3 grudnia 2024 r. odbyła się konferencja „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”, zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Wydarzenie miało formę hybrydową i zgromadziło licznych uczestników – nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców oraz ekspertów związanych z edukacją.
O czym rozmawialiśmy?
Podczas konferencji przedstawiono kluczowe rezultaty projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Projekt miał na celu opracowanie materiałów wspierających rozwój umiejętności samodzielnego i efektywnego uczenia się wśród uczniów.
W programie wydarzenia znalazły się:
- Podsumowanie działań i wyników projektu, w tym opracowanych materiałów edukacyjnych, takich jak vademeca, filmy i webinary.
- Prezentacja rekomendacji dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów szkół dotyczących wspierania uczniów w procesie samodzielnego uczenia się.
- Dyskusja o zmianach w podejściu do edukacji, w tym propozycje zmniejszenia obciążenia uczniów pracami domowymi.
- Omówienie metod rozwijania samodzielności, motywacji oraz efektywności nauki wśród dzieci i młodzieży.
Wnioski z konferencji
Podczas spotkania mocno akcentowano znaczenie wspierania uczniów w rozwijaniu umiejętności samodzielnego uczenia się, które stają się fundamentem współczesnej edukacji. Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę wdrażania nowoczesnych i praktycznych rozwiązań, które pomogą zarówno nauczycielom, jak i rodzicom skuteczniej wspierać dzieci i młodzież w procesie nauki.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział i zaangażowanie! Wierzymy, że wspólnie możemy budować lepszą edukację, opartą na rozwijaniu samodzielności i motywacji uczniów.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.
Bezpieczna przestrzeń w edukacji: klucz do efektywnego procesu uczenia się uczniów - dr Aleksandra Lewandowska (zobacz prezentację PDF)
Jak rozwijać kompetencje metapoznawcze uczniów i nauczycieli? - Magdalena Swat-Pawlicka (zobacz prezentację PDF)
Dydaktyka rozwijania kompetencji, w tym uczenia się - dr Jędrzej Witkowski (zobacz prezentację PDF)
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Mapa produktów projektu - Anna Rutkowska (zobacz prezentację PDF)
Praca z klasą zróżnicowaną w kontekście uczenia się - Katarzyna Leśniewska (zobacz prezentację PDF)
Strategie efektywnego uczenia się - Bernadetta Czerkawska (zobacz prezentację PDF)
Korzyści z aktywności fizycznej dla uczenia się - Michał Rostworowski (zobacz prezentację PDF)
Jak uczyć uczenia się? Przykłady z praktyki nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej - Wiesława Mitulska (zobacz prezentację PDF)
Czy ocenianie wspiera samodzielne uczenie się? - Janina Stojak, Sylwia Żmijewska-Kwiręg (zobacz prezentację PDF)
Co myślą uczniowie o uczeniu się? - sonda