Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

TALIS

Dane i narzędzia badawcze

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, rozbudowana dokumentacja techniczna i instrukcje dla użytkowników, a także źródłowe i krajowe wersje narzędzi dostępne są na stronie badania TALIS OECD. Zbiory zawierają kompletny zestaw odpowiedzi nauczycieli i dyrektorów szkół z uczestniczących w badaniu krajów. 

Dostępne formaty: SAS, SPSS i w zależności od edycji także STATA i CSV

DANE I MATERIAŁY KRAJOWE

W przygotowaniu

Więcej informacji o badaniu   |   Strona badania

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Organizacja, sposoby i warunki pracy nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły na podstawie zebranych bezpośrednio od nauczycieli i dyrektorów informacji i opinii; w TALIS 2024 także opcjonalny moduł dotyczący wiedzy pedagogicznej nauczycieli (Teacher Knowledge Survey).

Uczestnicy badania: nauczyciele i dyrektorzy szkół z poziomu ISCED 2 (w Polsce w TALIS 2024 klasy 5-8 szkoły podstawowej); w zależności od kraju i edycji także z poziomu ISCED 0, ISCED 1 i ISCED 3. 

Edycje badania*: 2008, 2013, 2018, 2024
*Pogrubieniem zaznaczone są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretni nauczyciele. Do badania zapraszani są dyrektorzy wylosowanych szkół i wylosowani nauczyciele. 

Przebieg badania: Nauczyciele i dyrektorzy szkół w wyznaczonym okresie wypełniają kwestionariusze.

Narzędzia badawcze: kwestionariusze wypełniane przez nauczycieli i dyrektorów szkół; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju.