Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Inicjatorem i organizatorem badania SSES jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). SSES należy do najnowszych badań porównawczych prowadzonych przez OECD. Dotychczas odbyły się dwie edycje badania, w 2019 i 2023 roku, a trzecia odbędzie się w roku 2026. Polska po raz pierwszy przystąpiła do badania właśnie w tej trzeciej edycji.

Celem badania SSES jest ocena poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów w wieku 10 i 15 lat oraz identyfikacja czynników szczególnie istotnych z perspektywy rozwoju tych kompetencji. Badanie pozwala również na lepsze zrozumienie związku między kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi a innymi obszarami funkcjonowania dzieci i młodzieży, takimi jak osiągnięcia szkolne, dobrostan czy aspiracje zawodowe. SSES obejmuje szeroki zakres kompetencji, w tym m.in.: wytrwałość, empatię, współpracę, kreatywność i regulację emocji. 

Głównymi uczestnikami badania są uczniowie z dwóch grup wiekowych. Podstawowa grupa to piętnastolatkowie, a opcjonalna dziesięciolatkowie. Polska w 2026 roku weźmie udział w badaniu prowadzonym wśród obu tych grup. Badanie przeprowadza się na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów, co pozwala na formułowanie wniosków dotyczących całej populacji piętnasto- i dziesięciolatków uczęszczających do szkół w danym kraju. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół – konkretni uczniowie. W każdym kraju w badaniu uczestniczy zazwyczaj ok. 75 szkół i 3 000 uczniów w każdej z grup wiekowych. W trakcie badania w szkole uczniowie wypełniają na komputerach kwestionariusze zawierające pytania odnoszące się do kompetencji zdefiniowanych w założeniach badania. 

Oprócz kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów przedmiotem badania jest też szereg zagadnień kontekstowych, dotyczących m.in. opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego, doświadczeń w szkole i poza szkołą, a także opinii, postaw i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły oraz zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, dyrektorów szkół wylosowanych do badania, a także nauczycieli. W SSES uczestniczą nauczyciele różnych przedmiotów uczący w klasach, do których uczęszczają piętnastolatkowie i dziesięciolatkowie. W wylosowanych do badania szkołach spośród tej grupy nauczycieli losowana jest określona liczba osób, które zapraszane są do udziału w badaniu. W niektórych krajach w ankietowej części badania uczestniczą także rodzice uczniów. 

Polska po raz pierwszy weźmie udział w badaniu SSES w 2026 roku, w jego trzeciej edycji. Za organizację badania w Polsce odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych, a jest ono realizowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie prowadzone jest w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych" finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

SSES jest stosunkowo nowym badaniem, a liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach systematycznie wzrasta. W pierwszej edycji w 2019 roku brało udział 10 lokalizacji (miast). W 2023 roku w badaniu uczestniczyło 6 krajów i 10 regionów. Nieco większa liczba uczestników przewidywana jest w trzeciej edycji badania w 2026 roku.

 

Dane i narzędzia

 

DLA UCZESTNIKÓW

Na tej stronie uczestnicy badania SSES mogą zapoznać się z opisem czynności przetwarzania danych przez międzynarodowego organizatora badań (OECD) oraz zespół badawczy w Polsce (IBE PIB). Poniżej udostępnione są klauzule informacyjne dla uczestników badania SSES 2026.

Klauzula informacyjna dla rodziców i uczniów uczestniczących w badaniu pilotażowym SSES 2026

Klauzula informacyjna dla nauczycieli uczestniczących w badaniu pilotażowym SSES 2026

Klauzula informacyjna dla dyrektorów szkół uczestniczących w badaniu pilotażowy SSES 2026

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia badania SSES zostały wypracowane na potrzeby jego pierwszej edycji. Są one aktualizowane i dopracowywane przed rozpoczęciem każdej kolejnej edycji w odpowiedzi na pojawiające się wyzwania w tym obszarze oraz wnioski płynące z dotychczasowych badań. Pomiędzy poprzednimi edycjami wprowadzono m.in. zmiany w sposobie kategoryzacji badanych kompetencji, a w edycji w 2026 roku większy nacisk zostanie położony na kwestie dotyczące korzystania z mediów i technologii cyfrowych, a także rolę szkoły i nauczycieli w kształtowaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych.

Założenia teoretyczne badania SSES są dostępne na stronie OECD.

