flaga RPTekst łatwy do czytania

ADHD w klasie: Bezpłatny poradnik IBE PIB dla nauczycieli

Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy. Kontakt z uczniami z ADHD wymaga nie tylko cierpliwości, ale przede wszystkim solidnej, sprawdzonej wiedzy. Zachęcamy do zapoznania się z naszą najnowszą publikacją.

Publikacja „Uczniowie z ADHD w klasie. Poradnik dla nauczycieli” to kompleksowe kompendium wiedzy i praktycznych wskazówek dla nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą z ADHD. Zawarto w nim m.in. informacje medyczne dotyczące ADHD, standardy postępowania terapeutycznego, strategie budowania relacji i organizacji pracy z uczniem oraz współpracy ze środowiskiem domowym. Swoimi doświadczeniami dzielą się także rodzice uczniów. 

Poradnik zawiera praktyczne wskazówki dotyczące:

  • budowania relacji z uczniami i wykorzystywania perspektywy neuróżnorodności, aby wydobyć ich potencjał;
  • strategii postępowania w przypadku występowania trudności w koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności;
  • organizacji lekcji i komunikacji – w tym jak formułować polecenia i planować przestrzeń, by ułatwić uczniom skupienie;
  • dostosowywania materiału – efektywne sposoby na dzielenie zadań na krótsze etapy, by uniknąć frustracji i stresu u ucznia;
  • proaktywnego radzenia sobie z zachowaniami trudnymi i efektywnej współpracy ze środowiskiem domowym.

Autorami są wybitni specjaliści w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, neurologii oraz psychoterapii poznawczo-behawioralnej.: prof. dr hab. n. med. Agnieszka Słopień (kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu oraz krajowy konsultant ds. psychoterapii dzieci i młodzieży), prof. dr hab. med. Tomasz Wolańczyk (neurolog, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego), psycholożka i psychoterapeutka Marta Jerzak (psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, trener terapii przeciwdziałania agresji) oraz ekspertki specjalizujące się w edukacji, terapii behawioralnej i pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami - Magdalena Wydra i Barbara Olszewska. Poradnik zawiera także głos rodziców (Agnieszka Rosa, Sylwia Kowalska).

Autorzy oferują rzetelne i sprawdzone metody wsparcia uczniów z ADHD, łącząc doświadczenie kliniczne, badania naukowe oraz praktykę edukacyjną.

W naszym poradniku proponujemy konkretne, skuteczne działania i narzędzia, które pomogą Państwu wspierać rozwój emocjonalny i społeczny uczniów z ADHD.

 

Agnieszka Słopień, Tomasz Wolańczyk, Marta Jerzak, Magdalena Wydra, Barbara Olszewska, Agnieszka Rosa, Sylwia Kowalska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

 Zobacz publikację

 

Opracowanie powstało w ramach projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS.01.06-IP.05-0002/23).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie 

 

 

NASZE BADANIA