flaga RPTekst łatwy do czytania

Hybrid or Hands-On? Students’ Economic Preferences over Study Design and Labor-Market Payoffs

DOI: 10.24131/3724.250411

Abstract

We study how university students trade off the design and demands of study against expected labor-market returns. We conducted a Discrete Choice Experiment (DCE) with students of the Economics Department at the University of Warsaw. Choice alternatives varied the share of in-person teaching, weekly class hours, weekly preparation time, language mix (Polish vs. English), net monthly study cost (tuition minus stipends), and expected net salary after graduation. The DCE was embedded in a broader survey measuring study experience, time use, work during studies, scheduling preferences, and perceptions of quality and reputation. The instrument and framings follow state-of-the-art DCE guidance and are publicly documentable. Using multinomial logit and mixed logit models, we estimate compensating differentials students require to accept (i) more online teaching, (ii) more weekly effort (classes/prep), or (iii) English-medium instruction in Polish-language curricula. The results show large, precise utility gains from higher expected salary, disutility from higher weekly preparation time, and strong (non-linear) preferences over delivery mode and language. We then simulate policy scenarios (e.g., introducing 50% online, adjusting effort) and quantify the cost-equivalent or salary-equivalent levers needed to maintain program attractiveness. We position our results in the international literature on DCEs in higher education and discuss external validity with respect to a large national DCE that emphasized earnings over prestige. We conclude with program design implications for universities worldwide navigating hybridization, workload calibration, and language policy in light of students’ revealed economic preferences. 

Pobierz plik PDF

Pobierz plik PDF (appendix 1)

Pobierz plik PDF (appendix 2)

Pobierz plik XLSX (appendix 3)

Pobierz plik PDF (appendix 4)

Hybrydowo czy stacjonarnie? Preferencje ekonomiczne studentów wobec sposobów studiowania i oczekiwanych wyników na rynku pracy

Streszczenie

Analizujemy, w jaki sposób studenci uczelni wyższych dokonują kompromisów między konstrukcją i wymaganiami programu studiów a oczekiwanymi korzyściami na rynku pracy. Przeprowadziliśmy eksperyment wyboru dyskretnego (DCE) wśród studentów Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Alternatywy wyboru różniły się pod względem udziału zajęć stacjonarnych, tygodniowej liczby godzin zajęć, czasu przeznaczanego na samodzielne przygotowanie, proporcji języka polskiego i angielskiego w nauczaniu, miesięcznego kosztu netto studiów (czesne minus stypendia) oraz oczekiwanego miesięcznego wynagrodzenia netto po ukończeniu studiów. DCE zostało osadzone w szerszej ankiecie obejmującej doświadczenia studiowania, wykorzystanie czasu, pracę podczas studiów, preferencje dotyczące planu zajęć oraz postrzeganą jakość i reputację programu. Narzędzie badawcze i sposób jego przedstawienia opracowano zgodnie z najnowszymi wytycznymi dla badań DCE i zostało w pełni udokumentowane. Wykorzystując modele logit wielomianowy (MNL) i logit mieszany (MXL), oszacowaliśmy zmiany kompensacyjne, jakich studenci wymagają, aby zaakceptować: (i) większy udział zajęć online, (ii) większe tygodniowe obciążenie (zajęcia i przygotowanie), lub (iii) prowadzenie zajęć w języku angielskim w ramach programów realizowanych po polsku. Wyniki wskazują na silne i precyzyjne korzyści użyteczności z wyższych oczekiwanych.