Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy. Kontakt z uczniami z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości, ale przede wszystkim solidnej, sprawdzonej wiedzy. Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją.
Publikacja „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli” to kompleksowe kompendium wiedzy i praktycznych wskazówek dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą z ADHD. Zawarto w nim m.in. informacje medyczne dotyczące ADHD, standardy postępowania terapeutycznego, strategie budowania relacji i organizacji pracy z uczniem oraz współpracy ze środowiskiem domowym. Swoimi doświadczeniami dzielą się także rodzice uczniów.
Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące:
- budowania relacji z uczniami i wykorzystywania perspektywy neuróżnorodności, aby wydobyć ich potencjał;
- strategii postępowania w przypadku występowania trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności;
- organizacji lekcji i komunikacji – w tym jak formułować polecenia i planować przestrzeń, by ułatwić uczniom skupienie;
- dostosowywania materiału – efektywne sposoby na dzielenie zadań na krótsze etapy, by uniknąć frustracji i stresu u ucznia;
- proaktywnego radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i efektywnej współpracy ze środowiskiem domowym.
Autorami są wybitni specjaliści w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, neurologii oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej.: prof. dr hab. n. med. Agnieszka Słopień (kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu oraz krajowy konsultant ds. psychoterapii dzieci i młodzieży), prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk (neurolog, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego), psycholożka i psychoterapeutka Marta Jerzak (psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener terapii przeciwdziałania agresji) oraz ekspertki specjalizujące się w edukacji, terapii behawioralnej i pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami - Magdalena Wydra i Barbara Olszewska. Poradnik zawiera także głos rodziców (Agnieszka Rosa, Sylwia Kowalska).
Autorzy oferują rzetelne i sprawdzone metody wsparcia uczniów z ADHD, łącząc doświadczenie kliniczne, badania naukowe oraz praktykę edukacyjną.
W naszym poradniku proponujemy konkretne, skuteczne działania i narzędzia, które pomogą Państwu wspierać rozwój emocjonalny i społeczny uczniów z ADHD.
Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli
Agnieszka Słopień, Tomasz Wolańczyk, Marta Jerzak, Magdalena Wydra, Barbara Olszewska, Agnieszka Rosa, Sylwia Kowalska
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Opracowanie powstało w ramach projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS.01.06-IP.05-0002/23).
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie