Raport omawia kwestię kompetencji absolwentów w dokumentach o charakterze strategicznym Unii Europejskiej i Polski, a także prezentuje wyniki analiz dotyczących tego zagadnienia. Analizie poddano następujące badania: PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), PIRLS (Międzynarodowe Badanie Umiejętności Czytania), TIMSS (Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych), ICCS (Międzynarodowe Badanie Kompetencji Obywatelskich), ICILS (Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych).
Raport jest również próbą odpowiedzi m.in. na pytanie o to, jak przełożyć poszczególne kompetencje na profile absolwentów polskich przedszkoli i szkół. Opanowanie podstawowych umiejętności, czyli rozumienia czytanego tekstu, umiejętności matematycznych i rozumowania w naukach przyrodniczych, ma decydujący wpływ na możliwość dalszego kształcenia się, a w konsekwencji na kształt społeczeństwa, w tym na produktywność i innowacyjność całej gospodarki. W raporcie jest mowa także o równie ważnych kompetencjach poznawczych, społecznych, cyfrowych i technicznych.