Na tegorocznym kongresie rozmawialiśmy wyłącznie o faktach, wynikach badań naukowych, bo tylko one mogą stać się punktem wyjścia do dalszej dyskusji. Dzięki nim chcemy przezwyciężyć tendencję do wyrywkowego, pobieżnego omawiania tematów edukacyjnych, które może prowadzić do nieporozumień - mówił na zakończenie 2. Kongresu Polskiej Edukacji prof. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
W dwudniowym spotkaniu nauczycieli i dydaktyków z całej Polski, które odbyło się w Warszawie 15 i 16 czerwca 2013 r., wzięło udział ponad 1300 osób. Oprócz sesji plenarnych w ramach kongresu zorganizowano 12 sesji tematycznych poświęconych różnych aspektom edukacji: od wychowania przedszkolnego po edukacje zawodową i wyższą.
Jednym z głównych problemów, które poruszano na kongresie była kwestia odroczonej dorosłości. – Dziś coraz więcej młodych ludzi w wieku od 18 do 24 roku życia nie dysponuje kompetencjami i kwalifikacjami, które pozwoliły by im przejąć odpowiedzialność za własne życie. Nauczyciele, pracodawcy często skarżą się, że ci młodzi nic nie potrafią.
– mówiła w trakcie sesji podsumowującej kongres prof. Anna I. Brzezińska z IBE. To zjawisko obserwowane jest na całym świecie. – Może ta odroczona dorosłość ma jednak sens? Może ci młodzi potrzebują teraz więcej czasu żeby się rozeznać w różnych możliwościach?.Musimy ich tylko wyposażyć w kompetencje, które się im przydadzą w życiu: zaufanie do innych, zdolność twórczego myślenia, ciekawość świata, umiejętność współdziałania w grupie – zaznaczała prof. Brzezińska.
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych odniósł się także do kwestii nowych technologii i wykorzystania ich w szkole. – Rolę nowych technologii w edukacji trzeba sprowadzić do właściwego wymiaru, bo one nie działają bez mózgu, umysłu użytkownika. Szkoła powinna uczyć przede wszystkim krytycyzmu, co do informacji zdobywanych za ich pomocą – powiedział.
Spotkanie zakończyło wystąpienie wiceminister edukacji Joanny Berdzik. - Wysłuchaliśmy tutaj bardzo ciekawych wykładów, przeprowadziliśmy interesujące dyskusje - podkreślała. - Teraz musimy przenieść te dyskusje na fora naszych szkół i uczelni. Będę chciała, żeby dostarczając odpowiednich materiałów IBE animowało te dyskusje, bo tylko one są w stanie zmienić polską edukację.
Zdjęcia z 2 Kongresu Polskiej Edukacji
Pobierz informację (docx, pdf)
Na tegorocznym kongresie rozmawialiśmy wyłącznie o faktach, wynikach badań naukowych, bo tylko one mogą stać się punktem wyjścia do dalszej dyskusji. Dzięki nim chcemy przezwyciężyć tendencję do wyrywkowego, pobieżnego omawiania tematów edukacyjnych, które może prowadzić do nieporozumień - mówił na zakończenie 2. Kongresu Polskiej Edukacji prof. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
W dwudniowym spotkaniu nauczycieli i dydaktyków z całej Polski, które odbyło się w Warszawie 15 i 16 czerwca 2013 r., wzięło udział ponad 1300 osób. Oprócz sesji plenarnych w ramach kongresu zorganizowano 12 sesji tematycznych poświęconych różnych aspektom edukacji: od wychowania przedszkolnego po edukacje zawodową i wyższą.
Jednym z głównych problemów, które poruszano na kongresie była kwestia odroczonej dorosłości. – Dziś coraz więcej młodych ludzi w wieku od 18 do 24 roku życia nie ma dysponuje kompetencjami i kwalifikacjami, które pozwoliły by im przejąć odpowiedzialność za własne życie. Nauczyciele, pracodawcy często skarżą się, że ci młodzi nic nie potrafią.
– mówiła w trakcie sesji podsumowującej kongres prof. Anna I. Brzezińska z IBE. To zjawisko obserwowane jest na całym świecie. - Może ta odroczona dorosłość ma jednak sens? Może ci młodzi potrzebują teraz więcej czasu żeby się rozeznać w różnych możliwościach?.Musimy ich tylko wyposażyć w kompetencje, które się im przydadzą w życiu: zaufanie do innych, zdolność twórczego myślenia, ciekawość świata, umiejętność współdziałania w grupie – zaznaczała prof. Brzezińska.
Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych odniósł się także do kwestii nowych technologii i wykorzystania ich w szkole. – Rolę nowych technologii w edukacji trzeba sprowadzić do właściwego wymiaru, bo one nie działają bez mózgu, umysłu użytkownika. Szkoła powinna uczyć przede wszystkim krytycyzmu, co do informacji zdobywanych za ich pomocą – powiedział.
Spotkanie zakończyło wystąpienie wiceminister edukacji Joanny Berdzik. - Wysłuchaliśmy tutaj bardzo ciekawych wykładów, przeprowadziliśmy interesujące dyskusje - podkreślała. - Teraz musimy przenieść te dyskusje na fora naszych szkół i uczelni. Będę chciała, żeby dostarczając odpowiednich materiałów IBE animowało te dyskusje, bo tylko one są w stanie zmienić polską edukację.
Zdjęcia z 2 Kongresu Polskiej Edukacji