Jakie są różnice w podejściu i kompetencjach do edukacji włączającej między nauczycielami specjalistami a nauczycielami przedmiotów?
W edukacji włączającej istotną rolę odgrywają zarówno nauczyciele specjaliści, jak i nauczyciele przedmiotów. Ale czy postrzegają swoje możliwości wdrażania edukacji włączającej w ten sam sposób? Jak różnią się ich postawy, wiedza i kreatywność w rozwiązywaniu wyzwań związanych z pracą z uczniami o zróżnicowanych potrzebach?
W ramach badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z UNICEF przyjrzeliśmy się kompetencjom nauczycieli w zakresie edukacji włączającej. Wyniki pokazują, że nauczyciele specjaliści częściej postrzegają edukację włączającą jako możliwą do wdrożenia, mają wyższe wyniki w zakresie postaw i częściej znajdują kreatywne rozwiązania w pracy z uczniami. Nauczyciele przedmiotów, którzy w pracy bieżącej reagują na wyzwania wynikające z różnicowanych potrzeb edukacyjnych wymagają dodatkowego wsparcia, aby skutecznie wdrażać zasady inkluzji w swoich klasach.
W projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” wypracowujemy rozwiązania, które wspierają model peer-mentoringu i współpracę nauczycieli specjalistów i nauczycieli przedmiotów.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania w fazie pretest i rekomendacjami