Kreatywność, dobrostan uczniów, współrodzicielstwo, wpływ migracji czy rozwój myślenia algorytmicznego – to wybrane tematy prac nagrodzonych w ogólnopolskim konkursie IBE PIB. Gala wręczenia nagród odbyła się podczas wydarzenia "Badania, które mają znaczenie" w siedzibie Instytutu.
Jak nauka pomaga uczyć lepiej? Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi podczas wydarzenia “Badania, które mają znaczenie – jak nauka pomaga uczyć lepiej”, które odbyło się 27 listopada w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowym Instytucie Badawczym. Spotkanie zgromadziło badaczy oraz osoby zainteresowane tym, jak rzetelne dane mogą wspierać rozwój polskiej edukacji.
“Edukacja musi opierać się na dowodach”
Wydarzenie otworzył Dyrektor IBE PIB dr hab. Maciej Jakubowski, podkreślając znaczenie badań jako fundamentu zmian w edukacji. W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że decyzje podejmowane w oświacie muszą opierać się na dowodach, aby realnie wspierać uczniów, nauczycieli i szkoły.
Pierwszy wykład – “Edukacja w Polsce: wyzwania i obszary badawcze” – przedstawił dr Michał Sitek, który omówił najważniejsze trendy i problemy, z jakimi mierzy się polski system edukacyjny. Z kolei dr hab. Tomasz Gajderowicz, Zastępca Dyrektora IBE PIB, w swoim wystąpieniu “Jak uczyć skutecznie, czyli edukacja oparta na dowodach” pokazał, w jaki sposób dane z badań i analizy mogą przekładać się na codzienną praktykę dydaktyczną.
Rozdanie nagród w konkursie na prace dyplomowe i doktorskie
Centralnym punktem wydarzenia była gala wręczenia nagród w ogólnopolskim konkursie IBE PIB na najlepsze prace dyplomowe i doktorskie z obszaru edukacji. Nagrody wręczył Dyrektor IBE PIB dr hab. Maciej Jakubowski. W tym roku Kapituła Konkursu wyróżniła prace, które wnoszą świeże spojrzenie na edukację – od kreatywności i dobrostanu uczniów, przez współrodzicielstwo, po wpływ migracji czy rozwój myślenia algorytmicznego.
Prace doktorskie – I miejsce
- dr Aleksandra Zielińska (Uniwersytet Wrocławski) za pracę “Navigating creativity: The role of self-regulation in creative action”.
Laureatka, łącząc perspektywę psychologii i edukacji, pokazała, jak samoregulacja wpływa na proces twórczy.
Prace magisterskie
Kapituła nie przyznała I miejsca. Nagrodzono:
- II miejsce – mgr Konrad Guzowski (UKEN w Krakowie) za pracę “Współrodzicielstwo jako mediator relacji między wsparciem partnerskim a zachowaniami rodzicielskimi u rodziców dzieci w wieku 3–6 lat”
- III miejsce – mgr Kamila Kopaczyk (Uniwersytet Gdański) za pracę “Program adopcji na odległość w Kenii. Bliżej perspektywy dzieci”

Wyróżnienia otrzymali:
- mgr Tamara Kasim (Uniwersytet SWPS) – praca o psychologicznych uwarunkowaniach osiągnięć akademickich.
- mgr Wojciech Szymczak (UW) – analiza wpływu uchodźców z Ukrainy na polski system edukacji.
- mgr Alicja Szymańska-Dubowska (UW) – badania nad rozwojem myślenia algorytmicznego w edukacji wczesnoszkolnejmgr Magdalena Biczyk (UW) – analiza najtrudniejszych zadań maturalnych z fizyki i propozycje usprawnień
Prace licencjackie
- I miejsce – lic. Kamila Sławska (Uniwersytet SWPS), za pracę “Ścieżki edukacyjne kobiet w spektrum autyzmu zdiagnozowanych w dorosłości – analiza w kontekście polskiego systemu edukacji”
- II miejsce – lic. Natalia Szymanko (UW) za pracę “Determinants of Intergenerational Mobility: The Role of Institutional Context”

Wśród gości znaleźli się przedstawiciele środowiska naukowego, instytucji wspierających rozwój edukacji, promotorzy nagrodzonych i wyróżnionych prac, członkowie Kapituły Konkursu na najlepszą pracę dyplomową i doktorską z obszaru edukacji, przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a także przyjaciele i osoby wspierające laureatów. Ich obecność podkreśliła rangę uroczystości oraz znaczenie badań młodych naukowców dla rozwoju edukacji w Polsce.
Wydarzenie pokazało, jak szeroki i różnorodny jest świat badań edukacyjnych, i jak wyniki prac studentów, doktorantów oraz badaczy mogą realnie wpłynąć na rozwój systemu edukacji.





















