flaga RPTekst łatwy do czytania

Więcej aktualności

Mikropoświadczenia to przyszłość. Przyszłość, która już się zaczęła

Mikropoświadczenia to przyszłość. Przyszłość, która już się zaczęła

Mikropoświadczenia – to słowo przez dwa dni konferencji Warsaw Microcredentials Summit 2025wybrzmiewało nieustannie. Wypowiadane w różnych językach, pojawiało się w licznych, nierzadko zaskakujących kontekstach, podkreślając jego wagę i wielowymiarowość.
  • 27 czerwca 2025
Prezentacja Profilu dla szkół średnich. Trwają zapisy na webinar

Prezentacja Profilu dla szkół średnich. Trwają zapisy na webinar

Zapraszamy na ostatnie spotkanie online poświęcone Profilowi absolwenta i absolwentki dla szkół ponadpodstawowych. Webinar rozpocznie się 30 czerwca o godz. 16.30.
  • 27 czerwca 2025
Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów

Konkurs MEN na studia podyplomowe dla przyszłych nauczycieli zawodów

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na organizację studiów podyplomowych przygotowujących do pracy nauczyciela w kształceniu zawodowym. To szansa na zdobycie nowych kwalifikacji i praktycznego doświadczenia.
  • 27 czerwca 2025
Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Przewodnik dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Wybór szkoły ponadpodstawowej to jeden z najważniejszych momentów w życiu młodej osoby. Dlatego eksperci IBE PIB przygotowali kompleksowy przewodnik z myślą o uczniach, ich rodzicach oraz nauczycielach.
  • 27 czerwca 2025
Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku

Wyniki międzynarodowego badania TALIS poznamy w październiku

Badanie TALIS dostarcza rzetelnych danych, które pomagają lepiej zrozumieć sytuację nauczycieli oraz potrzeby szkół. Zyskamy tym samym wiedzę, która pozwoli wspierać szkoły, nauczycieli i uczniów.
  • 26 czerwca 2025
Warsaw Microcredentials Summit 2025. Nowa era potwierdzania kompetencji

Warsaw Microcredentials Summit 2025. Nowa era potwierdzania kompetencji

Mikropoświadczenia mogą zmienić sposób, w jaki uczymy się, rozwijamy i budujemy ścieżki kariery. Warsaw Microcredentials Summit 2025 pokazał, że lokalne działania mogą mieć globalny wpływ na przyszłość edukacji i pracy.
  • 26 czerwca 2025
Po konferencji „Nowe horyzonty kwalifikacji w sporcie: Zintegrowany System Kwalifikacji w praktyce”

Po konferencji „Nowe horyzonty kwalifikacji w sporcie: Zintegrowany System Kwalifikacji w praktyce”

Konferencja o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji w sporcie zgromadziła uczelnie, związki sportowe, administrację i biznes. Wspólnie rozmawiano o jakości, ścieżkach kariery i rozwoju trenerów oraz instruktorów.
  • 26 czerwca 2025
Znamy zwycięzców konkursu „Połącz kropki”!!!

Znamy zwycięzców konkursu „Połącz kropki”!!!

Ogłaszamy wyniki ogólnopolskiego konkursu dla szkół podstawowych „Połącz kropki”. Dziękujemy za wszystkie nadesłane prace – każda z nich była pełna kreatywności, zaangażowania i ciekawych pomysłów. 
  • 16 czerwca 2025
Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023

Uczenie się dorosłych w Polsce. Raport tematyczny z badania PIAAC 2023

Tylko 21% dorosłych w wieku 25–65 lat w Polsce uczestniczyło w ciągu roku w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji - wynika z najnowszego raportu Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. To jeden z najniższych wyników wśród 13 krajów wybranych do porównań.
  • 13 czerwca 2025
Narcyzm tematem głównym nowego artykułu w EDUKACJI

Narcyzm tematem głównym nowego artykułu w EDUKACJI

Czy kobiety i mężczyźni przejawiają narcyzm w taki sam sposób? Artykuł opublikowany w Kwartalniku EDUKACJA rzuca nowe światło na zróżnicowanie strategii narcystycznych w zależności od płci.
  • 13 czerwca 2025
IBE PIB zaprasza na konferencję

