Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

ICCS

Dane i narzędzia badawcze

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna i instrukcje dla użytkowników wraz ze źródłowymi wersjami kwestionariuszy ankiet i opisem zastosowanych krajowych adaptacji dostępne są w Repozytorium Danych i Narzędzi IEA. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół i nauczycieli z uczestniczących w badaniu krajów.

Dostępne formaty: SAS, SPSS, a dla ostatniej dostępnej edycji także R

DANE I MATERIAŁY KRAJOWE

W przygotowaniu

Więcej informacji o badaniu   |   Strona badania

PISA

Organizator: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA)

Przedmiot badania: Wiedza i rozumienie zagadnień z zakresu edukacji obywatelskiej, postawy i zaangażowanie obywatelskie uczniów, ich środowisko domowe, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w ósmym roku edukacji szkolnej, nauczyciele uczniów w ósmym roku edukacji szkolnej, a także dyrektorzy szkół

Edycje badania*: 2009, 2016, 2022, 2027
*Pogrubieniem zaznaczone są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 8 i konkretni nauczyciele. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie z wylosowanych oddziałów i wylosowani nauczyciele, a także dyrektorzy szkół. 

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej;  dyrektorzy szkół i nauczyciele biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół i nauczycieli; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju