Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PIRLS

Dane i narzędzia badawcze

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna i instrukcje dla użytkowników wraz ze źródłowymi wersjami kwestionariuszy ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty: SAS i SPSS, a dla ostatniej dostępnej edycji także R

DANE I MATERIAŁY KRAJOWE

W przygotowaniu

Więcej informacji o badaniu   |   Strona badania

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym roku edukacji szkolnej, nauczyciele języka ojczystego, dyrektorzy szkół, rodzice uczniów

Edycje badania*: 2001, 2006, 2011, 2016, 2021, 2026
*Pogrubieniem oznaczane są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 4. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie wylosowanych oddziałów, nauczyciele języka ojczystego uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju