Rozwój społeczny, gospodarczy i kulturalny obszarów wiejskich w Polsce w coraz większym stopniu wymaga stworzenia warunków dla funkcjonowania szkół wiejskich. To z kolei wymaga ukształtowanej gotowości nauczycieli do wykonywania obowiązków zawodowych. Celem artykułu jest analiza czynników wpływających na gotowość studentów specjalności nauczycielskich do pracy w szkołach wiejskich. Dane empiryczne zostały zebrane poprzez prowadzenie badań ilościowych i jakościowych.
Za materiał badawczy posłużyły eseje studentów – przyszłych nauczycieli na temat ich postrzegania siebie jako przyszłych nauczycieli. Dane zostały zebrane w latach 2017–2019 od studentów różnych kierunków specjalności nauczycielskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (Polska). Uzyskane wyniki wskazują, że zarówno zasoby osobiste, jak i kompetencje zawodowe mogą być pozytywnie powiązane z gotowością do pracy w szkole wiejskiej. Niezbędne są również zasoby społeczne jako czynniki wpływające na rozwój gotowości do podejmowania pracy nauczycielskiej na wsi. Częściowo ważne były również zasoby nieosobowe. Podsumowując, gotowość do pracy w szkole wiejskiej jest bardziej rozwinięta u respondentów z terenów wiejskich, a także u tych, którzy uczą się w trybie niestacjonarnym i mają rozwinięte kompetencje zawodowe.