Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

TIMSS

Dane i narzędzia badawcze

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna i instrukcje dla użytkowników wraz ze źródłowymi wersjami kwestionariuszy ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty: SAS i SPSS

DANE I MATERIAŁY KRAJOWE

W przygotowaniu

Więcej informacji o badaniu   |   Strona badania

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym i/lub ósmym roku edukacji szkolnej, nauczyciele matematyki i przedmiotów przyrodniczych, dyrektorzy szkół, rodzice czwartoklasistów

Edycje badania*: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015, 2019, 2023, 2027
*Pogrubieniem zaznaczone są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klas 4 i/lub 8. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów, nauczyciele matematyki i nauk przyrodniczych uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice czwartoklasistów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej;        dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju