flaga RPTekst łatwy do czytania

Some Theoretical Considerations on the Interdependence of a Sense of Community and Social Participation from an Educational Perspective

DOI: 10.24131/3724.250404

Abstract

The article presents a theoretical analysis of the relationship between a sense of community and social participation in the context of education. The starting point is a reflection on contemporary interpretations of the concept of community—from classical communitarianism to Maffesoli’s concept of neo-tribalism. An attempt was made to compare two approaches to community: Wojciszke’s psychological model of agency and community, and McMillan and Chavis’s concept of a sense of community. The importance of shaping a sense of community as an essential component of education for the social participation of children and young people is emphasized. Areas of pedagogical activity that can support the development of social competences and involvement in community life are proposed. 

Pobierz plik PDF

Kilka teoretycznych rozważań o współzależności poczucia wspólnotowości i partycypacji społecznej w perspektywie edukacyjnej

Streszczenie

Artykuł przedstawia teoretyczną analizę zależności między poczuciem wspólnotowości a partycypacją społeczną w kontekście edukacyjnym. Punktem wyjścia jest refleksja nad współczesnymi interpretacjami pojęcia wspólnoty — od klasycznego komunitaryzmu po koncepcję neo-trybalizmu Maffesoliego. Podjęto próbę zestawienia dwóch podejść do wspólnotowości: psychologicznego modelu sprawczości i wspólnotowości autorstwa Wojciszke oraz koncepcji poczucia wspólnotowości McMillana i Chavisa. Podkreślono znaczenie kształtowania poczucia wspólnotowości jako istotnego komponentu edukacji do partycypacji społecznej dzieci i młodzieży. Zaproponowano obszary działań pedagogicznych, które mogą wspierać rozwój kompetencji społecznych oraz zaangażowania w życie wspólnotowe.