Zapraszamy do zapoznania się z nowym artykułem z kwartalnika EDUKACJA, który podejmuje ważny temat – wpływu autorytetu na funkcjonowanie kobiet w spektrum autyzmu w codziennych relacjach.
W najnowszym numerze kwartalnika EDUKACJAkwartalnika EDUKACJA ukazał się artykuł dr Katarzyny Szopy "Doświadczenia kobiet w spektrum autyzmu w relacjach społecznych".
Autorka opiera się na indywidualnych wywiadach narracyjnych przeprowadzonych z sześcioma kobietami, analizując, czy autorytet działa dla nich jako wsparcie, czy raczej przeszkoda. Badanie pozwoliło zidentyfikować zarówno typy autorytetu ułatwiające budowanie relacji (epistemiczny, oparty na wartościach, relacyjny), jak i te, które relacje utrudniają (trudny do zrozumienia, blokujący rozwój, wywołujący zaprzeczenie).
Jak kształtować autorytet w edukacji i środowisku pracy?
Wyniki wskazują jednoznacznie: to styl komunikowania decyduje o tym, jak autorytet jest odbierany i jak wpływa na poczucie sprawczości kobiet w spektrum autyzmu. Autorytet wspierający opiera się na jasnym przekazie i partnerskiej relacji; w przeciwnym wypadku może ograniczać samodzielność i rozwój.
Choć próba badawcza jest niewielka, artykuł otwiera ważną dyskusję o tym, jak kształtować autorytet w edukacji i środowisku pracy, by wspierał inkluzję, relacje i zasoby osób w spektrum autyzmu.
Katarzyna Szopa jest psycholożką w Fundacji Alpha, która w województwie lubelskim jest kluczowym ośrodkiem terapeutycznym dla osób ze spektrum autyzmu i ich bliskich. Terapeutka integracji sensorycznej z doświadczeniem pracy z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi.





