 

2019

 

SSES 2026 (Runda 3)

Badanie prowadzone w latach 2025–2027. Badanie pilotażowe realizowane jest jesienią 2025 roku, a badanie główne zostanie przeprowadzone jesienią 2026 roku. Ogłoszenie wyników tej edycji badania zaplanowane jest na koniec 2027 roku.

Harmonogram badania SSES znajduje się tutaj

Inicjatorem i organizatorem badania TALIS jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Priorytety badania określa Rada Zarządzająca Programem TALIS (TALIS Governing Board). Przy badaniu współpracuje wielu partnerów, m.in. Komisja Europejska, Międzynarodówka Edukacyjna (ang. Education International, zrzeszająca na poziomie międzynarodowym związki zawodowe nauczycieli), a także kraje uczestniczące w badaniu i międzynarodowe konsorcjum badawcze. 

Celem badania jest opis uwarunkowań nauczania i uczenia się dający wgląd w realia pracy w szkole z perspektywy nauczycieli i dyrektorów szkół. 

TALIS jest badaniem cyklicznym, przeprowadzanym pierwotnie co pięć, a obecnie co sześć lat. Do tej pory odbyły się cztery edycje, Polska uczestniczyła w trzech z nich – w 2008, 2013 i 2024 roku

Tematy podejmowane w badaniu TALIS to m.in.: rozwój zawodowy, obowiązki i czas poświęcany na ich wykonanie, praktyka nauczania, zarządzanie szkołą, satysfakcja zawodowa. W TALIS 2024 po raz pierwszy uwzględniony został opcjonalny moduł dotyczący wiedzy pedagogicznej nauczycieli, koncentrujący się na warsztacie pracy i eksperckiej wiedzy nauczyciela, niezależnej od nauczanego przedmiotu. Polska jest jednym z 8 krajów uczestniczących w tym module.

Badanie TALIS prowadzone jest wśród nauczycieli i dyrektorów szkół z poziomu 2 Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Edukacji ISCED. W przypadku Polski w roku 2008 i 2013 byli to nauczyciele i dyrektorzy gimnazjów; w edycji w 2024 roku biorą udział nauczyciele klas 5–8 szkoły podstawowej i dyrektorzy szkół podstawowych. W TALIS 2024 kraje mogą także wziąć udział w dodatkowych częściach badania realizowanych wśród nauczycieli i dyrektorów szkół z poziomu: ISCED 1 (klasy 1–4), ISCED 3 (szkoły ponadpodstawowe), ISCED 01 i 02 (wychowanie przedszkolne i opieka nad dziećmi do 3 r.ż.). W Polsce nauczyciele z poziomu ISCED 1 i ISCED 3 uczestniczyli wyłącznie w badaniu w 2013 roku.

Badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej, losowej próbie nauczycieli i dyrektorów szkół. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, których dyrektorzy wezmą udział w badaniu, a następnie z wylosowanych szkół – nauczyciele. 

W trakcie badania nauczyciele i dyrektorzy szkół odpowiadają na pytania zawarte w kwestionariuszach. W pierwszych edycjach badania dominowały wersje papierowe. Z czasem wdrażane było badanie w wersji cyfrowej, w TALIS 2024 niemal wszystkie kraje uczestniczące w badaniu realizują je w formie online.

W Polsce za badanie TALIS odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, który prowadzi je na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. 

W pierwszej edycji badania wzięły udział 24 kraje, w tym Polska. Od tego czasu liczba krajów znacząco się zwiększyła. W TALIS 2024 wzięło udział ponad 50 krajów i regionów.

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD.

 

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia każdej edycji badania TALIS są przedstawiane w założeniach badania (conceptual framework). Zakres pierwszej edycji badania został wypracowany przez ekspertów i przedstawicieli uczestniczących w badaniu krajów. Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji weryfikuje się je i aktualizuje, biorąc pod uwagę m.in. wnioski z najnowszych badań oraz zmiany w organizacji pracy szkół i dydaktyce. W proces ten są zaangażowani eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania TALIS są dostępne na stronie OECD.

 

2024
2018
2013
2008

 

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i nauczycieli i dyrektorów szkół w Polsce. 

Katarzyna Paczuska (red.), Katarzyna Kutyłowska, Paweł Penszko, Michał Sitek, Agnieszka Telusiewicz-Pacak, Olga Wasilewska, Urszula Wągrowska

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Zobacz publikację

 

TALIS 2013

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TALIS 2013

Hernik K. (red.) (2015). Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

TALIS 2008

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania TALIS 2008

Piwowarski R., Krawczyk M. (2009). TALIS. Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje oraz materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD.

