Nasz plan prac to szczegółowa mapa drogowa, która krok po kroku wyznacza kierunki rozwoju edukacji rozplanowane na lata. Precyzyjnie określone etapy zakładają również monitorowanie postępów i wprowadzanie niezbędnych korekt. Wspólnie dążymy do realizacji ambitnych celów, które przełożą się na realne zmiany w systemie oświaty.
Prace przygotowawcze
- marzec 2024 – podpisanie umowy przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych PIB, początek prac nad Profilem Absolwenta i Absolwentki i propozycjami zmian w systemie oświaty
- kwiecień-grudzień 2024 – prace nad opracowaniem Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej
- styczeń 2025 – ankieta dla nauczycieli dotycząca proponowanych zmian w podstawach programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej
- 16 stycznia 2025 – powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej
- luty 2025 – rekrutacja autorów podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych
- luty 2025 – początek debaty publicznej prowadzonej przez kuratorów oświaty na temat postulowanych zmian w podstawach programowych szkoły podstawowej i przedszkola
- marzec 2025 – początek prac 200 ekspertów, którzy przygotowują propozycje nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych
- kwiecień-czerwiec 2025 – prace nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych
- 30 sierpnia 2025 – ukończenie wstępnego projektu podstaw programowych wychowania przedszkolnego i podstaw programowych kształcenia ogólnego w szkole podstawowej
- grudzień 2025 – opracowanie części ogólnej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych
- grudzień 2025 – rekrutacja nowych autorów podstaw programowych dla szkół ponadpodstawowych
- do 30 czerwca 2026 – opracowanie propozycji przedmiotowych podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych
- wrzesień 2025 – wrzesień 2031 – stopniowe przygotowywanie nowych podręczników
Prace wdrożeniowe
- wrzesień 2026 – z nowych podstaw programowych oraz podręczników jako pierwsze zaczną korzystać przedszkola oraz klasy 1 i 4 szkoły podstawowej – to od tych roczników rozpocznie się wdrażanie zmian. Podręczniki i programy oparte o nowe podstawy programowe wprowadzane będą w kolejnych latach, do 2030 roku.
- wrzesień 2027 – z nowych podstaw programowych edukacji ogólnej oraz podręczników zaczną korzystać uczniowie klas 1 szkół średnich (liceów, techników i szkół branżowych I stopnia). Nowe podręczniki dla kolejnych klas wprowadzane będą do 2031 roku.
- 2031 – nowe egzaminy ósmoklasisty i nowa matura.