Profil absolwenta i absolwentki

Świat, w którym żyjemy, zmienia i rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego zadaniem szkół jest przygotowanie uczniów i uczennic - przyszłych absolwentek i absolwentów - do funkcjonowania w tym świecie oraz radzenia sobie z aktualnymi i przyszłymi wyzwaniami, które się z tym wiążą.

Aby szkoły mogły skutecznie realizować to zadanie, konieczne jest opracowanie mapy pokazującej, jak osiągnąć ten cel tak, aby:

  • uczniowie/uczennice wiedzieli/wiedziały, PO CO się uczą
  • ich rodzice wiedzieli, CZEGO OCZEKIWAĆ od szkoły
  • nauczyciele wiedzieli, JAKIE KOMPETENCJE powinni kształtować u uczniów i uczennic, JAKA WIEDZA jest do tego niezbędna, JAKIE WARTOŚCI powinny przyświecać ich pracy z uczniami i uczennicami.

Potrzeba stworzenia takiej mapy drogowej stała się podstawą dla opracowania projektu profilu absolwenta i absolwentki. Projekt ten stanowi punkt wyjścia do rozpoczęcia szerokiej ogólnonarodowej dyskusji na temat celów, którym służy szkoła, w tym kompetencji, które powinny być nabywane przez absolwentki i absolwentów poszczególnych etapów w polskim systemie edukacji - przedszkolu, szkole podstawowej oraz szkole ponadpodstawowej. Dyskusja taka nie może się odbyć bez udziału Państwa: uczniów/uczennic, rodziców i nauczycieli, a także dyrektorów szkół i organizacji pozarządowych zajmujących się tematem edukacji i oświaty.

Profil absolwenta i absolwentki to opis kompetencji każdego ucznia i uczennicy kończących placówkę edukacyjną - szkołę lub przedszkole, niezbędnych do dalszego rozwoju osobistego i edukacyjnego dziecka. Ich nabycie powinno stanowić cel procesu edukacyjnego osiągany we współpracy szkoły/przedszkola ze środowiskiem domowym przy poszanowaniu indywidualizmu każdego dziecka. To wspólny fundament dalszego uczenia się i funkcjonowania we współczesnym świecie.

Profil absolwenta i absolwentki - materiał do pobrania

Zrzut ekranu 2024 09 27 111539

Model profilu absolwenta i absolwentki:

Model profilu absolwenta

W założeniu to także umowa społeczna zawierana między uczniami/uczennicami, rodzicami i systemem edukacji dotycząca tego, czego uczniowie/uczennice i ich rodzice mogą oczekiwać od szkoły i do czego się ona zobowiązuje.

Profil absolwenta i absolwentki odpowiada na pytania:

  • Jakie kluczowe kompetencje powinna posiadać osoba kończąca polską szkołę by sprawnie działać w nieprzewidywalnej rzeczywistości?
  • Jakie wymiary (poza kompetencjami) powinny być rozwijane w polskiej szkole by przygotować dzieci i młodzież do funkcjonowania we współczesnym i przyszłym świecie społecznym, rodzinnym i gospodarczym?
  • W jakich dziedzinach wiedzy powinna sprawnie się poruszać osoba kończąca polską szkołę?

Przy formułowaniu profilu absolwenta i absolwentki korzystano z wyników badań naukowych i metaanaliz (czyli analiz zawierających syntezę wniosków z wielu badań w obszarze edukacji), wieloletniej polskiej tradycji oświatowej, doświadczeń innych krajów, a także polskich i międzynarodowych dokumentów strategicznych. Spośród kilkudziesięciu krajów, których systemom edukacji się przyjrzeliśmy, wybraliśmy te, które w ocenie ekspertów przyjęły rozwiązania skuteczne - co potwierdzają wyniki międzynarodowych badań porównawczych tj. PISA czy TIMSS lub literatura przedmiotu, a także wydające się możliwe do zaadaptowania do polskiego systemu edukacji. Kraje te to: Australia, Estonia, Irlandia, Kolumbia Brytyjska (Kanada), Portugalia, Walia i Singapur.

Podstawowym założeniem planowanej reformy jest przeprowadzenie jej w taki sposób, by z jednej strony u jej podstaw znalazły się wnioski z licznych badań i metaanaliz dotyczących czynników wpływających na efektywność i skuteczność edukacji, z drugiej zaś - by o kształcie polskiej szkoły (i przedszkola) zdecydowali eksperci, nauczyciele, rodzice i uczniowie/uczennice w ogólnopolskiej debacie na ten temat. Droga do zmian w polskiej edukacji to droga długa i wieloetapowa, a jej pierwszy etap rozpoczyna się już dziś.

Tym samym oddajemy w Państwa ręce projekt profilu absolwenta i absolwentki (przedszkola i szkoły podstawowej) z prośbą o włączenie się w tę debatę na jej pierwszym, ale i kluczowym etapie. Mamy nadzieję, że materiał ten będzie punktem wyjścia dla licznych owocnych i fascynujących dyskusji na temat polskiej szkoły teraz i w przyszłości.

Życzymy miłej lektury i mamy nadzieję spotkać się z Państwem podczas konsultacji!

Zapraszamy do udziału w konsultacjach społecznych, stacjonarnych i online oraz rejestracji dostępnej na naszej stronie: https://ibe.edu.pl/pl/konsultacje-spoleczne