flaga RPTekst łatwy do czytania

Creative Self-efficacy in Mathematics and Choice of Science-oriented Classes (STEM) in Secondary School: The Role of Gender

DOI: 10.24131/3724.250403

Abstract

This study explores the role of creative self-efficacy in mathematics in shaping students’ choices of science, technology, engineering and technology (STEM) classes in secondary school, with a particular focus on gender differences. A sample of 185 eighth-grade students from the Mazovian Voivodeship in Poland completed measures of creative self-efficacy, creative personality traits, math skills, and school achievement. Results showed that boys reported higher creative self-efficacy in mathematics than girls, which was associated with a stronger preference for choosing STEM subjects. For girls, creative self-efficacy was primarily predicted by math grades, while for boys it was additionally linked to creative personality and math skills. The findings underscore the importance of targeted educational strategies to strengthen girls’ confidence in their creative mathematical abilities and to reduce gender disparities in STEM pathways. 

Pobierz plik PDF

Poczucie twórczej skuteczności w matematyce a wybory klas o profilu nauk ścisłych (STEM) w szkole średniej: Rola płci

Streszczenie

Badanie analizuje rolę poczucia twórczej skuteczności w matematyce w kształtowaniu wyborów przedmiotów z obszaru STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) wśród uczniów szkół średnich, ze szczególnym uwzględnieniem różnic między płciami. Próba obejmowała 185 uczniów klas ósmych z województwa mazowieckiego, którzy wypełnili kwestionariusze dotyczące poczucia twórczej skuteczności, cech osobowości twórczej, umiejętności matematycznych oraz osiągnięć szkolnych. Wyniki wykazały, że chłopcy charakteryzowali się wyższym poczuciem twórczej skuteczności w matematyce niż dziewczęta, co wiązało się z silniejszą preferencją wyboru przedmiotów STEM. U dziewcząt poczucie twórczej skuteczności było przede wszystkim przewidywane przez oceny z matematyki, natomiast u chłopców – dodatkowo przez cechy osobowości twórczej i umiejętności matematyczne. Uzyskane wyniki podkreślają znaczenie ukierunkowanych działań edukacyjnych mających na celu wzmocnienie pewności siebie dziewcząt w zakresie twórczych zdolności matematycznych oraz ograniczenie nierówności płci w wyborach ścieżek STEM.