Konferencja

3 grudnia 2024 r. odbyła się konferencja „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?”, zorganizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Wydarzenie miało formę hybrydową i zgromadziło licznych uczestników – nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców oraz ekspertów związanych z edukacją.

O czym rozmawialiśmy?

Podczas konferencji przedstawiono kluczowe rezultaty projektu realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Projekt miał na celu opracowanie materiałów wspierających rozwój umiejętności samodzielnego i efektywnego uczenia się wśród uczniów.

W programie wydarzenia znalazły się:

  • Podsumowanie działań i wyników projektu, w tym opracowanych materiałów edukacyjnych, takich jak vademeca, filmy i webinary.
  • Prezentacja rekomendacji dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów szkół dotyczących wspierania uczniów w procesie samodzielnego uczenia się.
  • Dyskusja o zmianach w podejściu do edukacji, w tym propozycje zmniejszenia obciążenia uczniów pracami domowymi.
  • Omówienie metod rozwijania samodzielności, motywacji oraz efektywności nauki wśród dzieci i młodzieży.

Wnioski z konferencji

Podczas spotkania mocno akcentowano znaczenie wspierania uczniów w rozwijaniu umiejętności samodzielnego uczenia się, które stają się fundamentem współczesnej edukacji. Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę wdrażania nowoczesnych i praktycznych rozwiązań, które pomogą zarówno nauczycielom, jak i rodzicom skuteczniej wspierać dzieci i młodzież w procesie nauki.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział i zaangażowanie! Wierzymy, że wspólnie możemy budować lepszą edukację, opartą na rozwijaniu samodzielności i motywacji uczniów.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami pokonferencyjnymi.

Bezpieczna przestrzeń w edukacji: klucz do efektywnego procesu uczenia się uczniów - dr Aleksandra Lewandowska (zobacz prezentację PDF

1.Notatka wizualna

Jak rozwijać kompetencje metapoznawcze uczniów i nauczycieli? - Magdalena Swat-Pawlicka (zobacz prezentację PDF)

2.Notatka wizualna

Dydaktyka rozwijania kompetencji, w tym uczenia się - dr Jędrzej Witkowski (zobacz prezentację PDF)

3.Notatka wizualna

Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Mapa produktów projektu - Anna Rutkowska (zobacz prezentację PDF)

4.Notataka wizualna

Praca z klasą zróżnicowaną w kontekście uczenia się - Katarzyna Leśniewska (zobacz prezentację PDF)

5.Notatka wizualna

Strategie efektywnego uczenia się - Bernadetta Czerkawska (zobacz prezentację PDF)

6.Notatka wizualna

Korzyści z aktywności fizycznej dla uczenia się - Michał Rostworowski (zobacz prezentację PDF)

7.Notatka wizualna

Jak uczyć uczenia się? Przykłady z praktyki  nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej - Wiesława Mitulska (zobacz prezentację PDF)

8.Notatka wizualna    

Czy ocenianie wspiera samodzielne uczenie się? - Janina Stojak, Sylwia Żmijewska-Kwiręg (zobacz prezentację PDF)

9.Notatka wizualna

Co myślą uczniowie o uczeniu się? - sonda

10.Notatka wizualna