flaga RPTekst łatwy do czytania

Zakończyliśmy pierwszy etap prac nad nowymi podstawami programowymi

Mamy projekty nowych podstaw programowych dla wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej. 22 zespoły ekspertów opracowały wstępne wersje dokumentów, które teraz trafiają do recenzji.

Tworzymy propozycje dostosowane do wyzwań współczesnego świata, oparte na badaniach i głosach nauczycieli. W projekcie uczestniczy ponad 200 niezależnych ekspertów wybranych w otwartym naborze: nauczycieli, akademików, edukatorów, przedstawicieli NGO. 

dr Tomasz Gajderowicz, zastępca dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego.

Nowoczesne fundamenty

Punktem wyjścia był „Profil absolwenta i absolwentki” przygotowany w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym. Projekty, tworzone po serii szkoleń, obecnie podlegają recenzji. Czekamy jeszcze na projekty nowych podstaw od zespołów przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia). Te mają być gotowe do końca lipca. Ci eksperci mieli więcej czasu na pracę, ponieważ przygotowywane przez nich podstawy programowe muszą być spójne z nową podstawą przyrody. To została przygotowana w ostatnich dniach.

Co dalej

Każdy projekt oceni co najmniej czterech recenzentów. Po zakończeniu prac dokumenty trafią do Ministerstwa Edukacji Narodowej.Główne kierunki zmian to: więcej czasu na pogłębianie wiedzy, rozwój zajęć praktycznych i terenowych, większa autonomia nauczycieli, rozwój sprawczości uczniów, integracja treści między przedmiotami oraz nacisk na pracę projektową.

Co nowego w podstawach

Szczególną nowością jest projekt podstawy programowej przyrody – nowego przedmiotu łączącego biologię, chemię, fizykę i geografię, wzbogaconego o edukację klimatyczną, zdrowotną i zagadnienia kosmosu.

Chcemy wzbudzać ciekawość uczniów i pokazać im prawdziwą przyrodę. Powracamy do tematów wszechświata. Bez nich trudno rozwijać krytyczne myślenie i rozmowę o świecie.

Łukasz Sporny, koordynator zespołu przyrody.