Serdecznie zapraszamy nauczycieli do wzięcia udziału w kursie „W drodze do dwujęzyczności. Wspieranie rozwoju językowego uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji”.
Kurs został opracowany w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Celem projektu “Szkoła dostępna dla wszystkich” jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie udzielania wsparcia dzieciom i uczniom z doświadczeniem migracji, w tym uczniom będącym uchodźcami z Ukrainy.
Celem kursu “W drodze do dwujęzyczności” doskonalenie kompetencji w zakresie wspierania rozwoju językowego uczniów z doświadczeniem migracji w kontekście edukacji oraz integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie.
Kurs ten ma na celu nie tylko dostarczenie teoretycznej wiedzy, ale także praktycznych umiejętności, które będą pomocne w codziennej pracy z uczniami z doświadczeniem migracji.
W kursie kładziemy nacisk na:
- Rozwijanie kompetencji zawodowych: Dostarcza on wiedzy i konkretnych technik wspierania nabywania języka polskiego przez uczniów z doświadczeniem migracji podczas lekcji przedmiotowych oraz integracji uczniów obcojęzycznych w polskim systemie edukacji.
- Refleksję nad własną praktyką: Kurs zachęca do krytycznej analizy własnych metod nauczania i dostosowania ich do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji
Struktura kursu
- 4 Moduły – Każdy moduł zawiera 2 tematy.
- Czas trwania: 25 godzin rozłożonych na 4 miesiące, czas przeznaczony na realizację każdego tematu to 2 tygodnie.
- Forma: Online, asynchroniczna - możliwość realizacji zadań w dogodnej porze. Konsultacje indywidualne i grupowe z ekspertami.
Moduł I: Akwizycja języka obcego/drugiego i język edukacji szkolnej
- Temat 1: Fakty i mity na temat nauki języka drugiego – podstawy akwizycji języka drugiego.
- Temat 2: Uczyć języka edukacji szkolnej – rozwijanie języka do komunikacji w klasie oraz poznawania i demonstrowania nowej wiedzy.
Moduł II: Wybrane sposoby uczenia słownictwa i gramatyki
- Temat 3: Uczyć jak wzbogacać zasoby słownikowe w języku drugim – rozwijanie słownika w języku osiedlenia ze szczególnym uwzględnieniem języka edukacji szkolnej.
- Temat 4: Uczyć mówić poprawniej – rozwijanie poprawności gramatycznej dla skuteczniejszej nauki polszczyzny.
Moduł III: Wybrane sposoby uczenia poprawnego mówienia oraz czytania
- Temat 5: Uczyć mówić poprawniej – rozwijanie poprawnej wymowy dla lepszej edukacji i integracji.
- Temat 6: Uczyć czytania i rozumienia tego, co się czyta – rozwijanie umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem tekstów szkolnych.
Moduł IV: Uczniowie i uczennice z innych krajów w polskiej edukacji
- Temat 7: Rozwijanie wrażliwości interkulturowej u osób uczących uczniów/uczennice z doświadczeniem migracji.
- Temat 8: Rozwijanie kompetencji interkulturowej u polskich uczniów i uczennic, w których klasie są dzieci z doświadczeniem migracji.
Metody nauczania i zasoby Kursu
W trakcie kursu uczestnicy będą mieli dostęp do różnorodnych zasobów edukacyjnych, takich jak:
- Filmy: Prezentujące wybrane zagadnienia w sposób syntetyczny i przystępny.
- Teksty naukowe: Publikacje, artykuły i opracowania, które uzupełniają treści prezentowane na kursie.
- Zadania praktyczne: Do wykonania w wyznaczonym czasie, z naciskiem na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
- Przestrzeń do dyskusji: Możliwość wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami kursu oraz konsultacje z ekspertami.
Konsultacje online:
- Konsultacje grupowe i webinary z ekspertami przewidziane są w każdym module.
- Zadania są obowiązkowe i muszą być wykonane w określonym terminie (14 dni na każdy temat).
Rejestracja
Rekrutacja na kurs rusza w październiku.
Zarejestrować się można poprzez formularz online dostępny na stronie: https://rekrutacja.jpjo.pl/
Kontakt
Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami:
kwestie merytoryczne: 514524353 - Katarzyna Wiejak
kwestie organizacyjne: 504300141 - Julia Twardowska
Organizatorzy kursu: Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF, Ministerstwo Edukacji Narodowej.