flaga RPTekst łatwy do czytania

Porozumienie bez Przemocy w szkole i przedszkolu

Zapraszamy nauczycieli do skorzystania z materiałów poświęconych Porozumieniu bez Przemocy (Nonviolent Communication) – podejściu opracowanemu przez Marshalla Rosenberga, które pomaga budować empatyczne relacje i komunikację wolną od agresji.

Celem interwencji jest wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci oraz tworzenie bezpiecznej, wspierającej atmosfery w klasie. Nauczyciele poznają praktyczne strategie rozwijania empatii, rozpoznawania emocji i potrzeb, a także konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.

Wśród udostępnionych materiałów znajdziecie m.in. grę „Żyrafa” – angażujące narzędzie edukacyjne oparte na ideach PBP, które pomaga dzieciom uczyć się empatii i komunikacji w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości poznawczych.

Wspólnie uczymy się mówić językiem serca!

Studium interwencji. Rozwijanie umiejętności Porozumienia bez Przemocy (PBP) w przedszkolu (plik pdf)

Budowanie kultury empatii w przedszkolu - dr Maciej Ciechomski

Gra "Żyrafa"

Instrukcja (plik pdf)

Plansza do gry (plik pdf)

Załącznik 1a - Karty do gry - emocje (plik pdf)

Załącznik 1b - Karty do gry - potrzeby (plik pdf)

Załącznik 1c - Karty do gry - proszenie (plik pdf)

Załącznik 1d - Karty do gry - sytuacje (plik pdf)

Materiały szkoleniowe zostały opracowane przez eksperta – Macieja Ciechomskiego. Stanowią one integralną część kursu e-learningowego pn. „Szkoła dostępna dla wszystkich” na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.  

Zrealizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) i Ministerstwem Edukacji Narodowej w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”.

Źródła:
Ciechomski, M. (2023a). Budowanie kultury empatii w przedszkolu. Materiał z projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” – UNICEF (ASA). Instytut Badań Edukacyjnych.
Ciechomski, M. (2023b). Studium interwencji. Rozwijanie umiejętności Porozumienia Bez Przemocy (PBP) w przedszkolu. Materiał z projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” – UNICEF (ASA). Instytut Badań Edukacyjnych.