IBE PIB zaprasza na konferencję "Nowe horyzonty kwalifikacji w sporcie"

Doświadczeni sportowcy, trenerzy oraz przedstawiciele IBE PIB wezmą udział w konferencji poświęconej roli Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w sporcie, która odbędzie się 24 czerwca w Warszawie.
  • 11 czerwca 2025
Różnorodność w edukacji – potencjał warty wspierania

Różnorodność w edukacji – potencjał warty wspierania

Ideą edukacji włączającej jest to, żeby nie skupiać się na trudnościach, ale na tym, żeby była ona dostępna dla każdego i w wysokiej jakości. Edukacja włączająca jest o nas wszystkich – przekonywała Wiceminister Edukacji Izabela Ziętka podczas seminarium dla kadr systemu oświaty z województwa mazowieckiego.
  • 03 czerwca 2025
AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

AI zmienia sposób, w jaki uczą się dorośli

  "Dorośli są zróżnicowaną grupą uczących się – mają bardzo różne motywacje do uczenia się, odmienne warunki życia oraz potrzeby i cele" - wyjaśnia dr Wojciech Stęchły z projektu "Mikropoświadczenia" prowadzonego w IBE PIB.
  • 23 maja 2025
Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych. Weź udział w webinarze

Profil absolwenta szkół ponadpodstawowych. Weź udział w webinarze

Rozpoczęły się zapisy na kolejny webinar informacyjny dotyczący powstającego Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Spotkanie online odbędzie się 9 czerwca o godz. 16.30. 
  • 29 maja 2025
Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

Rada o zmianach w edukacji: reforma będzie oparta na wynikach badań

- Rola badań naukowych przy wprowadzaniu zmian w systemie edukacji, potrzeba prowadzenia cyklicznych badań nad dobrostanem uczniów i nauczycieli, zapisy części ogólnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej oraz założenia tygodnia projektowego - to główne tematy piątego posiedzenia Rady.
  • 23 maja 2025
Masz pomysł? Połącz kropki i zgarnij nagrodę!

Masz pomysł? Połącz kropki i zgarnij nagrodę!

Ogłaszamy Ogólnopolski Konkurs Filmowy dla szkół podstawowych “Połącz kropki”. Zgłoszenia szkół przyjmujemy do 30 maja, a na prace konkursowe czekamy do 6 czerwca. Do wygrania vouchery oraz warsztaty ze znanymi popularyzatorami nauki. 
  • 22 maja 2025
Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją IBE PIB.
  • 14 maja 2025
Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Za nami 10. edycja IMPACT’25!

Dwa wypełnione fascynującymi debatami dni, 650 mówców, 23 ścieżki tematyczne, 10 interaktywnych scen i tysiące uczestników - tak wyglądała 10. edycja największego wydarzenia technologiczno-gospodarczego w Europie Środkowo- Wschodniej.
  • 16 maja 2025
Nowy artykuł w Kwartalniku EDUKACJA

Nowy artykuł w Kwartalniku EDUKACJA

Zapraszamy do zapoznania się z artykułem w języku angielskim, który ukazał w najnowszym wydaniu Kwartalnika EDUKACJA. Autorką publikacji jest dr Aleksandra Gajda z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
  • 14 maja 2025
22 maja odbędzie się posiedzenie Rady ds. reformy

22 maja odbędzie się posiedzenie Rady ds. reformy

Część ogólna podstawy programowej oraz szkolny tydzień projektowy – to główne punkty, o których dyskutować będą członkowie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im Komisji Edukacji Narodowej. 
  • 13 maja 2025
Artykuł Franceski Borgonovi oraz Artura Pokropka w

Artykuł Franceski Borgonovi oraz Artura Pokropka w "Science"

Publikacja autorstwa Franceski Borgonovi (UCL/OECD) oraz Artura Pokropka (IBE PIB) w najnowszym wydaniu czasopisma analizuje oczekiwania młodzieży w 57 krajach świata, wynikające z badania PISA z 2022 roku.
  • 09 maja 2025
Co zmieniamy w Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych?

