Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PIAAC

Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych
Programme for International Assessment of Adult Competencies

Badanie zainicjowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Nadzór nad badaniem sprawuje Rada Krajów Uczestniczących w Badaniu (PIAAC Board of Participating Countries). PIAAC jest kontynuacją badania IALS (International Adult Literacy Survey, 1994-1998), w którym uczestniczyła też Polska oraz badania ALL (Adult Literacy and Life Skills Survey, 2003-2008).

Pierwszy cykl PIAAC zrealizowano w latach 2011–2017, a drugi cykl jest w trakcie realizacji. Pierwszy cykl obejmował trzy rundy badań, w których uczestniczyło, odpowiednio, 24, 8 i 6 krajów. Polska brała udział w pierwszej rundzie badania w latach 2011-2012. W latach 2014–2015 w Polsce jeszcze raz przebadano uczestników badania, zadając im dodatkowe pytania ankietowe (badanie postPIAAC). Drugi cykl badania PIAAC odbywa się w latach 2018–2024. W Polsce badanie wśród respondentów realizowano w latach 2022–2023. 

Badanie PIAAC mierzy podstawowe umiejętności potrzebne do funkcjonowania we współczesnym świecie, które są kluczowe do zdobywania nowej wiedzy i kompetencji. W drugim cyklu badania sprawdzane są umiejętności takie jak rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. W pierwszym cyklu badano także umiejętność rozwiązywania problemu z wykorzystaniem nowych technologii.  

Uczestnicy badania PIAAC odpowiadają także na pytania ankietowe dotyczące ich wykształcenia, aktywności edukacyjnej, sytuacji na rynku pracy oraz opinii i postaw wobec kształcenia. Dodatkowo pytani są o to, jak wykorzystują swoje umiejętności w codziennym życiu i pracy.  

Badanie PIAAC jest realizowane wśród osób w wieku 16–65 lat, mieszkających na stałe w danym kraju i nie przebywających w instytucjach zamkniętych. Przeprowadzane jest na reprezentatywnej, losowej próbie, dostosowanej do warunków danego kraju. W Polsce, w pierwszym i drugim cyklu badania próbę losowano z rejestru PESEL: losowanie było dwustopniowe, losowano miejscowości, a w ramach miejscowości badane osoby. W innych krajach korzysta się z podobnych rejestrów lub korzysta się z próby adresowej. Zasady doboru próby mogą być modyfikowane w zależności od potrzeb krajów uczestniczących w badaniu. W Polsce w pierwszym cyklu badania w próbie nadreprezentowano osoby młode (19–26 lat). W niektórych krajach dodatkowo bada się osoby 65+. 

Badanie PIAAC jest przeprowadzane w domu uczestnika badania. Przeszkolony ankieter przeprowadza badanie ankietowe, a następnie uczestnik w obecności ankietera uczestniczy w badaniu umiejętności – rozwiązuje zestawy zadań. W Polsce w pierwszym cyklu uczestnicy mogli skorzystać z wersji komputerowej lub papierowej, przy czym wersja papierowa była w założeniu przeznaczona dla osób ze słabszymi umiejętnościami cyfrowymi. W drugim cyklu badanie prowadzone było wyłącznie w formie komputerowej (tablet lub komputer). 

W Polsce za badania PIAAC odpowiada Instytut Badań Edukacyjnych (IBE), który prowadzi je na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). W trzech rundach pierwszego cyklu badania PIAAC łącznie wzięło udział 39 krajów i regionów. Do pierwszej rundy drugiego cyklu zgłosiło się 31 krajów.  

Więcej informacji: na stronie badania w Polsce oraz na stronie OECD.

 

Dane i narzędzia

 

Założenia teoretyczne badania

 

 

 

Zakres i założenia obu cykli badania PIAAC przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Zakres pierwszego cyklu PIAAC został wypracowany przez ekspertów i przedstawicieli krajów uczestniczących w badaniu – nawiązuje on do wcześniejszych badań IALS i ALL. Założenia drugiego cyklu zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między cyklami. Zostały jednak zweryfikowane i zaktualizowane, tak by lepiej uwzględnić zmiany zachodzące we współczesnym świecie, szczególności w zakresie korzystania z umiejętności rozumienia tekstu i umiejętności matematycznych, a także sposób pomiaru (wyłącznie pomiar z wykorzystaniem komputera).

Założenia teoretyczne poszczególnych cykli badania PIAAC są dostępne na stronie OECD.

.

Raporty krajowe – Polska

Raporty krajowe są opracowywane przez krajowe zespoły badawcze. Polskie raporty zawierają bardziej szczegółowe omówienie wyników dotyczących Polski i polskich respondentów. 

PIAAC 2023

PISA 2018 wyniki raport

Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023

Sitek, M., Pokropek, A., Penszko, P., Chyl, K., Haman, J. (2024). Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023.

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

  Zobacz publikację

 

PIAAC 2013

PISA 2018 wyniki raport

Krajowy raport z 1 cyklu badania PIAAC

Rynko, M. (red.) (2013). Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC)

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

Zobacz publikację

 

PISA 2018 wyniki raport

Raport z badania postPIAAC

Chłoń-Domińczak, A, Palczyńska, M. (2015). Rynek pracy a kompetencje Polaków – wybrane wyniki badania postPIAAC

Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych

 Zobacz publikację

 

Raporty międzynarodowe

Raporty międzynarodowe prezentujące wyniki poszczególnych edycji badania oraz inne publikacje i materiały dotyczące badania są dostępne na stronie  OECD

 

PIAAC 2018–2024

Badanie prowadzone w latach 2018–2014. Polska wzięła udział w pierwszej rundzie badania realizowanej wśród respondentów w latach 2022–2023. Ogłoszenie głównych wyników tej rundy badania odbyło się10 grudnia 2024 roku. Bazy danych z badania zostaną opublikowane w 2025 roku.

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Umiejętności dorosłych z zakresu rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego i rozwiązywania problemów (w pierwszym cyklu rozwiązywania problemów z wykorzystywaniem nowych technologii), podstawowe informacje na temat dorosłych, ich wykształcenia i aktywności edukacyjnej, statusu na rynku pracy, wykorzystywania umiejętności w życiu codziennym i pracy, opinii i postaw związanych z kształceniem

Uczestnicy badania: Osoby w wieku 16–65 lat

Cykle badania: 2011–2017, 2018–2024
Wszystkie edycje z udziałem Polski.

Próba: Losowa próba osób w wieku 16–65 lat przebywających stale na terenie kraju i nie mieszkające w instytucjach zamkniętych 

Przebieg badania: Przeszkolony ankieter przeprowadza wywiad kwestionariuszowy z uczestnikiem badania w jego domu, a następnie uczestnik bierze udział w badaniu umiejętności - rozwiązuje zestawy zadań.

Narzędzia badawcze: W pierwszym cyklu forma komputerowa (computer-based assessment)  lub papierowa (paper-based assessment), w drugim cyklu wyłącznie forma komputerowa (tablet lub komputer)