Nową przewodniczącą Rady ds. monitorowania wdrażania reformy została prof. Anna Beata Kwiatkowska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Prof. Anna Kwiatkowska zastąpiła prof. Zbigniewa Marciniaka, który funkcję przewodniczącego pełnił od stycznia 2025 roku. Kandydaturę nowej przewodniczącej zgłosił, zgodnie z regulaminem, prof. Maciej Jakubowski - dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Kandydatura prof. Kwiatkowskiej została poddana głosowaniu: przy braku głów przeciwnych i dwóch głosach wstrzymujących, dokonano wyboru nowej przewodniczącej.
Prof. Anna Beata Kwiatkowska jest doktorem nauk matematycznych w zakresie informatyki. Kieruje Pracownią Metodyki Nauczania Informatyki na Wydziale Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu, uczy informatyki w Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym. Jest ekspertką Sekcji Edukacji Cyfrowej w Komitecie Informatyki Polskiej Akademii Nauk oraz przewodniczącą Rady ds. Informatyzacji Edukacji MEN.
Prezentacja Profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej
Podczas IX posiedzenia Rady Elżbieta Strzemieczna, kierowniczka Zespołu ds. Zmian w Systemie Edukacji IBE PIB, omówiła Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej.
– Szkoła musi wspierać rodzinę w wychowaniu do wartości, stwarzać możliwości indywidualizacji, rozwijać w obszarach, które będą dla młodych ludzi szczególnie ważne w życiu, a także w dalszych etapach edukacyjnych. Być miejscem, gdzie dzieci i młodzież uczą się brać odpowiedzialność za swoje działania. Profil nie jest częścią rozporządzenia, czy ustawy i nigdy nie będzie. On opisuje pierwsze założenia zmian w systemie edukacji, podkreśla zadania szkoły i nauczycieli. Powstał po to, aby wszystkie decyzje, które będą podejmowane były spójne – mówiła Elżbieta Strzemieczna.
Opinię w sprawie dokumentu, a także ewentualne uwagi członkowie Rady przekażą na kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w styczniu.
Magdalena Radwan-Röhrenschef, ekspertka zewnętrzna IBE PIB, przedstawiła wstępne założenia zmian w ramowych planach nauczania w szkołach ponadpodstawowych.
Planowane jest zwiększenie możliwości różnicowania programu w szkole – poszerzenie listy przedmiotów do wyboru dyrektora szkoły czy wzmocnienie kompetencji fundamentalnych w szkołach branżowych. Dyskusja nad ramowymi planami nauczania będzie kontynuowana w grupach roboczych, a także podczas kolejnego posiedzenia, które odbędzie się w styczniu.
Protokół z grudniowego zebrania dostępny będzie w styczniu na stronie: https://ibe.edu.pl/pl/rada-ds-reformy.
