Więcej aktualności
Projekty podstaw programowych przygotowane przez ekspertów IBE PIB
W IBE PIB zakończono prace nad projektami podstaw programowych dla przedszkola i większości przedmiotów w szkołach podstawowych. Dokumenty są już dostępne na stronie instytutu. Kolejne prace nad podstawami odbędą się w ramach rządowego procesu legislacyjnego.
Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
"Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?" - to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku i listopadzie w Warszawie oraz Białymstoku.
Konkurs IBE PIB na najlepszą pracę dyplomową lub doktorską
Rusza nabór do ogólnopolskiego konkursu IBE PIB na najlepszą pracę dyplomową lub doktorską z obszaru edukacji. Na zgłoszenia czekamy do 30 września 2025 roku. Na zwycięzców czekają nagrody finansowe!
Warsztaty z analizy danych z międzynarodowych badań edukacyjnych
Zapraszamy badaczy, doktorantów, studentów oraz osoby zainteresowane analizą danych z międzynarodowych badań edukacyjnych na bezpłatne warsztaty, które odbędą się 25 września br. w siedzibie IBE PIB w godzinach 10:00-16:00.
Jak przygotować uczniów na wyzwania przyszłości?
Nowa publikacja IBE PIB to świetny poradnik wspierający nauczycieli w pracy z uczniami. Autorki w przystępny i inspirujący sposób pokazują, jak kompetencje nabyte w szkole mogą stać się fundamentem życiowego i zawodowego sukcesu.
Pokonaj lęk przed matematyką. Praktyczne metody
W kwartalniku "Edukacja" ukazał się artykuł poświęcony temu, jak przeciwdziałać powstawaniu lęku przed matematyką. Autorki omawiają zarówno przyczyny zjawiska, jak i praktyczne sposoby jego ograniczania.
Rada ds. reformy o systemie egzaminowania
11 września odbyło się kolejne posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty. Podczas spotkania Rada przyjęła stanowisko w sprawie kluczowych założeń zmian związanych z egzaminami oraz budową systemu monitoringu.
Wysłuchanie publiczne w sprawie projektów podstaw programowych
Już 18 i 19 września odbędzie się wysłuchanie publiczne IBE PIB w sprawie projektów nowych podstaw programowych.
Konferencja Masters & Robots Youth dla szkół ponadpodstawowych
Zachęcamy uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych do udziału w bezpłatnej konferencji online, organizowanej przez Fundację Digital University – instytucję od ponad 10 lat wspierającą edukację cyfrowo-technologiczną w Polsce.
Zbieramy opinie o proponowanych zmianach w podstawach programowych
Osoby, które nie mogły wziąć udziału w webinarach o propozycjach zmian w podstawach programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej, mogą obejrzeć nagrania i zapoznać się z materiałami przygotowanymi przez autorów.
IBE PIB patronem honorowym Kongresu Energetyki Rozproszonej
Energetyka coraz częściej przypomina układankę, do której dochodzą kolejne elementy – OZE, zielone innowacje czy wymogi transformacji klimatycznej. To właśnie wokół tych zagadnień toczyć się będą rozmowy podczas III Kongresu Energetyki Rozproszonej.
#OdPodstaw. Nowy cykl webinarów IBE PIB o podstawach programowych
Przed przekazaniem do MEN projektów podstaw programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej, które powstają w IBE PIB, chcemy porozmawiać o nich ze wszystkimi zainteresowanymi. Dlatego zapraszamy na cykl spotkań online.
Ogólnopolski Konkurs Branżowy Online - zapraszamy szkoły!
Czy Twoja szkoła kształci mistrzów i mistrzynie branży? Czy Twoi uczniowie są gotowi na wyzwania nowoczesnego rynku pracy? Sprawdź! IBE PIB zaprasza do udziału w konkursie.
Marek Woźniak zastępcą Dyrektora IBE PIB
1 września Marek Woźniak został powołany przez Minister Edukacji Narodowej Barbarę Nowacką na zastępcę Dyrektora ds. zarządzania Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. Wcześniej w IBE PIB pełnił on funkcję kierownika zespołu ds. cyfryzacji edukacji.
"Branża – wczoraj, dziś i jutro". IBE PIB zaprasza na dwie konferencje
Jakie kompetencje będą kluczem do sukcesu na rynku pracy? Jak zdobyć przewagę nad konkurencją? Gdzie szukać podpowiedzi, inspiracji i praktycznych rozwiązań? Na te pytania odpowiemy już niedługo.
Oświadczenie Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy stanowczo sprzeciwia się wszelkim formom mobbingu i dyskryminacji.
Co naprawdę wiemy o cyfrowych umiejętnościach uczniów?
- Liczba godzin przed ekranem wcale nie gwarantuje wysokich kompetencji, a samoocena uczniów często nie pokrywa się z ich faktycznymi umiejętnościami - wynika z najnowszej analizy Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego.