Co zmieniamy w Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych?

To dziewiąty z piętnastu planowanych tygodni pracy, podczas których powstaje Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Jakie zmiany zaproponowali interesariusze?
  • 07 maja 2025
Seminarium

Seminarium "Edukacja wysokiej jakości dla każdego – jak z różnorodności uczynić zasób?"

Zapraszamy do udziału w seminarium dla kadr systemu oświaty z województwa mazowieckiego. To doskonała okazja, aby poznać ramy edukacji wysokiej jakości oraz założenia oceny funkcjonalnej w szkole.
  • 06 maja 2025
Jak zbudować zaufanie do mikropoświadczeń cyfrowych?

Jak zbudować zaufanie do mikropoświadczeń cyfrowych?

Cyfrowe mikropoświadczenia zdobywają świat – szacuje się, że wydano ich już nawet 300 milionów. Dużym wyzwaniem pozostaje jednak kwestia jakości i zaufania. Sytuację może zmienić model tworzony przez IBE PIB.
  • 24 kwietnia 2025
Rusza badanie

Rusza badanie "Uczenie się dorosłych Polaków"

Dlaczego się uczymy? Co nas do tego motywuje, a co zniechęca? Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy właśnie rozpoczął kolejną edycję badania "Uczenie się dorosłych Polaków".
  • 23 kwietnia 2025
Rada chce większego wsparcia dla nauczycieli

Rada chce większego wsparcia dla nauczycieli

– Chcemy włączyć w nauczanie przedmiotowe troskę o wartości i postawy. Musimy stworzyć nauczycielom dobre warunki pracy i umożliwić wsparcie, tam gdzie jest ono potrzebne – stwierdził prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący Rady ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji.
  • 11 kwietnia 2025
Postępy prac nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych

Postępy prac nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych

5 maja br. odbędzie się webinar, podczas którego zaprezentowana zostanie trzecia wersja Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Spotkanie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych, ale obowiązują na nie zapisy.
  • 09 kwietnia 2025
Szkolenia dla autorów podstaw programowych 

Szkolenia dla autorów podstaw programowych 

Zapraszamy do zapoznania się cyklem szkoleń online dla ekspertów, którzy przygotowują podstawy programowe wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.
  • 03 kwietnia 2025
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych – ruszają konsultacje!

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) zaprasza do udziału w konsultacjach pierwszej wersji profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Dokument powstał w oparciu o rozmowy z przedstawicielami szkół, szkolnictwa wyższego oraz pracodawców z 15 województw.
  • 02 kwietnia 2025
Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

Nowy raport IBE PIB: Kompetencje kluczem do sukcesu na rynku pracy – wyniki badania PIAAC 2023

W szybko zmieniającym się świecie kompetencje dorosłych stają się kluczowym zasobem – zarówno dla indywidualnych szans zawodowych, jak i dla całej gospodarki. Przedstawiamy raport tematyczny pt. „Umiejętności na polskim rynku pracy”, który powstał na podstawie danych z Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023 przeprowadzonego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. Raport...

  • 02 kwietnia 2025
Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Jak ocenianie może motywować uczniów do nauki? - podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego w Poznaniu

Wydarzenie zgromadziło ekspertów od nauczania i oceniania, dyrektorów, nauczycieli, którzy podczas prelekcji, dyskusji i rozmów omawiali kwestię oceniania w polskiej szkole.
  • 02 kwietnia 2025
Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Polska dołączyła do Międzynarodowego Badania Kompetencji Społecznych i Emocjonalnych (SSES)

Badanie SSES prowadzone jest przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i ma na celu ocenę poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym, a także identyfikację czynników szczególnie istotnych z perspektywy rozwoju tych kompetencji.
  • 25 marca 2025
O umiejętnościach Polaków z 3 perspektyw. Wnioski z konferencji IBE PIB „ZeRKnij w przyszłość!”

O umiejętnościach Polaków z 3 perspektyw. Wnioski z konferencji IBE PIB „ZeRKnij w przyszłość!”

