Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PIRLS

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
Progress in International Reading Literacy Study
AKTUALNA EDYCJA

PIRLS 2026

Badanie prowadzone w latach 2024–2027. Wiosną 2025 odbędzie się badanie pilotażowe. Badanie główne odbędzie się rok później. Ogłoszenie wyników badania PIRLS 2026 jest zaplanowane na grudzień 2027 roku.

Szczegółowy harmonogram badania PIRLS 2026 znajduje się tutaj.

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym roku edukacji szkolnej, nauczyciele języka ojczystego, dyrektorzy szkół, rodzice uczniów

Edycje badania*: 2001, 2006, 2011, 2016, 2021, 2026
*Pogrubieniem oznaczane są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 4. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie wylosowanych oddziałów, nauczyciele języka ojczystego uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju