Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna, codebooki i  źródłowe wersje ankiet dostępne są na stronie badania SSES OECD. 

Dla edycji SSES 2019 bezpośrednio ze strony można pobrać zbiory zawierające kompletny zestaw danych (w formatach STATA i SPSS) z odpowiedziami uczniów, ich rodziców, dyrektorów szkół i nauczycieli z uczestniczących w badaniu krajów i regionów . Dostępne są także ankiety w różnych wersjach językowych. 

Pobranie zbiorów danych z edycji  SSES 2023 wymaga natomiast wypełnienia specjalnego formularza i uzyskania zgody OECD. Osoby, które uzyskają taką zgodę otrzymują zestawy danych z odpowiedziami uczniów, ich rodziców, dyrektorów szkół oraz nauczycieli uczestniczących w badaniach, bazę danych łączącą odpowiedzi uczniów z odpowiedziami nauczycieli oraz bazę danych pozwalającą porównać trendy w odpowiedziach uczniów między 1 i 2 edycją SSES. Wszystkie bazy danych z tej edycji badania udostępniane  są w formatach STATA, SPSS i CSV.

PRZYDATNE LINKI

Zbiory danych z dokumentacją techniczną

SSES data and methodology

Raporty techniczne 

SSES 2023

SSES 2019

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, rozbudowana dokumentacja techniczna, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych a także źródłowe i krajowe wersje ankiet dostępne są na stronie badania TALIS OECD. Zbiory zawierają kompletny zestaw odpowiedzi nauczycieli i dyrektorów szkół z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS, SPSS i w zależności od edycji także STATA i CSV

PRZYDATNE LINKI

Zbiory danych z dokumentacją techniczną

TALIS data and methodology

Raporty techniczne 

TALIS 2018 Technical Report

TALIS 2013 Technical Report

TALIS 2008 Technical Report

Podręczniki użytkownika międzynarodowej bazy danych

TALIS 2018 and TALIS Starting Strong 2018 User Guide

TALIS 2013 User Guide for the International Database

Przeglądarki danych

International Data Explorer (NCES)

Portal na temat międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych

ILSA Gateway

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych wraz ze źródłowymi wersjami ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół i nauczycieli z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS i SPSS

PRZYDATNE LINKI

Zbiory danych z dokumentacją techniczną

IEA Data and Tools Repository

Raporty techniczne 

ICILS 2023 Technical Report

ICILS 2018 Technical Report

ICILS 2013 Technical Report

Podręczniki użytkownika międzynarodowej bazy danych

ICILS 2023 User Guide

ICILS 2023 User Guide Supplements

ICILS 2018 User Guide for the International Database

ICILS 2013 User Guide for the International Database

Przeglądarki danych

IEA IDB Analyzer

International Data Explorer (NCES)

Portal na temat międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych

ILSA Gateway

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych wraz ze źródłowymi wersjami ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół i nauczycieli z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS, SPSS, a dla ostatniej zakończonej edycji także R.


PYTANIA KRAJOWE – ZBIORY DANYCH

W ankietach stosowanych w badaniach międzynarodowych każdy kraj może dodać – w uzgodnieniu z organizatorami – kilka pytań ważnych z perspektywy danego kraju. Zazwyczaj są one zamieszczane na końcu ankiety. Dodatkowo niektóre pytania międzynarodowe są adaptowane do warunków krajowych, aby lepiej odzwierciedlać lokalny kontekst. Poniżej udostępniamy zbiory z odpowiedziami respondentów na pytania krajowe z ostatniej edycji badania (ICCS 2022). Można je połączyć z publicznie dostępnymi bazami, wykorzystując wspólny identyfikator (ID ucznia lub ID nauczyciela).