Perspektywa zasobów danych, obywatela i rozwiązań systemowych - to trzy bloki tematyczne, które były podstawą do dyskusji o umiejętnościach podczas wydarzenia, które zgromadziło ekspertów ds. edukacji, rynku pracy i cyfryzacji. W centrum uwagi był człowiek - jego rozwój i potrzeby z tym związane.
  • 25 marca 2025
Jak sprawić, żeby edukacja była dostępna dla wszystkich? - IBE PIB na konferencji poświęconej edukacji włączającej

Jak sprawić, żeby edukacja była dostępna dla wszystkich? - IBE PIB na konferencji poświęconej edukacji włączającej

Konferencja „Let’s make inclusion happen! Inclusive education for a fair, resilient and competitive EU” już za nami. To międzynarodowe wydarzenie poświęcone edukacji włączającej zostało zorganizowane w ramach prezydencji Polski w Radzie UE, a Instytut Badań Edukacyjnych był jego partnerem.
  • 18 marca 2025
Co dalej z edukacją przyrodniczą

Co dalej z edukacją przyrodniczą

Otaczający nas świat to system naczyń połączonych. Nauki przyrodnicze to klucz do tego, by kompleksowo opowiedzieć o nim dzieciom i pomóc im go zrozumieć. To dlatego w naszych propozycjach łącznie zwiększyliśmy liczbę godzin tych przedmiotów w szkole podstawowej. Ale rozłożyliśmy je bardziej równomiernie, by nie przeciążać uczniów godzinami spędzanymi w szkole.
  • 17 marca 2025
Opinie nauczycieli – wiemy, czego oczekują

Opinie nauczycieli – wiemy, czego oczekują

Mniej teorii – więcej praktyki, nowoczesne podejście do edukacji, więcej swobody i lepsze wsparcie dla nauczycieli – m.in. takie wnioski wynikają z podsumowania ankiet dla pracowników oświaty i konsultacji przeprowadzonych przez IBE PIB.
  • 14 marca 2025
Let's Make Inclusion Happen! - Dołącz do konferencji online

Let's Make Inclusion Happen! - Dołącz do konferencji online

Zachęcamy Państwa do udziału online w konferencji "Edukacja włączająca dla sprawiedliwej, silnej i konkurencyjnej Unii Europejskiej” (Let's Make Inclusion Happen! Inclusive Education for a Fair, Resilient, and Competitive EU)", która odbędzie się w dniach 17–18 marca 2025 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. To wydarzenie stanowi kluczowy element polskiej prezydencji w Radzie Unii...

  • 14 marca 2025
Podsumowanie seminarium „Ocenianie dla rozwoju - założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” w Zielonej Górze

Podsumowanie seminarium „Ocenianie dla rozwoju - założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” w Zielonej Górze

Wizyta Minister Barbary Nowackiej, prelekcje ekspertów, odniesienia do wyników badań naukowych, prezentacja przykładów rozwiązań z zagranicy oraz działania IBE PIB w zakresie wsparcia edukacji – zapraszamy na podsumowanie seminarium metodyczno-naukowego dla przedstawicieli systemu oświaty z województwa lubuskiego.
  • 13 marca 2025
Konkurs grantowy dla szkół policealnych - 5. poziom PRK

Konkurs grantowy dla szkół policealnych - 5. poziom PRK

Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy organizuje konkurs grantowy. Do udziału zapraszamy publiczne szkoły policealne (w rozumieniu art. 14 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe), prowadzące kształcenie w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.
  • 18 lutego 2025
Ponad 200 specjalistów opracuje zmiany w przedszkolu i szkole podstawowej

Ponad 200 specjalistów opracuje zmiany w przedszkolu i szkole podstawowej

Ponad 200 specjalistów już wkrótce rozpocznie prace nad podstawą programową dla wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Wcześniej chęć udziału zgłosiło łącznie 500 osób.
  • 05 marca 2025

"Oceniać, by uczyć". Dr Gajderowicz na seminarium w Krakowie

- Mikropoświadczenia, współpraca koleżeńska, ocena diagnostyczna – takie metody oceniania z jednej strony motywują, a z drugiej uczą – mówił dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor IBE PIB podczas seminarium “Ocenianie dla rozwoju”, które odbyło się 25 lutego br. w Krakowie.
  • 26 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w konsultacjach!