 

TALIS 2024

Badanie prowadzone w latach 2022–2026. Badanie wśród dyrektorów szkół i nauczycieli przeprowadzono wiosną 2024 roku. Ogłoszenie głównych wyników planowane jest pod koniec 2025 roku, a publikacja baz danych – w 2026 roku.

Szczegółowy harmonogram badania TALIS 2024 znajduje się tutaj.

Inicjatorem i głównym organizatorem badania ICCS jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Głównym celem badania jest określenie, w jakim stopniu młodzi ludzie są przygotowani do udziału w życiu społecznym i pełnienia roli obywatela w demokratycznym społeczeństwie. ICCS bada wiedzę i rozumienie zagadnień z zakresu edukacji obywatelskiej, a także postawy i zaangażowanie obywatelskie uczniów. Dotychczas odbyły się trzy edycje tego badania – w latach 2009, 2016 i 2022. Polska brała udział w pierwszej i trzeciej edycji ICCS. 

Badanie prowadzone jest wśród uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, przy czym średni wiek uczniów w momencie badania nie może być niższy niż 13,5 roku. W Polsce w ICCS 2009 uczestniczyli uczniowie drugiej klasy gimnazjum, w ICCS 2022 byli to uczniowie ósmej klasy szkoły podstawowej.

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Na podstawie wyników badania można wnioskować o wszystkich ósmoklasistach w każdym z uczestniczących w badaniu krajów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie w tych szkołach konkretne oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. Uczniowie w trakcie badania w szkole rozwiązują zestawy zadań dotyczących edukacji obywatelskiej, a następnie wypełniają ankiety. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół.

Obok wiedzy i rozumienia kwestii obywatelskich, postaw i zaangażowania obywatelskiego przedmiotem badania jest szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów oraz dyrektorów i nauczycieli ze szkół wylosowanych do badania. 

W ICCS uczestniczą nauczyciele uczący w oddziałach klasy ósmej. W wylosowanych do badania szkołach spośród wszystkich nauczycieli uczących w oddziałach klasy ósmej – niekoniecznie tych, w których uczą się badani uczniowie – losowana jest określona liczba osób, które zapraszane są do udziału w badaniu. ICCS pozwala wnioskować o wszystkich nauczycielach klasy ósmej w danym kraju.

Pierwsza edycja badania, ICCS 2009, była realizowana wyłącznie w formie papierowej. W kolejnych stopniowo wdrażano elementy badania wspomaganego komputerowo. W ICCS 2016 wprowadzono możliwość realizacji badania wśród dyrektorów szkół i nauczycieli w formie online, w ICCS 2022 także możliwość realizacji badania wśród uczniów z wykorzystaniem komputerów. W Polsce badanie ICCS 2022 wśród uczniów i dyrektorów szkół było przeprowadzane w formie papierowej, natomiast nauczyciele wypełniali ankietę online. ICCS 2027 będzie pierwszą edycją badania, w której we wszystkich krajach obowiązuje jedynie wersja komputerowa. 

W 2009 roku badanie ICCS w Polsce przeprowadził zespół badaczy związanych z Uniwersytetem Warszawskim oraz Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego. Za badanie ICCS 2022 odpowiadał Instytut Badań Edukacyjnych, który przeprowadził je na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. 

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania ICCS się zmienia. W pierwszej edycji w 2009 roku brało udział 38 krajów i regionów, w drugiej w 2016 roku – 25 krajów i regionów, a w trzeciej w 2022 roku – 24 kraje i regiony. 

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie IEA.

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia każdej edycji badania ICCS są przedstawiane w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji weryfikuje się je i aktualizuje, biorąc pod uwagę m.in. zachodzące procesy społeczne i wyzwania, z którymi mierzą się społeczeństwa, jak również najnowsze wyniki badań. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania ICCS są dostępne na stronie IEA.

 

2022
2016
2009

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze.  Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i wyników uczniów z polskich szkół: są one dokładniej analizowane i opisywane, porównywane z wynikami z innych krajów i wynikami z poprzednich edycji, a także uwzględniają zmiany w polskim systemie edukacji.

ICCS 2022 

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania ICCS 2022

Wasilewska O. (red.) (2023). Młodzi w demokracji. Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Obywatelskich ICCS 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację w wersji do druku  Zobacz publikację w wersji dostępnej cyfrowo (WCAG)

 

PISA 2018 wyniki raport

Informacja prasowa – wyniki badania ICCS 2022

  Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie IEA.