Pobierz zbiór ICCS2022

PRZYDATNE LINKI

Zbiory danych z dokumentacją techniczną

IEA Data and Tools Repository

Raporty techniczne 

ICCS 2022 Technical Report

ICCS 2016 Technical Report

ICCS 2009 Technical Report

Podręczniki użytkownika międzynarodowej bazy danych

ICCS 2022 User Guide for the International Database

ICCS 2016 User Guide for the International Database

ICCS 2009 User Guide for the International Database

Przeglądarki danych

IEA IDB Analyzer

International Data Explorer (NCES)

Portal na temat międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych

ILSA Gateway

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych wraz ze źródłowymi wersjami ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS i SPSS, a dla ostatniej zakończonej edycji także R.


PYTANIA KRAJOWE – ZBIORY DANYCH

W ankietach stosowanych w badaniach międzynarodowych każdy kraj może dodać – w uzgodnieniu z organizatorami – kilka pytań ważnych z perspektywy danego kraju. Zazwyczaj są one zamieszczane na końcu ankiety. Dodatkowo niektóre pytania międzynarodowe są adaptowane do warunków krajowych, aby lepiej odzwierciedlać lokalny kontekst. Poniżej udostępniamy zbiór z odpowiedziami respondentów na pytania krajowe z ostatniej edycji badania (PIRLS 2021). Można go połączyć z publicznie dostępnymi bazami, wykorzystując wspólny identyfikator (ID ucznia).

Pobierz zbiór PIRLS2021

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych wraz ze źródłowymi wersjami ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS i SPSS


PYTANIA KRAJOWE – ZBIORY DANYCH

 W ankietach stosowanych w badaniach międzynarodowych każdy kraj może dodać – w uzgodnieniu z organizatorami – kilka pytań ważnych z perspektywy danego kraju. Zazwyczaj są one zamieszczane na końcu ankiety. Dodatkowo niektóre pytania międzynarodowe są adaptowane do warunków krajowych, aby lepiej odzwierciedlać lokalny kontekst. Poniżej udostępniamy zbiór z odpowiedziami respondentów na pytania krajowe z ostatniej edycji badania (TIMSS 2023). Można go połączyć z publicznie dostępnymi bazami,  wykorzystując wspólny identyfikator (ID ucznia).

Pobierz zbiór TIMSS2023

 

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna, instrukcje dla użytkowników, codebooki i informacje na temat zmiennych, a także źródłowe i krajowe wersje ankiet dostępne są na stronie badania PISA OECD. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół i nauczycieli z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty danych: SAS i SPSS.

Dla ostatniej zakończonej edycji badania (PISA 2022) udostępniono tabele i wykresy wykorzystane w raportach międzynarodowych, a także kody w formatach SPSS i Stata, które zostały użyte do analizy danych z badania. Umożliwiają one replikację analiz z raportów międzynarodowych.


PYTANIA KRAJOWE – ZBIORY DANYCH

 W ankietach stosowanych w badaniach międzynarodowych każdy kraj może dodać – w uzgodnieniu z organizatorami – kilka pytań ważnych z perspektywy danego kraju. Zazwyczaj są one zamieszczane na końcu ankiety. Dodatkowo niektóre pytania międzynarodowe są adaptowane do warunków krajowych, aby lepiej odzwierciedlać lokalny kontekst. Poniżej udostępniamy zbiór z odpowiedziami respondentów na pytania krajowe z ostatniej edycji badania (PISA 2022). Można go połączyć z publicznie dostępnymi bazami,  wykorzystując wspólny identyfikator (ID ucznia).

Pobierz zbiór PISA2022

PRZYDATNE LINKI

Zbiory danych z dokumentacją techniczną

PISA data and methodology

Raporty techniczne

PISA 2022

PISA 2018

PISA 2015

Przeglądarki danych

PISA Data Explorer (OECD)

Education GPS

International Data Explorer (NCES)

Portal na temat międzynarodowych porównawczych badań edukacyjnych

ILSA Gateway

 

Dane z badań międzynarodowych są łatwo dostępne dla różnych grup użytkowników. Można je przeglądać i analizować za pomocą narzędzi interaktywnych oraz tworzyć za ich pomocą dostosowane do potrzeb badawczych raporty i wizualizacje. Bardziej zaawansowane analizy wymagają wykorzystania oprogramowania statystycznego.  

