Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PISA

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
Programme for International Student Assessment

Inicjatorem i organizatorem badania PISA jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Całość badania koordynuje zespół PISA w Sekretariacie OECD. Priorytety badania określa Rada Zarządzająca (PISA Governing Board), w której zasiada po jednym przedstawicielu ministerstw edukacji krajów uczestniczących w badaniu.

Badanie PISA dotychczas było realizowane co trzy lata (z wyjątkiem 2022 roku, kiedy nastąpiło przesunięcie o rok ze względu na pandemię COVID-19). Po 2025 roku będzie przeprowadzane co cztery lata. Polska uczestniczyła we wszystkich edycjach badania PISA od samego początku, czyli od 2000 roku.

PISA mierzy umiejętności piętnastolatków niezbędne do sprawnego funkcjonowania uczniów w dorosłym życiu: 

  • rozumienie czytanego tekstu, 
  • umiejętności matematyczne, 
  • rozumowanie w naukach przyrodniczych.

W każdej edycji badania jedna z tych trzech dziedzin ma charakter wiodący i jest bardziej rozbudowana, co umożliwia przeprowadzenie dokładniejszych i bardziej szczegółowych analiz z danego zakresu. Dziedziny wiodące w poszczególnych edycjach badania to: rozumienie czytanego tekstu – w latach 2000, 2009, 2018, umiejętności matematyczne – w latach 2003, 2012, 2022, rozumowanie w naukach przyrodniczych – w latach 2006, 2015, 2025.

W poszczególnych edycjach badania uwzględniane są dodatkowe dziedziny i komponenty, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Polska w edycjach w 2012, 2015, 2018 i 2022 roku uczestniczyła w badaniu dotyczącym umiejętności finansowych (financial literacy), w latach 2006 i 2012 w badaniu dotyczącym umiejętności rozwiązywania problemów (problem solving), w 2022 roku w badaniu myślenia kreatywnego (creative thinking). W edycji PISA 2025 polscy uczniowie biorą udział w badaniu uczenia się w świecie cyfrowym (learning in the digital world). 

Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień są zbierane za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów oraz dyrektorów wylosowanych do badania szkół, a także w zależności od edycji i kraju przez nauczycieli badanych dziedzin i rodziców uczniów. 

Uczestnikami badania PISA są uczniowie, którzy w roku poprzedzającym badanie ukończyli 15 lat. W Polsce w okresie funkcjonowania sześcioletnich szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych prawie wszyscy badani w PISA piętnastolatkowie uczęszczali do trzeciej klasy gimnazjum. Przy ośmioletnich szkołach podstawowych badani to przede wszystkim uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych.

Badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Na podstawie wyników badania można wnioskować o całej populacji piętnastolatków uczęszczających do szkół w danym kraju. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół – konkretni uczniowie. W badaniu w Polsce uczestniczy zwykle ok. 200–250 szkół.

W trakcie badania uczniowie w szkole rozwiązują zestawy zadań z określonych dziedzin, a następnie wypełniają ankiety. W edycjach 2000–2012 badanie było prowadzone w formie papierowej. Od 2006 roku stopniowo wdrażane były elementy badania wspomaganego komputerowo. W Polsce pojawiły się one po raz pierwszy w 2009 roku. Od 2015 roku badanie PISA jest realizowane głównie w formie komputerowej, a od 2018 roku do dziedzin wiodących badania wprowadzane jest testowanie adaptatywne, pozwalające na dostosowanie poziomu trudności pytań do szacowanego poziomu umiejętności ucznia.

W Polsce pierwsze edycje badania realizował Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (IFiS PAN). Począwszy od PISA 2015 za badanie  odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). W pierwszej edycji badania w 2000 roku wzięły udział 43 kraje i regiony, w tym Polska. Od tego czasu liczba krajów znacząco się zwiększyła. W PISA 2025 bierze udział ponad 80 krajów i regionów. 

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD.

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

 

 

 

Zakres i założenia każdej edycji badania PISA przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Podstawowe założenia badania nie zmieniły się od czasu pierwszego pomiaru, jednak zakres umiejętności mierzonych w poszczególnych edycjach jest poddawany weryfikacji, biorąc pod uwagę zmiany zachodzące we współczesnym świecie. Dlatego założenia badania są aktualizowane przed rozpoczęciem każdej z kolejnych edycji. W ich przygotowaniu biorą udział eksperci z poszczególnych dziedzin oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu.

Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania PISA są dostępne na stronie OECD.

.

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i wyników uczniów z polskich szkół: są one dokładniej analizowane i opisywane, porównywane z wynikami z innych krajów i wynikami z poprzednich edycji, a także uwzględniają zmiany w polskim systemie edukacji.

PISA 2022

PISA 2018 wyniki raport

Główne wyniki badania PISA 2022

Bulkowski, K., Dobosz-Leszczyńska, W., Kaźmierczak, J. (2024). Umiejętności polskich piętnastolatków. Najważniejsze wyniki badania OECD PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2022

Kaźmierczak, J., Bulkowski, K. (red.) (2024). Polscy piętnastolatkowie w perspektywie międzynarodowej. Wyniki badania PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Informacja prasowa – wyniki badania PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2022. Umiejętności finansowe – główne wyniki

Sitek, M., Wasilewska, O. (2024). Umiejętności  finansowe  młodzieży. Główne wyniki badania PISA 2022

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2022. Myślenie kreatywne

Dobosz-Leszczyńska, W., Kaźmierczak, J.,  Weremiuk, A., (2024). Myślenie poza schematami.  Wyniki badania myślenia kreatywnego PISA 2022.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację

 

PISA 2018

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2018

Sitek, M., Ostrowska B. (red.) (2020). PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

Raport PISA umiejetnosci postawy i zachowania finansowe mlodziezy w Polsce

Krajowy raport z badania PISA 2018. Umiejętności finansowe

Sitek, M., Ostrowska B., Badiak M. (2020). Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Wyniki badania PISA 2018

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

PISA 2015

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2015

Sitek, M. (red.) (2016). OECD PISA. Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów. Wyniki badania 2015 w Polsce

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

   Zobacz publikację

 

PISA 2012

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2012

Fedorowicz, M. (red.) (2016). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2012 w Polsce

Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej

   Zobacz publikację

 

PISA 2009

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2009

(2010). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce

Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej

   Zobacz publikację

 

PISA 2006

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z badania PISA 2006

(2007). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce

Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej

   Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD

 

PISA 2025

Badanie prowadzone w latach 2023-2027. Badanie pilotażowe zrealizowano w 2024 roku a badanie główne w szkołach zostanie przeprowadzone w 2025 roku.

Szczegółowy harmonogram badania PISA 2025 znajduje się tutaj.

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, matematyki i nauk przyrodniczych, a także opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, procesy nauczania w szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły; w zależności od edycji także dodatkowe dziedziny np. umiejętności finansowe, umiejętności rozwiązywania problemów, myślenie kreatywne, uczenie się w świecie cyfrowym

Uczestnicy badania: Uczniowie, którzy ukończyli 15 rok życia w roku poprzedzającym badanie, dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Edycje badania: 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022, 2025
Wszystkie edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół konkretni uczniowie spełniający określone kryteria wieku. Do badania zapraszani są wylosowani uczniowie oraz dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół (a także w części krajów/edycji nauczyciele i rodzice) biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, w części krajów także nauczycieli i rodziców uczniów; od 2015 roku badanie PISA realizowane jest w formie komputerowej/online (computer-based assessment).