Zapraszamy nauczycieli do skorzystania z materiałów poświęconych Porozumieniu bez Przemocy (Nonviolent Communication) – podejściu opracowanemu przez Marshalla Rosenberga, które pomaga budować empatyczne relacje i komunikację wolną od agresji.
Celem interwencji jest wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci oraz tworzenie bezpiecznej, wspierającej atmosfery w klasie. Nauczyciele poznają praktyczne strategie rozwijania empatii, rozpoznawania emocji i potrzeb, a także konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie m.in. grę „Żyrafa” – angażujące narzędzie edukacyjne oparte na ideach PBP, które pomaga dzieciom uczyć się empatii i komunikacji w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości poznawczych.
Wspólnie uczymy się mówić językiem serca!
Studium interwencji. Rozwijanie umiejętności Porozumienia bez Przemocy (PBP) w przedszkolu
Budowanie kultury empatii w przedszkolu - dr Maciej Ciechomski
Gra "Żyrafa"
Załącznik 1a - Karty do gry - emocje
Załącznik 1b - Karty do gry - potrzeby
Załącznik 1c - Karty do gry - proszenie
Załącznik 1d - Karty do gry - sytuacje
Materiały szkoleniowe zostały opracowane przez eksperta – Macieja Ciechomskiego. Stanowią one integralną część kursu e-learningowego pn. „Szkoła dostępna dla wszystkich” na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Zadanie zrealizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) i Ministerstwem Edukacji Narodowej w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
Zrealizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) i Ministerstwem Edukacji Narodowej w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”.
Źródła:
Ciechomski, M. (2023a). Budowanie kultury empatii w przedszkolu. Materiał z projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” – UNICEF (ASA). Instytut Badań Edukacyjnych.
Ciechomski, M. (2023b). Studium interwencji. Rozwijanie umiejętności Porozumienia Bez Przemocy (PBP) w przedszkolu. Materiał z projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” – UNICEF (ASA). Instytut Badań Edukacyjnych.
