Kurs: W drodze do dwujęzyczności. Wspieranie rozwoju językowego uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji

Serdecznie zapraszamy nauczycieli do wzięcia udziału w kursie „W drodze do dwujęzyczności. Wspieranie rozwoju językowego uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji”.

Kurs został opracowany w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Celem projektu “Szkoła dostępna dla wszystkich” jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie udzielania wsparcia dzieciom i uczniom z doświadczeniem migracji, w tym uczniom będącym uchodźcami z Ukrainy. 

Celem kursu “W drodze do dwujęzyczności” doskonalenie kompetencji w zakresie wspierania rozwoju językowego uczniów z doświadczeniem migracji w kontekście edukacji oraz integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie.

Kurs ten ma na celu nie tylko dostarczenie teoretycznej wiedzy, ale także praktycznych umiejętności, które będą pomocne w codziennej pracy z uczniami z doświadczeniem migracji.

W kursie kładziemy nacisk na:

  • Rozwijanie kompetencji zawodowych: Dostarcza on wiedzy i konkretnych technik wspierania nabywania języka polskiego przez uczniów z doświadczeniem migracji podczas lekcji przedmiotowych oraz  integracji uczniów obcojęzycznych w polskim systemie edukacji.
  • Refleksję nad własną praktyką: Kurs zachęca do krytycznej analizy własnych metod nauczania i dostosowania ich do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji 

Struktura kursu

  • 4 Moduły – Każdy moduł zawiera 2 tematy.
  • Czas trwania: 25 godzin rozłożonych na 4 miesiące, czas przeznaczony na realizację każdego tematu to 2 tygodnie.
  • Forma: Online, asynchroniczna - możliwość realizacji zadań w dogodnej porze. Konsultacje indywidualne i grupowe z ekspertami.

struktura tematu

Moduł I: Akwizycja języka obcego/drugiego i język edukacji szkolnej

  • Temat 1: Fakty i mity na temat nauki języka drugiego – podstawy akwizycji języka drugiego.
  • Temat 2: Uczyć języka edukacji szkolnej – rozwijanie języka do komunikacji w klasie oraz poznawania i demonstrowania nowej wiedzy.

Moduł II: Wybrane sposoby uczenia słownictwa i gramatyki

  • Temat 3: Uczyć jak wzbogacać zasoby słownikowe w języku drugim – rozwijanie słownika w języku osiedlenia ze szczególnym uwzględnieniem języka edukacji szkolnej.
  • Temat 4: Uczyć mówić poprawniej – rozwijanie poprawności gramatycznej dla skuteczniejszej nauki polszczyzny.

Moduł III: Wybrane sposoby uczenia poprawnego mówienia oraz czytania

  • Temat 5: Uczyć mówić poprawniej – rozwijanie poprawnej wymowy dla lepszej edukacji i integracji.
  • Temat 6: Uczyć czytania i rozumienia tego, co się czyta – rozwijanie umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem tekstów szkolnych.

Moduł IV: Uczniowie i uczennice z innych krajów w polskiej edukacji

  • Temat 7: Rozwijanie wrażliwości interkulturowej u osób uczących uczniów/uczennice z doświadczeniem migracji.
  • Temat 8: Rozwijanie kompetencji interkulturowej u polskich uczniów i uczennic, w których klasie są dzieci z doświadczeniem migracji.

mapa kursu

Metody nauczania i zasoby Kursu

W trakcie kursu uczestnicy będą mieli dostęp do różnorodnych zasobów edukacyjnych, takich jak:

  • Filmy: Prezentujące wybrane zagadnienia w sposób syntetyczny i przystępny.
  • Teksty naukowe: Publikacje, artykuły i opracowania, które uzupełniają treści prezentowane na kursie.
  • Zadania praktyczne: Do wykonania w wyznaczonym czasie, z naciskiem na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
  • Przestrzeń do dyskusji: Możliwość wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami kursu oraz konsultacje z ekspertami.

Konsultacje online:

  • Konsultacje grupowe i webinary z ekspertami przewidziane są w każdym module.
  • Zadania są obowiązkowe i muszą być wykonane w określonym terminie (14 dni na każdy temat).

Rejestracja

Rekrutacja na kurs rusza w październiku.

Zarejestrować się można poprzez formularz online dostępny na stronie: https://rekrutacja.jpjo.pl/

Kontakt

Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

kwestie merytoryczne: 514524353 - Katarzyna Wiejak 

kwestie organizacyjne: 504300141 - Julia Twardowska 

 


Organizatorzy kursu: Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF, Ministerstwo Edukacji Narodowej.