ICCS 2027

Badanie prowadzone w latach 2024–2029. Badanie w szkołach zostanie przeprowadzone w 2027 roku, a jego wyniki zostaną ogłoszone w 2028 roku. Opublikowanie baz danych planowane jest na początek 2029 roku.

W Polsce prowadzone są międzynarodowe badania porównawcze wśród różnych grup wiekowych, dotyczące zróżnicowanych dziedzin i zagadnień. Wszystkie poniższe badania prowadzone są przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Kliknij w pole z nazwą badania, żeby dowiedzieć się więcej.

 

Jaki jest harmonogram naszych działań?

Projekt rozpoczął się w styczniu 2024 roku i będzie realizowany do końca czerwca 2029 roku. Przygotowanie i organizacja badań PIRLS, SSES, TIMSS i ICILS jest ściśle powiązana z międzynarodowymi harmonogramami badawczymi. Terminy publikacji poszczególnych analiz i raportów będą sukcesywnie aktualizowane. Jesienią 2025 roku rozpoczną się warsztaty i seminaria na temat wyników badań i danych z badań skierowane do różnych grup odbiorców.

 

harmonogram

 

4 O projekcie Grupa Kontakt

Instytut Badań Edukacyjnych
Zespół Badań Umiejętności

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    + 48 24 17 160

Inspektor ochrony danych
Patrycja Jurkowska

   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Inicjatorem i organizatorem badania ICILS jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). ICILS mierzy kompetencje związane z obsługą komputera jako narzędzia pracy, komunikacji oraz wyszukiwania i oceny informacji. Od 2018 roku sprawdza się też umiejętności myślenia komputacyjnego, czyli rozwiązywania problemów z wykorzystaniem myślenia algorytmicznego. Badanie prowadzone jest od 2013 roku co pięć lat. Polska wzięła udział w pierwszej edycji badania ICILS.

W ICILS uczestniczą nauczyciele uczący w oddziałach klasy ósmej. W wylosowanych do badania szkołach spośród wszystkich nauczycieli uczących w oddziałach klasy ósmej – niekoniecznie tych, w których uczą się badani uczniowie – losowana jest określona liczba osób, które zapraszane są do udziału w badaniu. ICILS pozwala wnioskować o wszystkich nauczycielach klasy ósmej w danym kraju.

Badanie realizowane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół oddziały klasowe. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów. W badaniu w poszczególnych krajach uczestniczy zwykle ok. 150 szkół i ok. 4–5 tysięcy uczniów.

Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, opinii i doświadczeń nauczycieli, procesów nauczania na poziomie klasy i szkoły, zasobów i organizacji pracy szkoły związanych z korzystaniem z TIK. Dane dotyczące tych zagadnień zbierane są za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów, nauczycieli różnych przedmiotów, osoby odpowiedzialne za TIK w szkole oraz dyrektorów szkół wylosowanych do badania.

Uczniowie w szkole rozwiązują na komputerze zestawy zadań dotyczących umiejętności komputerowych oraz informacyjnych, a następnie wypełniają ankiety.

Badanie ICILS w Polsce jest prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Polska weźmie w nim udział ponownie w 2028 roku. Badanie ICILS 2028 jest realizowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Liczba krajów i regionów uczestniczących w kolejnych edycjach badania ICILS zmieniała się. W pierwszej edycji w 2013 roku brały udział 22 kraje i regiony, a 10 lat później do badania przystąpiło 35 krajów i regionów.

Więcej informacji na stronie IEA.

 

Dane i narzędzia

 

 

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia każdej edycji badania ICILS są przedstawiane w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji weryfikuje się je i aktualizuje, biorąc pod uwagę m.in. postęp technologiczny oraz szybko zmieniającą się rzeczywistość cyfrową, której dotyczy badanie. W przygotowaniu założeń biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania ICILS są dostępne na stronie IEA.

 

2023
2018
2013

Raporty krajowe – Polska

Dotychczas opracowano jeden raport krajowy z badania ICILS. Zawiera on bardziej szczegółowe informacje o wynikach dotyczących Polski i wynikach uczniów z polskich szkół – dokładniej przeanalizowane i opisane, zazwyczaj w porównaniu z wynikami z innych krajów.

ICILS 2013

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania ICILS 2013

Sijko K. (red.) (2014). Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronach IEA.

ICILS 2023

Badanie prowadzone w latach 2021–2024. W szkołach zrealizowano je w 2023 roku. Wyniki zostały upublicznione w listopadzie  2024 roku, a bazy danych z badania zostały opublikowane w lutym 2025 roku. Polska nie brała udziału w tej edycji badania ICILS.