekretarz Stanu Izabela Ziętka, Dyrektorka Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj, przedstawicielka UNICEF, Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce – Nona Zicherman, przedstawiciel Instytutu Badań Edukacyjnych – prof. Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

Prelegenci w swoich wypowiedziach podkreślali rolę projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” w budowaniu dobrych praktyk w zakresie udzielania adekwatnego wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. W wystąpieniach zwracano uwagę na konieczność wzmacniania realizacji założeń edukacji włączającej w praktyce szkół i przedszkoli ze względu na rosnące zróżnicowanie społeczności uczniowskich w polskich klasach.

Obszar, którym się zajmujecie jest jednym z najbardziej wrażliwych obszarów. Gdziekolwiek nie spotykam nauczycieli dowolnego poziomu nauczania, od przedszkola do szkół ponadpodstawowych, temat edukacji włączającej jest jednym z najbardziej palących, budzących pytania, wątpliwości czasami też jeszcze – kontrowersje. Wypracowanie modelu, w którym będzie on powszechnie uznany za najbardziej odpowiadający potrzebom dzieci jest wielkim wyzwaniem

Minister Barbara Nowacka

W przemowie otwierającej spotkanie Minister Izabela Ziętka podkreśliła znaczenie projektu dla upowszechniania praktyk włączających na poziomie systemowym oraz jego spójność z ideą dostępności edukacyjnej:

Myślę, że projekt pokazuje że dostępność to otworzenie szkoły dla wszystkich, szkoły uszytej na miarę dla każdego ucznia, szkoły, która będzie odpowiadać na wszystkie potrzeby.

Dyrektorka Departamentu Edukacji Włączające, Elżbieta Neroj zwróciła uwagę na istotę badań naukowych w projektowaniu rozwiązań dla praktyki:

Materiały edukacyjne, materiały szkoleniowe, jakie zostały przygotowane stanowią transfer wiedzy na temat tego, jaka jest współczesna szkoła, jakie jest współczesne przedszkole, czego Państwu nauczycielom specjalistom potrzeba oraz tego, jakimi zasobami dysponuje nauka, jakimi metodami można potwierdzać skuteczność pewnych działań.

Zwracając się do uczestników projektu Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce – Nona Zicherman zwróciła uwagę na responsywność projektu wobec dynamicznych potrzeb związanych z kryzysem uchodźczym w Polsce, zaakcentowała również aspekt aplikacyjny oferowanych w projekcie szkoleń oraz potencjał pragmatyczności szkoleń w modelu „uczenia się w działaniu”.

Szkolenia oferowane w ramach projektu są praktyczne, pozwalają nauczycielom na natychmiastowe zastosowanie ich w praktyce poprzez uczenie się w działaniu. Dzięki temu takie działania nie są tylko teoretyczne ale mają prawdziwy wpływ.

Projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” jako jeden z pierwszych w Polsce, który wspiera nauczycieli w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, stanowi punkt wyjścia dla projektowania kolejnych rozwiązań edukacyjnych. Ten wątek poruszył Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – prof. Maciej Jakubowski:

Chciałem podkreślić, że to jest tylko początek, ten projekt rzeczywiście, zarówno my jak i MEN dostało niesamowite doświadczenie i niesamowitą bazę wiedzy, to jest coś na czym obecnie budujemy nasze prace wspomagające wejście uczniów ukraińskich do polskich szkół.

W sesji pytań i odpowiedzi padły pytania z publiczności dotyczące regulacji obowiązku szkolnego, podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, dostosowania egzaminów do potrzeb uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami, jak pracować z dydaktykami, nauczycielami przedmiotowymi w kontekście wsparcia uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami.

W części panelowej, eksperci – przedstawiciele uczelni oraz organizacji pozarządowych, autorzy interwencji oferowanych w ramach projektu opowiedzieli o koncepcji interwencji oraz aspektach aplikacyjnych związanych z realizacją wybranych strategii w praktyce szkoły lub przedszkola.

Drugi dzień spotkania został otworzony dyskusją uczestników projektu z Pauliną Piechną – Więckiewicz, podsekretarz stanu w MEN m.in. na temat dbałości o dobrostan nauczycieli, optymalizacji czasu pracy nauczycieli, pracy zespołowej kadry pedagogicznej.

Pani Minister wzięła udział również w części warsztatowej, w której uczestnicy analizowali problemy edukacyjne skoncentrowane wokół pytań takich jak m.in.: Jakie są  potrzeby i wyzwania nauczycieli specjalistów oraz nauczycieli związane z prowadzeniem oceny funkcjonalnej i diagnozowaniem psychologicznym i pedagogicznym uczniów w szkołach? Jak inicjować współpracę międzysektorową z udziałem szkoły? W kolejnej części spotkania Wojewódzcy Koordynatorzy Sieci oraz Master Doradcy ds. Dostępności Uczenia się planowali współpracę w regionach na kolejnym etapie realizacji projektu oraz analizowali poszczególne zadania do wykonania w ramach ich ról. Równolegle odbywała się sesja warsztatowa z dyrektorami szkół i przedszkoli prowadzona przez Sylwię Żmijewską – Kwiręg, przedstawicielkę Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 

Relacja z wydarzenia