Program rozwijania kompetencji międzykulturowych „Przygody Innego” w swojej trzeciej odsłonie to publikacja pt. „Bajki międzykulturowe z elementami arteterapii w procesie rozwijania kompetencji międzykulturowych dzieci”. Odpowiada na potrzeby związane ze zmianami jakie zachodzą we współczesnym świecie – przemiany społeczne i coraz powszechniejsze zjawisko migracji.
Jego głównym celem jest wspieranie procesu przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do kontaktów z Obcymi i Innymi, poprzez doświadczanie sytuacji umożliwiających zrozumienie osób, które ze względu na różne cechy (biologiczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe) mogą być postrzegane jako różniące się od większości.
W najnowszej edycji programu wykorzystano bajki międzykulturowe, opowiadające historię Innego i jego doświadczenia związane z przybyciem do nowego kraju, szkoły czy klasy. Bajki są adresowane do dzieci, opowiadają o problemach i nieporozumieniach wynikających z różnic kultury, tradycji czy zachowań między krajem pochodzenia a krajem przyjmującym, a ich zadaniem jest uwrażliwianie je na odmienności wpisane w każdą rzeczywistość społeczną. Dzięki przeżywaniu przygód z Innym oraz napotkanym przez niego osobom bajkom umożliwiają dzieciom nabywanie wiedzy o otaczającym świecie, rozwijają ich świadomość i umożliwiają poszerzenie repertuaru konstruktywnych zachowań wobec Obcego i Innego.
Opis i adresaci
Opracowanie zawiera wskazówki do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji oraz gotowy program zajęć bazujących na bajkach międzykulturowych. Program ten obejmuje scenariusze zajęć oraz materiały edukacyjne mające na celu wsparcie integracji dzieci i uczniów w grupach zróżnicowanych kulturowo.
Książka jest skierowana do nauczycieli dzieci i uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jak uzyskać dostęp do materiałów?
Dostęp do publikacji „Przygody Innego. Bajki międzykulturowe z elementami arteterapii w procesie rozwijania kompetencji międzykulturowych dzieci” wraz z webinarem przygotowanym przez redaktorki opracowania jest przekazywany konkretnym osobom, które zgłoszą swoje zainteresowanie poprzez formularz.
Dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska oraz dr Katarzyna Szostak-Król, redaktorki publikacji „Przygody Innego. Bajki międzykulturowe z elementami arteterapii w procesie rozwijania kompetencji międzykulturowych dzieci” przybliżają idee i strukturę proponowanego programu zajęć:
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z publikacją!