Dane jednostkowe z badań międzynarodowych IEA i OECD są ich własnością, chronioną prawami autorskimi, ale są publicznie dostępne na stronach tych organizacji. Pobieranie danych zazwyczaj wymaga przeczytania i akceptacji warunków i zasad ich wykorzystywania, niekiedy także podania danych kontaktowych swoich i swojej instytucji, a także wskazania do jakich badań planuje się wykorzystywać dane z badania. W niektórych przypadkach konieczne jest wypełnienie dodatkowych formularzy.

W badaniach międzynarodowych wykorzystywane są zazwyczaj testy (służące do pomiaru umiejętności) oraz ankiety (dotyczące zagadnień kontekstowych). Upubliczniane są zazwyczaj kwestionariusze ankiet dla poszczególnych grup uczestników badania. Testy i zadania testowe ze względu na cykliczny charakter badań i wykorzystywanie tych samych badań w kolejnych edycjach do pomiaru trendów nie są publicznie dostępne. Wyjątek stanowią przykładowe zadania publikowane po zakończeniu każdej edycji badania dostępne w raportach i na stronach ich organizatorów. Narzędzia, podobnie jak dane, są własnością IEA i OECD chronioną prawami autorskimi. W przypadku narzędzi badawczych  – czy to w wersji źródłowej, czy w innych wersjach językowych – istnieją dodatkowe zasady i wymogi dotyczące ich wykorzystywania.

1 O projekcie Zadanie 2

GDZIE ZNALEŹĆ DANE I NARZĘDZIA BADAWCZE Z MIĘDZYNARODOWYCH PORÓWNAWCZYCH BADAŃ EDUKACYJNYCH?

ILSA Gateway

Portal ILSA Gateway to miejsce, gdzie w systematyczny sposób zestawiono szczegółowe informacje o międzynarodowych porównawczych badaniach edukacyjnych prowadzonych przez organizacje takie jak, m.in.  IEA, OECD czy UNESCO. Można tam łatwo znaleźć informacje, przeglądając je według konkretnego badania, tematu lub używając funkcji wyszukiwania. Strona zawiera między innymi opisy założeń poszczególnych badań, ich organizacji, przyjęte rozwiązania metodologiczne i stosowane narzędzia, wyniki i związane z nimi publikacje oraz linki do najważniejszych materiałów, w tym zbiorów danych.

Badania IEA

Dane z badań IEA są publicznie dostępne, mogą być jednak wykorzystywane wyłącznie w celach niekomercyjnych, edukacyjnych i badawczych. Są one oficjalnie udostępniane w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA na stronie IEA Data and Tools Repository. Repozytorium zawiera kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i (w zależności od badania) rodziców uczniów z uczestniczących w badaniach krajów, a także rozbudowaną dokumentację techniczną i podręczniki użytkownika z poszczególnych edycji wszystkich badań, w tym TIMSS, PIRLS, ICCS, ICILS, REDS, CIVED, TEDS-M, SITES oraz Reading Literacy Study. Dane są dostępne w formatach SAS i SPSS, a z nowszych edycji badań także w formacie R. W podręcznikach użytkownika znaleźć można źródłowe wersje narzędzi i opis zastosowanych krajowych adaptacji.

Większość danych znajduje się w publicznie dostępnych zbiorach (Public Use Files, tzw. PUF), jednak ze względu na ochronę danych osobowych, dostęp do niektórych zmiennych jest ograniczony. Znajdują się one w zbiorach o ograniczonym dostępie (Restricted Use Files, tzw. RUF). Badacze zainteresowani uzyskaniem dostępu do tych danych muszą wystąpić o zgodę, wskazując w jaki sposób i w jakim celu planują je wykorzystać, a także podpisać dodatkową umowę określającą zasady użycia tych danych. Więcej informacji można znaleźć na stronach IEA dotyczących poszczególnych badań. 