Zapraszamy do udziału w konsultacjach!

Zapraszamy nauczycieli, uczniów, pracowników naukowych i pracodawców do udziału w konsultacjach profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Liczymy na wasze zróżnicowane perspektywy, wiedzę i doświadczenia! Na zgłoszenia czekamy do 4 marca br.
  • 25 lutego 2025
Spotkanie z wizytatorami w ramach projektu

Spotkanie z wizytatorami w ramach projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich"

Wydarzenie to było okazją do określenia roli kuratoriów oświaty i wizytatorów w promowaniu praktyk włączających w edukacji przy wykorzystaniu materiałów opracowanych w projekcie realizowanym przez IBE PIB.
  • 25 lutego 2025
Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych - startują prace

Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych - startują prace

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE-PIB) rozpoczyna prace nad stworzeniem profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Będzie to dokument określający kluczowe kompetencje i umiejętności, jakie powinna mieć osoba po ukończeniu edukacji na tym poziomie.
  • 24 lutego 2025
Rozpoczęcie realizacji badania PISA 2025 w szkołach

Rozpoczęcie realizacji badania PISA 2025 w szkołach

Już 3 marca rozpocznie się badanie główne PISA 2025 w szkołach. Zespoły ankieterów PISA przeprowadzą badanie w wylosowanych szkołach ponadpodstawowych oraz kilku szkołach podstawowych w całej Polsce.
  • 24 lutego 2025
Blisko 28 000 osób pomaga zmieniać polską szkołę!

Blisko 28 000 osób pomaga zmieniać polską szkołę!

Dziękujemy nauczycielom za wypełnienie prawie 24 000 ankiet oraz blisko 4 000 uczestników spotkań, konsultacji i debat wojewódzkich, dotyczących planowanych zmian w podstawach programowych przedszkola i szkoły podstawowej. Łączna liczba osób, które zabrały głos w sprawie propozycji zmian w oświacie sięga niemal 28 000!
  • 21 lutego 2025
Nowy format podstawy programowej. Jest stanowisko Rady

Nowy format podstawy programowej. Jest stanowisko Rady

  Rada ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji przyjęła stanowisko w sprawie nowego formatu podstawy programowej. Po przeanalizowaniu uwag i dyskusji na posiedzeniu 19 lutego br. eksperci pozytywnie zaopiniowali zaproponowany przez IBE PIB sposób konstruowania podstaw programowych, które mają ułatwić zmiany w oświacie. - To jest wielki dzień dla polskiej edukacji, kiedy pokazujemy, że możemy...

  • 20 lutego 2025
Seminarium w Olsztynie: jak oceniać, żeby motywować?

Seminarium w Olsztynie: jak oceniać, żeby motywować?

Ocenianie punktowe uczniów zniszczyło wizerunek najskuteczniejszych metod nauczania poprzez skojarzenie z opresyjnością. Wyjściem z tej sytuacji jest redefinicja oceniania – przekonywał dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań  Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego podczas seminarium metodyczno-naukowego dla kadr systemu oświaty z terenu województwa...

  • 20 lutego 2025
I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE - warsztaty wspierające dobrostan szkolny

I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE - warsztaty wspierające dobrostan szkolny

Pedagogów, psychologów oraz wychowawców pracujących w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) serdecznie zapraszamy do udziału w pilotażu programu warsztatów pt. „I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.

  • 20 lutego 2025
 ZeRKnij w przyszłość!

ZeRKnij w przyszłość!

Konferencja o kwalifikacjach i umiejętnościach Polaków łącząca różne perspektywy: edukacji, pracy i cyfryzacji już 19 marca! Do rozmowy zaprosiliśmy osoby i instytucje zajmujące się edukacją, rynkiem pracy, doradztwem edukacyjnym i zawodowym oraz najnowszymi technologiami. Porozmawiajmy wspólnie, uwzględniając zarówno perspektywę rozwiązań systemowych, jak i potrzeb nas wszystkich.

  • 07 lutego 2025