Jak uczyć krytycznego myślenia? Sprawdź, zastosuj!

“Lekcja z Sherlockiem Holmesem”, “Aloes na oparzenie” czy ”Właściwości kobiecych łez” - to niektóre z zadań wspierających rozwój krytycznego myślenia u uczniów, przedstawionych w materiałach dydaktycznych opracowanych w IBE PIB. Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą publikacją skierowaną do nauczycieli „Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie”.

Materiały przygotowane przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego to zbiór informacji i praktycznych wskazówek dotyczących krytycznego myślenia - jednej z kluczowych kompetencji XXI wieku. 

W opracowaniu można znaleźć m.in.:

  • definicję krytycznego myślenia mającą zastosowanie w dydaktyce szkolnej
  • omówienie roli krytycznego myślenia w praktyce nauczycielskiej,
  • sposoby pracy z uczniami sprzyjające rozwojowi tej umiejętności.

Praktyczna część publikacji zawiera przykładowe zadania z języka polskiego, historii, biologii, chemii, fizyki i geografii. Elementy krytycznego myślenia mogą być obecne podczas lekcji każdego z tych przedmiotów i w różny sposób włączane w proces nauczania. 

Przedstawione zadania pomagają uczniom rozwijać takie umiejętności jak: 

  • formułowanie wypowiedzi, 
  • przeprowadzanie doświadczeń, 
  • szukanie rzetelnych źródeł informacji,
  • łączenie treści z różnych przedmiotów.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją oraz wykorzystywania zawartych w niej informacji w codziennej praktyce szkolnej.

Więcej informacji o opracowaniu dostępne jest także tutaj.

Kalendarz wydarzeń