Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

PIRLS

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu
Progress in International Reading Literacy Study
ZAKRES BADANIA

Założenia teoretyczne badania

Zakres i założenia każdej edycji badania PIRLS przedstawiane są w założeniach teoretycznych (assessment framework). Założenia badania w poszczególnych edycjach zachowują ciągłość istotną z perspektywy porównań między edycjami. Zarazem jednak w każdej edycji są poddawane weryfikacji i aktualizacji, biorąc pod uwagę m.in. wnioski z badań i ważne zmiany w dydaktyce nauczania czytania. W przygotowaniu założeń badania biorą udział eksperci oraz przedstawiciele krajów uczestniczących w badaniu. Założenia teoretyczne poszczególnych edycji badania PIRLS są dostępne na stronie IEA oraz na stronie Międzynarodowego Centrum Badawczego TIMSS i PIRLS.

 

PISA

Organizatorzy: Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), Międzynarodowe Centrum Badawcze TIMSS i PIRLS w Koledżu Bostońskim (Stany Zjednoczone) 

Przedmiot badania: Wiedza i umiejętności uczniów z zakresu rozumienia czytanego tekstu, opinie i postawy uczniów, ich doświadczenia edukacyjne i środowisko domowe, opinie i doświadczenia nauczycieli, procesy nauczania w klasie i szkole, zasoby i organizacja pracy szkoły

Uczestnicy badania: Uczniowie w czwartym roku edukacji szkolnej, nauczyciele języka ojczystego, dyrektorzy szkół, rodzice uczniów

Edycje badania*: 2001, 2006, 2011, 2016, 2021, 2026
*Pogrubieniem oznaczane są edycje z udziałem Polski.

Próba: Najpierw losowane są szkoły, a następnie w wylosowanych szkołach konkretne oddziały klasy 4. Do badania zapraszani są wszyscy uczniowie wylosowanych oddziałów, nauczyciele języka ojczystego uczący w tych oddziałach, dyrektorzy szkół, a także rodzice uczniów.

Przebieg badania: Badanie wśród uczniów prowadzone w szkołach w formie audytoryjnej; dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice uczniów biorą udział w badaniu, wypełniając ankiety w wyznaczonym okresie.

Narzędzia badawcze: Zestawy zadań i ankiety wypełniane przez uczniów, ankiety wypełniane przez dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców uczniów; forma papierowa (paper-based assessment) lub komputerowa/online (computer-based assessment) w zależności od edycji i kraju