Inne zasady obowiązują w kwestii wykorzystania narzędzi i innych materiałów badawczych z badań IEA. Wykorzystanie narzędzi  – czy to w oryginale, czy w innej wersji językowej – wymaga uzyskania pisemnej zgody IEA. W przypadku narzędzi stosowanych w konkretnym kraju, w określonej wersji językowej, zgodę musi wydać zarówno IEA, jak i krajowe centrum badawcze odpowiedzialne za realizację badania. Wymogi, obowiązujące procedury i wzory wniosków znajdują się w przewodniku dotyczącym korzystania z narzędzi i materiałów badawczych na stronie IEA.

Badania OECD


Dane z poszczególnych edycji badań organizowanych przez OECD, takich jak PISA, TALIS, PIAAC czy SSES, są dostępne na stronach OECD poświęconych tym badaniom. Zbiory zawierają kompletne zestawy danych z odpowiedziami uczestników badania z poszczególnych krajów uczestniczących w badaniu. Dostępne są w różnych formatach – w zależności od edycji i badania – zazwyczaj SAS i SPSS, czasami także STATA i CSV. Na stronach badań udostępniane są także dokumentacje techniczne oraz dodatkowe instrukcje dla użytkowników poszczególnych edycji badań, jak również źródłowe oraz często krajowe wersje narzędzi badawczych.

W zależności od badania i edycji udostępniane są także dodatkowe materiały. Przykładowo dla ostatniej zakończonej edycji badania PISA (PISA 2022) udostępniono tabele i wykresy wykorzystane w raportach międzynarodowych, a także kody w formatach SPSS i Stata, które zostały użyte do analizy danych z badania. Umożliwiają one replikację analiz z raportów międzynarodowych.

Przeglądarki danych 

Przeglądarki danych to interaktywne narzędzia umożliwiające analizę, wizualizację oraz tworzenie zestawień i analiz w podgrupach oraz eksportowanie tabel i wykresów. Ich zaletą jest łatwa możliwość wygenerowania porównań z różnych edycji badań.

International Data Explorer (NCES)

Narzędzie opracowane przez amerykańskie Krajowe Centrum Statystyki Edukacyjnej (NCES). Pozwala na analizę danych z różnych badań, w tym m.in. PISA, TIMSS, PIRLS, TALIS.

przejdź do International Data Explorer

 

PISA Data Explorer (OECD)

Narzędzie opracowane przez OECD. Umożliwia eksplorację i analizę danych z Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Dzięki niemu można tworzyć raporty dostosowane do własnych potrzeb, wizualizować dane i porównywać wyniki edukacyjne różnych krajów i regionów.

przejdź do PISA Data Explorer

 

Education GPS

Narzędzie, które pozwala tworzyć raporty w formacie PDF. Dzięki niemu można przeglądać interaktywne wykresy z niektórych badań (np. PIAAC i PISA) ze wskaźnikami wyliczonymi na podstawie tych badań, porównywać dane między krajami oraz tworzyć raporty dla wybranego kraju.

przejdź do Education GPS

 

 

Badanie zainicjowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Nadzór nad badaniem sprawuje Rada Krajów Uczestniczących w Badaniu (PIAAC Board of Participating Countries). PIAAC jest kontynuacją badania IALS (International Adult Literacy Survey, 1994–1998), w którym uczestniczyła też Polska oraz badania ALL (Adult Literacy and Life Skills Survey, 2003–2008).

Pierwszy cykl PIAAC zrealizowano w latach 2011–2017. Obejmował on trzy rundy badań, w których uczestniczyło odpowiednio 24, 8 i 6 krajów. Polska brała udział w pierwszej rundzie badania w latach 2011–2012. W latach 2014–2015 w Polsce jeszcze raz przebadano uczestników badania, zadając im dodatkowe pytania ankietowe (badanie postPIAAC). Drugi cykl badania PIAAC odbywał się w latach 2018–2024. W Polsce badanie wśród respondentów realizowano w latach 2022–2023.

Badanie PIAAC mierzy podstawowe umiejętności potrzebne do funkcjonowania we współczesnym świecie, które są kluczowe do zdobywania nowej wiedzy i kompetencji. W drugim cyklu badania sprawdzane są umiejętności takie jak rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. W pierwszym cyklu badano także umiejętność rozwiązywania problemu z wykorzystaniem nowych technologii.