Mikropoświadczenia – klucz do skutecznego HR
Jak wspierać rozwój pracowników? Odpowiedzią są mikropoświadczenia – cyfrowe odznaki dokumentujące kompetencje i osiągnięcia. To innowacyjne narzędzie rozwijane w IBE PIB pomaga budować przejrzyste ścieżki karier i wzmacnia strategie HR.
Praktyki czytelnicze polskich uczniów
Jakie znaczenie mają rodzinne nawyki czytelnicze dla późniejszych wyników w nauce? Sprawdź, co pokazują badania PIRLS i PISA o doświadczeniach czytelniczych polskich uczniów.
Międzynarodowy projekt Playing for Success trafi do polskich szkół
Co się stanie, gdy przeniesiemy naukę z sali lekcyjnej… na stadion? Gdy uczniowie spotkają się z tutorami nie przy tablicy, ale w sali klubu sportowego, a ich postępy będą śledzić badacze z IBE - PIB? Tak działa „Playing for Success w Polsce" - program, który otwiera przed uczniami i nauczycielami zupełnie nowe perspektywy.
Nie każdy narcyz to król szkoły. Co nastolatki naprawdę myślą o narcyzmie?
Narcyzm to temat, który od lat fascynuje naukowców i twórców kultury. Badacze z Polski sprawdzili, jak młode osoby postrzegają narcyzm, a wyniki opublikowali w czasopiśmie naukowym "Edukacja".
Nowa podstawa programowa z języka polskiego: dzieci mają czytać chętniej
Celem zmian w szkołach jest promowanie czytelnictwa wśród dzieci. - Apelujemy o zaufanie polonistom. To świetnie wykształceni fachowcy, którzy umiejętnie dobierają wartościowe lektury - tłumaczy dr Kinga Białek.
PIRLS 2026. Dowiedz się, jak wygląda Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
Badanie PIRLS to jedno z największych badań edukacyjnych dotyczących oceny umiejętności rozumienia czytanego tekstu uczniów w czwartym roku edukacji szkolnej. Zapraszamy do zapoznania się z procesem przygotowania i realizacji badania.
Ponad 700 nowych Doradców ds. Dostępności Uczenia się
IBE PIB z dumą ogłasza sukces ogólnopolskiego programu "Przedszkole dostępne dla wszystkich". Od września 2024 do czerwca 2025 aż 729 nauczycieli‑specjalistów z całej Polski wzięło udział w intensywnym cyklu szkoleń.
Politechnika Opolska z mikropoświadczeniami w aplikacji Odznaka+
Politechnika Opolska jako pierwsza w Polsce wdrożyła mikropoświadczenia w aplikacji Odznaka+. To ważny krok w budowie nowoczesnego systemu edukacji, który wspiera rozwój kompetencji na rynku pracy.
Reforma edukacji. Co się zmieni w szkołach?
Nowa, spójna podstawa programowa, więcej zajęć praktycznych i projektowych, lepsze wsparcie dla nauczycieli, a w przyszłości zmiany w zakresie oceniania – to tylko niektóre propozycje, które czekają polskie szkoły.
Konkurs Ministerstwa Klimatu i Środowiska "Klimatyczny Człowiek Roku"
Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło piątą edycję konkursu, w którym po raz kolejny chcą nagrodzić osoby, które w sposób nieszablonowy i innowacyjny działają na rzecz klimatu i środowiska oraz mają osiągnięcia w tym zakresie. Termin przesyłania zgłoszeń upływa 15 września 2025 r.
Rada o podstawach programowych i egzaminach zewnętrznych
Szóste spotkanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty, które odbyło się 4 lipca, dotyczyło sprawozdania z prac nad podstawami programowymi oraz kierunków zmian w systemie egzaminów zewnętrznych.
IBE PIB na Międzynarodowej Konferencji Badawczej IEA
Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego przedstawili wnioski z badań międzynarodowych podczas konferencji organizowanej przez IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych). Wydarzenie odbyło się 25–27 czerwca 2025 r. w Rzymie.
Mikropoświadczenia to przyszłość. Przyszłość, która już się zaczęła
Mikropoświadczenia – to słowo przez dwa dni konferencji Warsaw Microcredentials Summit 2025wybrzmiewało nieustannie. Wypowiadane w różnych językach, pojawiało się w licznych, nierzadko zaskakujących kontekstach, podkreślając jego wagę i wielowymiarowość.
Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na organizację studiów podyplomowych przygotowujących do pracy nauczyciela w kształceniu zawodowym. To szansa na zdobycie nowych kwalifikacji i praktycznego doświadczenia.
Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Wybór szkoły ponadpodstawowej to jeden z najważniejszych momentów w życiu młodej osoby. Dlatego eksperci IBE PIB przygotowali kompleksowy przewodnik z myślą o uczniach, ich rodzicach oraz nauczycielach.
Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku
Badanie TALIS dostarcza rzetelnych danych, które pomagają lepiej zrozumieć sytuację nauczycieli oraz potrzeby szkół. Zyskamy tym samym wiedzę, która pozwoli wspierać szkoły, nauczycieli i uczniów.
Warsaw Microcredentials Summit 2025. Nowa era potwierdzania kompetencji
Mikropoświadczenia mogą zmienić sposób, w jaki uczymy się, rozwijamy i budujemy ścieżki kariery. Warsaw Microcredentials Summit 2025 pokazał, że lokalne działania mogą mieć globalny wpływ na przyszłość edukacji i pracy.
Po konferencji „Nowe horyzonty kwalifikacji w sporcie: Zintegrowany System Kwalifikacji w praktyce”
Konferencja o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji w sporcie zgromadziła uczelnie, związki sportowe, administrację i biznes. Wspólnie rozmawiano o jakości, ścieżkach kariery i rozwoju trenerów oraz instruktorów.
Prezentacja Profilu dla szkół średnich
Zapraszamy na ostatnie spotkanie online poświęcone Profilowi absolwenta i absolwentki dla szkół ponadpodstawowych. Webinar rozpocznie się 30 czerwca o godz. 16.30.
Znamy zwycięzców konkursu „Połącz kropki”!!!
Ogłaszamy wyniki ogólnopolskiego konkursu dla szkół podstawowych „Połącz kropki”. Dziękujemy za wszystkie nadesłane prace – każda z nich była pełna kreatywności, zaangażowania i ciekawych pomysłów.
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023
Tylko 21% dorosłych w wieku 25–65 lat w Polsce uczestniczyło w ciągu roku w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji - wynika z najnowszego raportu Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. To jeden z najniższych wyników wśród 13 krajów wybranych do porównań.
Narcyzm tematem głównym nowego artykułu w EDUKACJI
Czy kobiety i mężczyźni przejawiają narcyzm w taki sam sposób? Artykuł opublikowany w Kwartalniku EDUKACJA rzuca nowe światło na zróżnicowanie strategii narcystycznych w zależności od płci.
IBE PIB zaprasza na konferencję "Nowe horyzonty kwalifikacji w sporcie"
Doświadczeni sportowcy, trenerzy oraz przedstawiciele IBE PIB wezmą udział w konferencji poświęconej roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w sporcie, która odbędzie się 24 czerwca w Warszawie.
Różnorodność w edukacji – potencjał warty wspierania
Ideą edukacji włączającej jest to, żeby nie skupiać się na trudnościach, ale na tym, żeby była ona dostępna dla każdego i w wysokiej jakości. Edukacja włączająca jest o nas wszystkich – przekonywała Wiceminister Edukacji Izabela Ziętka podczas seminarium dla kadr systemu oświaty z województwa mazowieckiego.
AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli
"Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w IBE PIB.
Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych. Weź udział w webinarze
Rozpoczęły się zapisy na kolejny webinar informacyjny dotyczący powstającego Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Spotkanie online odbędzie się 9 czerwca o godz. 16.30.
Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań
- Rola badań naukowych przy wprowadzaniu zmian w systemie edukacji, potrzeba prowadzenia cyklicznych badań nad dobrostanem uczniów i nauczycieli, zapisy części ogólnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej oraz założenia tygodnia projektowego - to główne tematy piątego posiedzenia Rady.
Masz pomysł? Połącz kropki i zgarnij nagrodę!
Ogłaszamy Ogólnopolski Konkurs Filmowy dla szkół podstawowych “Połącz kropki”. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 30 maja, a na prace konkursowe czekamy do 6 czerwca. Do wygrania vouchery oraz warsztaty ze znanymi popularyzatorami nauki.
Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!
“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją IBE PIB.
Za nami 10. edycja IMPACT’25!
Dwa wypełnione fascynującymi debatami dni, 650 mówców, 23 ścieżki tematyczne, 10 interaktywnych scen i tysiące uczestników - tak wyglądała 10. edycja największego wydarzenia technologiczno-gospodarczego w Europie Środkowo- Wschodniej.
Nowy artykuł w Kwartalniku EDUKACJA
Zapraszamy do zapoznania się z artykułem w języku angielskim, który ukazał w najnowszym wydaniu Kwartalnika EDUKACJA. Autorką publikacji jest dr Aleksandra Gajda z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
22 maja odbędzie się posiedzenie Rady ds. reformy
Część ogólna podstawy programowej oraz szkolny tydzień projektowy – to główne punkty, o których dyskutować będą członkowie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im Komisji Edukacji Narodowej.
Artykuł Franceski Borgonovi oraz Artura Pokropka w "Science"
Publikacja autorstwa Franceski Borgonovi (UCL/OECD) oraz Artura Pokropka (IBE PIB) w najnowszym wydaniu czasopisma analizuje oczekiwania młodzieży w 57 krajach świata, wynikające z badania PISA z 2022 roku.