flaga RPTekst łatwy do czytania

Mówię i rozumiem – program wspierania rozwoju językowego przedszkolaków

Zapraszamy przedszkola do zgłaszania placówek do programu wspierania rozwoju językowego dzieci "Mówię i rozumiem". 

"Mówię i rozumiem" to część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Dlaczego rozwój językowy jest tak ważny? 

Język jest kluczem do:

  • Komunikacji z innymi: Pozwala dzieciom wyrażać i rozumieć potrzeby, emocje i myśli
  • Rozwoju poznawczego: Dzieci, które swobodnie posługują się mową, lepiej rozumieją świat, łatwiej się uczą i myślą logicznie.
  • Sukcesu w szkole: Odpowiedni poziom rozwoju językowego jest kluczowy dla nauki czytania i pisania.
  • Rozwoju społecznego i emocjonalnego: Zdolność do wyrażania emocji i potrzeb pomaga w budowaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi.

Czym jest program?

To autorski program wsparcia rozwoju językowego dzieci w wieku od 3 do 6 lat, oparty na naukowo udokumentowanej wiedzy psycholingwistycznej. Został on przygotowany w podziale na 4 poziomy wiekowe, a jego celem jest kompleksowe wspomaganie sprawności językowych:

  • Rozumienia i mówienia.
  • Gramatyki, semantyki, pragmatyki językowej i fonologii.

Program oferuje 40 tematów i 175 ćwiczeń, w tym materiały do pracy z całą grupą, jak i do zajęć specjalistycznych w mniejszych zespołach.

Dla kogo?

Program jest skierowany do zespołów pracowników przedszkoli, w skład których wchodzą nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz specjaliści (logopedzi, psychologowie i pedagodzy). Kluczowe jest również zaangażowanie dyrektora, który wyraża zgodę na udział placówki. Program wspiera również dzieci z doświadczeniem uchodźczym i migracyjnym.

Optymalny czas realizacji programu to 5–8 miesięcy, przy zalecanej częstotliwości minimum trzy razy w tygodniu. Rekrutacja trwa do 30 września 2025 roku. Zgłoszenia przyjmujemy poprzez formularz rekrutacyjny.

Program jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Biurem UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce i Ministerstwem Edukacji Narodowej.