Inicjatorem i organizatorem badania PISA jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Całość badania koordynuje zespół PISA w Sekretariacie OECD. Priorytety badania określa Rada Zarządzająca (PISA Governing Board), w której zasiada po jednym przedstawicielu ministerstw edukacji krajów uczestniczących w badaniu. Badanie PISA dotychczas było realizowane co trzy lata (z wyjątkiem 2022 roku, kiedy nastąpiło przesunięcie o rok ze względu na pandemię COVID-19). Po 2025 roku będzie przeprowadzane co cztery lata. Polska uczestniczyła we wszystkich edycjach badania PISA od samego początku, czyli od 2000 roku. PISA mierzy umiejętności piętnastolatków niezbędne do sprawnego funkcjonowania uczniów w dorosłym życiu: W każdej edycji badania jedna z tych trzech dziedzin ma charakter wiodący i jest bardziej rozbudowana, co umożliwia przeprowadzenie dokładniejszych i bardziej szczegółowych analiz z danego zakresu. Dziedziny wiodące w poszczególnych edycjach badania to: rozumienie czytanego tekstu – w latach 2000, 2009, 2018, umiejętności matematyczne – w latach 2003, 2012, 2022, rozumowanie w naukach przyrodniczych – w latach 2006, 2015, 2025. W poszczególnych edycjach badania uwzględniane są dodatkowe dziedziny i komponenty, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Polska w edycjach w 2012, 2015, 2018 i 2022 roku uczestniczyła w badaniu dotyczącym umiejętności finansowych (financial literacy), w latach 2006 i 2012 w badaniu dotyczącym umiejętności rozwiązywania problemów (problem solving), w 2022 roku w badaniu myślenia kreatywnego (creative thinking). W edycji PISA 2025 polscy uczniowie biorą udział w badaniu uczenia się w świecie cyfrowym (learning in the digital world). Przedmiotem badania jest także szereg zagadnień kontekstowych, odnoszących się m.in. do opinii i postaw uczniów, ich środowiska domowego i doświadczeń edukacyjnych, zasobów i organizacji pracy szkoły. Dane dotyczące tych zagadnień są zbierane za pomocą ankiet wypełnianych przez uczniów oraz dyrektorów wylosowanych do badania szkół, a także w zależności od edycji i kraju przez nauczycieli badanych dziedzin i rodziców uczniów. Uczestnikami badania PISA są uczniowie, którzy w roku poprzedzającym badanie ukończyli 15 lat. W Polsce w okresie funkcjonowania sześcioletnich szkół podstawowych i szkół gimnazjalnych prawie wszyscy badani w PISA piętnastolatkowie uczęszczali do trzeciej klasy gimnazjum. Przy ośmioletnich szkołach podstawowych badani to przede wszystkim uczniowie pierwszych klas szkół ponadpodstawowych. Badanie przeprowadzane jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów. Na podstawie wyników badania można wnioskować o całej populacji piętnastolatków uczęszczających do szkół w danym kraju. Dobór próby odbywa się dwustopniowo – najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół – konkretni uczniowie. W badaniu w Polsce uczestniczy zwykle ok. 200–250 szkół. W trakcie badania uczniowie w szkole rozwiązują zestawy zadań z określonych dziedzin, a następnie wypełniają ankiety. W edycjach 2000–2012 badanie było prowadzone w formie papierowej. Od 2006 roku stopniowo wdrażane były elementy badania wspomaganego komputerowo. W Polsce pojawiły się one po raz pierwszy w 2009 roku. Od 2015 roku badanie PISA jest realizowane głównie w formie komputerowej, a od 2018 roku do dziedzin wiodących badania wprowadzane jest testowanie adaptatywne, pozwalające na dostosowanie poziomu trudności pytań do szacowanego poziomu umiejętności ucznia. W Polsce pierwsze edycje badania realizował Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (IFiS PAN). Począwszy od PISA 2015 za badanie odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi badanie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). W pierwszej edycji badania w 2000 roku wzięły udział 43 kraje i regiony, w tym Polska. Od tego czasu liczba krajów znacząco się zwiększyła. W PISA 2025 bierze udział ponad 80 krajów i regionów. Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD. Zakres i założenia każdej edycji badania PISA przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Podstawowe założenia badania nie zmieniły się od czasu pierwszego pomiaru, jednak zakres umiejętności mierzonych w poszczególnych edycjach jest poddawany weryfikacji, biorąc pod uwagę zmiany zachodzące we współczesnym świecie. Dlatego założenia badania są aktualizowane przed rozpoczęciem każdej z kolejnych edycji. W ich przygotowaniu biorą udział eksperci z poszczególnych dziedzin oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu. Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania PISA są dostępne na stronie OECD. Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i wyników uczniów z polskich szkół: są one dokładniej analizowane i opisywane, porównywane z wynikami z innych krajów i wynikami z poprzednich edycji, a także uwzględniają zmiany w polskim systemie edukacji.
Sitek, M., Ostrowska B. (red.) (2020). PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie Sitek, M., Ostrowska B., Badiak M. (2020). Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Wyniki badania PISA 2018 Sitek, M. (red.) (2016). OECD PISA. Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów. Wyniki badania 2015 w Polsce Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Fedorowicz, M. (red.) (2016). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2012 w Polsce (2010). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce (2007). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce
Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie OECD. PISA 2018 Results (Volume I). What Students Know and Can Do PISA 2018 Results (Volume II). Where All Students Can Succeed PISA 2018 Results (Volume III). What School Life Means for Students’ Lives PISA 2018 Results (Volume IV). Are Students Smart about Money? PISA 2018 Results (Volume V). Effective Policies, Successful Schools PISA 2018 Results (Volume VI). Are Students Ready to Thrive in an Interconnected World? PISA 2012 Results: Excellence through Equity (Volume II). Giving Every Student the Chance to Succeed PISA 2012 Results: Ready to Learn (Volume III). Students' Engagement, Drive and Self-Beliefs PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful (Volume IV). Resources, Policies and Practices PISA 2012 Results: Students and Money (Volume VI). Financial Literacy Skills for the 21st Century Badanie prowadzone w latach 2023-2027. Badanie pilotażowe zrealizowano w 2024 roku a badanie główne w szkołach zostanie przeprowadzone w 2025 roku.INFORMACJE
ZAKRES BADANIA
ZAKRES BADANIA
Założenia teoretyczne badania
WYNIKI
WYNIKI
Raporty krajowe – Polska
PISA 2022
PISA 2018
Krajowy raport z badania PISA 2018
Warszawa: Instytut Badań EdukacyjnychKrajowy raport z badania PISA 2018. Umiejętności finansowe
Warszawa: Instytut Badań EdukacyjnychPISA 2015
Krajowy raport z badania PISA 2015
PISA 2012
Krajowy raport z badania PISA 2012
Warszawa: Ministerstwo Edukacji NarodowejPISA 2009
Krajowy raport z badania PISA 2009
Warszawa: Ministerstwo Edukacji NarodowejPISA 2006
Krajowy raport z badania PISA 2006
Warszawa: Ministerstwo Edukacji NarodowejPISA 2003
PISA 2000
Raporty międzynarodowe
PISA 2018
PISA 2012
AKTUALNA EDYCJA
AKTUALNA EDYCJA
PISA 2025