Uczestnicy badania PIAAC odpowiadają także na pytania ankietowe dotyczące ich wykształcenia, aktywności edukacyjnej, sytuacji na rynku pracy oraz opinii i postaw wobec kształcenia. Dodatkowo pytani są o to, jak wykorzystują swoje umiejętności w codziennym życiu i pracy.

Badanie PIAAC jest realizowane wśród osób w wieku 16–65 lat, mieszkających na stałe w danym kraju i nieprzebywających w instytucjach zamkniętych. Przeprowadzane jest na reprezentatywnej, losowej próbie, dostosowanej do warunków danego kraju. W Polsce w pierwszym i drugim cyklu badania próbę losowano z rejestru PESEL: losowanie było dwustopniowe, losowano miejscowości, a w ramach miejscowości badane osoby. W innych krajach korzysta się z podobnych rejestrów lub z próby adresowej. Zasady doboru próby mogą być modyfikowane w zależności od potrzeb krajów uczestniczących w badaniu. W Polsce w pierwszym cyklu badania w próbie nadreprezentowano osoby młode (19–26 lat). W niektórych krajach dodatkowo bada się osoby 65+. 

Badanie PIAAC jest przeprowadzane w domu uczestnika badania. Przeszkolony ankieter przeprowadza badanie ankietowe, a następnie uczestnik w obecności ankietera uczestniczy w badaniu umiejętności – rozwiązuje zestawy zadań. W Polsce w pierwszym cyklu uczestnicy mogli skorzystać z wersji komputerowej lub papierowej, przy czym wersja papierowa była w założeniu przeznaczona dla osób ze słabszymi umiejętnościami cyfrowymi. W drugim cyklu badanie prowadzone było wyłącznie w formie komputerowej (tablet lub komputer). 

W Polsce za badania PIAAC odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, który prowadzi je na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. W trzech rundach pierwszego cyklu badania PIAAC łącznie wzięło udział 39 krajów i regionów. Do pierwszej rundy drugiego cyklu zgłosiło się 31 krajów.

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD.

 

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia obu cykli badania PIAAC są przedstawiane w założeniach teoretycznych (assessment framework). Zakres pierwszego cyklu PIAAC został wypracowany przez ekspertów i przedstawicieli krajów uczestniczących w badaniu – nawiązuje on do wcześniejszych badań IALS i ALL. Założenia drugiego cyklu zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między cyklami. Zostały jednak zweryfikowane i zaktualizowane, tak by lepiej uwzględnić zmiany zachodzące we współczesnym świecie, w szczególności w zakresie korzystania z umiejętności rozumienia tekstu i umiejętności matematycznych, a także zmianę sposobu pomiaru (wyłącznie pomiar z wykorzystaniem komputera).

Założenia teoretyczne poszczególnych cykli badania PIAAC są dostępne na stronie OECD.

 

2024
2017

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i polskich respondentów.

PIAAC 2023

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Michał Sitek

Zobacz publikację

 

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Michał Sitek, Paweł Penszko

Zobacz publikację

 

Instytut Badań Edukacyjnych, 2024

Michał Sitek, Artur Pokropek, Paweł Penszko, Katarzyna Chyl, Jacek Haman

Zobacz publikację

 

 

PIAAC 2013

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z 1 cyklu badania PIAAC

Rynko, M. (red.) (2013). Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Raport z badania postPIAAC

Chłoń-Domińczak, A, Palczyńska, M. (2015). Rynek pracy a kompetencje Polaków – wybrane wyniki badania postPIAAC

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD.

 

PIAAC 2018–2024

Badanie prowadzone w latach 2018–2024. Polska wzięła udział w pierwszej rundzie badania realizowanej wśród respondentów w latach 2022–2023. Ogłoszenie głównych wyników tej rundy badania odbyło się w grudniu 2024 roku. Jednocześnie OECD udostępniło zbiory danych pozwalające na samodzielne analizy.