Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PISA

Dane i narzędzia badawcze

MIĘDZYNARODOWE ZBIORY DANYCH

Zbiory z danymi z poszczególnych edycji badania, dokumentacja techniczna i instrukcje dla użytkowników, a także źródłowe i krajowe wersje narzędzi dostępne są na stronie badania PISA OECD. Zbiory zawierają kompletny zestaw danych z odpowiedziami uczniów, dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców z uczestniczących w badaniu krajów. 

Dostępne formaty: SAS i SPSS.

Dla ostatniej zakończonej edycji badania (PISA 2022) udostępniono tabele i wykresy wykorzystane w raportach międzynarodowych, a także kody w formatach SPSS i Stata, które zostały użyte do analizy danych z badania. Umożliwiają one replikację analiz z raportów międzynarodowych. 

 

DANE I MATERIAŁY KRAJOWE

W przygotowaniu

 

Więcej informacji o badaniu   |   Strona badania

PISA

Organizator: Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, matematyki i nauk przyrodniczych, a także opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, procesy nauczania w szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły; w zależności od edycji także dodatkowe dziedziny np. umiejętności finansowe, umiejętności rozwiązywania problemów, myślenie kreatywne, uczenie się w świecie cyfrowym

Uczestnicy badania: Uczniowie, którzy ukończyli 15 rok życia w roku poprzedzającym badanie, dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Edycje badania*: 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022, 2025
*Wszystkie edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie z wylosowanych szkół konkretni uczniowie spełniający określone kryteria wieku. Do badania zapraszani są wylosowani uczniowie oraz dyrektorzy szkół, w części krajów/edycji także nauczyciele i rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół (a także w części krajów/edycji nauczyciele i rodzice) biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, w części krajów także nauczycieli i rodziców uczniów; od 2015 roku badanie PISA realizowane jest w formie komputerowej/online (computer-based assessment).