flaga RPTekst łatwy do czytania

Plan prac

Nasz plan prac to szczegółowa mapa drogowa, która krok po kroku wyznacza kierunki rozwoju edukacji rozplanowane na lata. Precyzyjnie określone etapy zakładają również  monitorowanie postępów i wprowadzanie niezbędnych korekt. Wspólnie dążymy do realizacji ambitnych celów, które przełożą się na realne zmiany w systemie oświaty.

Prace przygotowawcze

  • marzec 2024 – podpisanie umowy przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych PIB, początek prac nad Profilem Absolwenta i Absolwentki i propozycjami zmian w systemie oświaty
  • kwiecień-grudzień 2024 – prace nad opracowaniem Profilu absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej
  • styczeń 2025  –  ankieta dla nauczycieli dotycząca proponowanych zmian w podstawach programowych dla przedszkola i szkoły podstawowej
  • 16 stycznia 2025  – powołanie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej
  • luty 2025 – rekrutacja autorów podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych
  • luty 2025 – początek debaty publicznej prowadzonej przez kuratorów oświaty na temat postulowanych zmian w podstawach programowych szkoły podstawowej i przedszkola
  • marzec 2025 – początek prac 200 ekspertów, którzy przygotowują propozycje nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych
  • kwiecień-czerwiec 2025 – prace nad Profilem absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych
  • 30 sierpnia 2025  – ukończenie wstępnego projektu podstaw programowych wychowania przedszkolnego i podstaw programowych kształcenia ogólnego w szkole podstawowej
  • grudzień 2025 – opracowanie części ogólnej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych
  • grudzień 2025 – rekrutacja nowych autorów podstaw programowych dla szkół ponadpodstawowych
  • do 30 czerwca 2026 – opracowanie propozycji przedmiotowych podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół ponadpodstawowych
  • wrzesień 2025 – wrzesień 2031 – stopniowe przygotowywanie nowych podręczników

Prace wdrożeniowe

  • wrzesień 2026 – z nowych podstaw programowych oraz podręczników jako pierwsze zaczną korzystać przedszkola oraz klasy 1 i 4 szkoły podstawowej – to od tych roczników rozpocznie się wdrażanie zmian. Podręczniki i programy oparte o nowe podstawy programowe wprowadzane będą w kolejnych latach, do 2030 roku.
  • wrzesień 2027 – z nowych podstaw programowych edukacji ogólnej oraz podręczników zaczną korzystać uczniowie klas 1 szkół średnich (liceów, techników i szkół branżowych I stopnia). Nowe podręczniki dla kolejnych klas wprowadzane będą do 2031 roku.
  • 2031 – nowe egzaminy ósmoklasisty i nowa matura.