Peer counselling – wzmacnianie kompetencji kluczowych w programach nauczania w Polsce

W dniach 9-10 grudnia 2024 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się inspirujące seminarium "Modernising the Curriculum to Enhance Key Competences". Zostało ono zorganizowane przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach instrumentu peer counselling wdrażanego w ramach inicjatywy European Education Area strategic framework (2021-2030). Udział w wydarzeniu wzięli przedstawiciele Komisji Europejskiej, eksperci z Polski i Europy, którzy wspólnie analizowali, jak skutecznie modernizować programy nauczania, aby wspierać rozwój kluczowych kompetencji uczniów.

Eksperci i ekspertki Ministerstwa Edukacji Narodowej i Instytutu Badań Edukacyjnych mieli okazję zapoznać się z doświadczeniami Holandii, Irlandii i Portugalii oraz wymienić się wiedzą na temat najlepszych praktyk w obszarze reform edukacyjnych. Ważnym elementem spotkania były sesje warsztatowe, podczas których omawiano kluczowe wyzwania, m.in. skuteczne angażowanie interesariuszy w procesie zmian oraz projektowanie etapów wdrażania nowych rozwiązań.

Wydarzenie jest jednym z działań IBE związanych z pracami nad opracowywaniem profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej. Współpraca międzynarodowa umożliwia Polsce czerpanie wiedzy z działań podejmowanych w innych państwach członkowskich UE. Holenderskie doświadczenia związane z Planem Podstawowych Umiejętności, wskazówki co do ewaluacji działań ze strony eksperta z Portugalii oraz irlandzkie metody angażowania interesariuszy dostarczają cennych inspiracji na przyszłość. Spotkanie miało charakter intensywnych warsztatów, podczas których wszystkie strony miały okazję porozmawiać na temat rozwiązań w nauczaniu kompetencji przekrojowych w reprezentowanych krajach.