Tekst łatwy do czytania

Zapraszamy do udziału w konsultacjach!

Zapraszamy nauczycieli, uczniów, pracowników naukowych i pracodawców do udziału w konsultacjach profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Liczymy na wasze zróżnicowane perspektywy, wiedzę i doświadczenia! Na zgłoszenia czekamy do 4 marca br.

Kogo szukamy?

  • nauczycieli szkół ponadpodstawowych (liceów, techników, szkół branżowych I i II stopnia),
  • pełnoletnich uczniów szkół ponadpodstawowych,
  • przedstawicieli środowiska akademickiego,
  • przedstawicieli pracodawców.

Oczekujemy, że tak szerokie grono wniesie istotny wkład w tworzenie - we współpracy z ekspertami IBE PIB - profilu absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. Chcemy, by opis ten był dostosowany do współczesnych wymagań edukacyjnych i zawodowych.

Sposób pracy

Prace nad profilem będą prowadzone w drugim kwartale 2025 roku. Planujemy, że w tym czasie grupy spotkają się online czterokrotnie na około półtorej godziny (10.03 spotkanie organizacyjne, od marca do czerwca – odbędą się konsultacje w grupach roboczych). Uczestników poprosimy o zapoznanie się z propozycją profilu i przekazanie informacji zwrotnej – swoich komentarzy i przemyśleń.

Uwaga - IBE PIB nie przewiduje wynagrodzenia za udział w pracach grup konsultacyjnych.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zgłaszania swojego udziału do 4 marca 2025 r. poprzez formularz online. Liczba miejsc w grupach jest ograniczona. Decydująca będzie kolejność zgłoszeń.

Liczymy na Państwa zaangażowanie i wspólną pracę dla przyszłości edukacji!

Czym jest profil absolwenta i absolwentki?

Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej to dokument określający kluczowe kompetencje i umiejętności, jakie powinna mieć osoba po ukończeniu edukacji na tym poziomie.

To mapa drogowa, dzięki której:

  • uczniowie będą wiedzieć, PO CO się uczą
  • rodzice będą wiedzieć, CZEGO OCZEKIWAĆ od szkoły
  • nauczyciele będą wiedzieć, JAKIE KOMPETENCJE powinni kształtować u uczniów i uczennic, JAKA WIEDZA jest do tego niezbędna, JAKIE WARTOŚCI powinny przyświecać ich pracy z uczniami i uczennicami.

W grudniu 2024 roku powstał „Profil absolwenta i absolwentki przedszkola i szkoły podstawowej”. Jest on podstawą, wokół której zostanie przygotowana reforma edukacji.

Co chcemy osiągnąć?

Chcemy przygotować profil absolwentów szkół ponadpodstawowych: liceów, techników i szkół branżowych (I i II stopnia). Powinien on oddawać specyfikę poszczególnych typów szkół.

W tym celu zapraszamy do udziału w grupach konsultujących. Dzięki temu będziecie mieć bezpośredni wpływ na kształt profilu, a IBE PIB – dodatkową informację na temat potrzeb w szkołach i regionach kraju.

Po każdym spotkaniu IBE-PIB przygotuje nową wersję dokumentu, którą podda konsultacjom. Prace zakończą się 30 czerwca 2025 roku.