Tekst łatwy do czytania

Podstawy programowe

Podstawy programowe są fundamentem, na którym budujemy nowoczesny system nauczania. Ich rewizja ma na celu dostosowanie treści edukacyjnych do wyzwań współczesnego świata. Dzięki temu uczniowie otrzymują narzędzia niezbędne do efektywnego funkcjonowania w zmieniającym się otoczeniu.

Aktualizacja podstaw programowych, w oparciu o dowody, pozwala rozwijać kluczowe kompetencje, takich jak krytyczne myślenie i kreatywność. Dzięki temu staje się bardziej elastyczny i odpowiada na indywidualne potrzeby uczniów, co przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne.

Szkolenia dla autorów podstaw programowych

Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części nagrania ze szkolenia dla autorów podstaw programowych, podczas którego omówiono Profil absolwenta i absolwentki jako kluczowy punkt odniesienia w procesie tworzenia podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Przedstawione zostały również powody wprowadzenia zmian w polskiej szkole oraz w którą stronę te zmiany zmierzają. 

W drugiej części nagrania ze szkolenia dla autorów podstaw programowych zaprezentowane zostały:

- model projektowanie uniwersalnego w edukacji, jako narzędzie pracy z uczniami o indywidualnych potrzebach edukacyjnych

- kompetencje fundamentalne w nowoczesnej edukacji – cyfrowe, matematyczne oraz językowe.

Prelegentami tej części byli: Magdalena Bełza-Gajdzica (IBE PIB), dr Anna Beata Kwiatkowska, (prof. UMK w Toruniu, członek Rady ds. monitorowania wdrażania reformy edukacji), Marcin Karpiński (Szkoła Edukacji PAFW i UW),  Maria Deskur (Fundacja Powszechnego Czytania) oraz dr Kinga Białek (ekspert zewnętrzny IBE PIB, Szkoła Edukacji PAFW i UW)

W trzeciej odsłonie szkolenia omówiona została podstawa programowa, jako narzędzie przeniesienia profilu absolwenta do praktyki szkolnej. Szkolenie poprowadził dr Jędrzej Witkowski, ekspert główny ds. badań i analiz IBE PIB.

 W tej części, dr Jędrzej Witkowski (ekspert główny ds. badań i analiz IBE PIB) oraz Magdalena Radwan-Röhrenschef (ekspert zewnętrzny IBE PIB) zaprezentowali wytyczne do przygotowania podstaw programowych i harmonogram dalszych prac. 

W ostatniej odsłonie przedstawiony został temat szkoły, która zmienia świat – w kontekście edukacji klimatyczno-środowiskowej. Prelegentami ostatniej części szkolenia byli: dr Tomasz Gajderowicz – Zastępca dyrektora ds. Badań IBE PIB, Joanna Mucha – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, prof. Szymon Malinowski – Uniwersytet Warszawski, prof. dr hab. Piotr Skubała – Ministerstwo Klimatu i Środowiska, dr Agnieszka Kozłowska – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr Małgorzata Snarska-Nieznańska – Fundacja Code of Green