flaga RPTekst łatwy do czytania

Publikacje

Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Storytelling w doradztwie zawodowym. Praca z uczniami i uczennicami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

Praktyczny przewodnik dla nauczycieli, doradczyń zawodowych i innych osób pracujących z młodzieżą. Publikacja pokazuje, jak wykorzystać sztukę opowiadania historii do rozwijania kompetencji przyszłości, budowania odporności na zmiany oraz wspierania różnorodnych potrzeb edukacyjnych. Autorki oferują konkretne ćwiczenia, inspiracje do pracy indywidualnej i grupowej oraz wskazówki, jak tworzyć angażujące narracje. Dzięki tej książce wprowadzisz storytelling do codziennej pracy, wzmacniając zaangażowanie i rozwój młodych ludzi.
  • Anna Stadnik-Wójtowicz, Katarzyna Radzikowska
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych

Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych

Migracje to zjawisko towarzyszące człowiekowi od zawsze. Jednakże dziś, gdy świat stał się prawdziwie „globalną wioską” dzięki środkom komunikacji, nie tylko migrujemy więcej niż kiedykolwiek w historii, ale również mamy coraz większą świadomość różnorodności kultur, jakie istnieją na świecie. Dlatego tak istotne jest, aby tę świadomość budować na zasadach współpracy, dobra i korzyści, jakie wiążą się z wielokulturowym światem. Publikacja ma za zadanie pomóc nauczycielom w pracy z klasą, w której są uczniowie z różnym pochodzeniem etniczno-kulturowym, ale też przygotować klasę homogeniczną kulturowo na spotkanie z cudzoziemcami. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do rynku pracy, który współcześnie staje się coraz bardziej globalny, ale który dostrzega, jak wiele korzyści niesie różnorodność kulturowa, która synergicznie łączy różne style pracy, życia i sposoby rozwiązywania problemów.
  • Adam Gogacz
Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy

Trudności w pełnieniu roli ucznia – uwarunkowania, przejawy, kierunki oddziaływań w kontekście kompetencji potrzebnych na rynku pracy

Publikacja jest skierowana do nauczycieli i zawiera szereg wskazówek oraz propozycji rozwiązań uczniowskich problemów. W opracowaniu przeanalizowano podstawowe obszary zachowań problemowych dzieci i młodzieży oraz korelujących z nimi sytuacji trudnych ujawniających się w środowisku szkolnym. Zebrane informacje odnoszą się do zadań diagnostycznych szkoły, a podane propozycje są przydatne w pracy z uczniami przejawiającymi konkretne zachowania trudne. Wskazane kierunki pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą są istotne nie tylko dla odniesienia przez nich sukcesu szkolnego, lecz także dla kompetentnego pełnienia ról zawodowych w przyszłości.
  • Beata Ciupińska
Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik

Kompetencje (w) przyszłości. Praktyczny przewodnik

Niniejsza publikacja stanowi zbiór praktycznych wskazówek i metod wspierających nauczycieli w rozwijaniu kluczowych kompetencji przekrojowych u uczniów. Opracowanie obejmuje cztery główne obszary: rozumienie świata, budowanie obrazu siebie, kształtowanie relacji oraz rozwój przedsiębiorczości. Każdy z tych działów zawiera szczegółowe informacje na temat danej kompetencji, propozycje ćwiczeń oraz arkusze refleksji i samooceny, które pozwalają monitorować postępy i dokonywane zmiany. Z poradnika mogą korzystać nauczyciele różnych przedmiotów i poziomów edukacyjnych, inspirując się proponowanymi ćwiczeniami i poszukując własnych rozwiązań. Poradnik będzie wsparciem w projektowaniu zarówno lekcji przedmiotowych, jak i działań interdyscyplinarnych czy godzin wychowawczych.
  • Kinga Białek, Magdalena Swat-Pawlicka
Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)

Nauczyciel facylitatorem ucznia w świecie zmian i niepewności (kompetencje nauczyciela)

Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli dostrzegających dynamikę zmian we współczesnym świecie i związane z tym rosnące zagubienie dzieci i młodzieży. Celem opracowania jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia wspomagające uczniów w odnalezieniu się w niepewnej rzeczywistości, a treści w nim zawarte skłaniają do refleksji nad własnym stanem psychicznym nauczycieli i wskazują na sposoby radzenia sobie z problemami dnia codziennego w kontekście zawodowym. Autor zwraca uwagę, że aby pomóc innym, najpierw należy pomóc sobie. Dlatego w publikacji nauczyciele odnajdą nie tylko najpotrzebniejsze kompetencje współczesnego pedagoga, możliwości ich zdobywania i rozwijania, ale również sposoby na budowanie własnego dobrostanu.
  • Grzegorz Faraniec
Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy

Jak odkrywać i rozwijać talenty, pasje i specyficzne umiejętności uczniów w perspektywie tranzycji na rynek pracy

Celem publikacji jest wsparcie nauczycieli w odkrywaniu i rozwijaniu zainteresowań i talentów u swoich uczniów. Nowoczesne doradztwo zawodowe winno nie tylko brać pod uwagę indywidualne cechy i zainteresowania, ale istotnym elementem diagnostyki doradczej musi stać się odkrycie potencjału ucznia związanego z jego utalentowaniem. Publikacja zarówno dostarcza wiedzy o tym, czym są talenty, jak je odkryć i jak pracować z uczniem, aby mógł je rozwijać, jak i zawiera wiele praktycznych przykładów, jak to robić w kontekście doradztwa zawodowego.
  • Grzegorz Faraniec
Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej

Jak stworzyć wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) i program realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny z przykładami dobrych praktyk dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej

Publikacja autorstwa Marty Koch-Kozioł to nieocenione źródło wiedzy dla doradców zawodowych, specjalistów i nauczycieli pracujących w szkołach. Książka zawiera konkretne, łatwe do wdrożenia metody oraz narzędzia, które wspierają młodzież w świadomym planowaniu kariery zawodowej. Autorka, bazując na wieloletnim doświadczeniu, oferuje praktyczne porady dotyczące prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego. Dzięki temu przewodnikowi każdy doradca będzie mógł efektywnie wspierać uczniów w odkrywaniu ich ścieżki kariery i rozwijaniu umiejętności niezbędnych na rynku pracy.
  • Marta Koch-Kozioł
Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy. Znaczenie różnic indywidualnych oraz specyfika osób o specjalnych potrzebach wchodzących na rynek pracy

Funkcjonowanie poznawcze oraz społeczne osób o zróżnicowanych potrzebach w kontekście tranzycji na rynek pracy. Znaczenie różnic indywidualnych oraz specyfika osób o specjalnych potrzebach wchodzących na rynek pracy

Tematem opracowania jest rola zarówno różnic indywidualnych, takich jak inteligencja czy cechy osobowości, jak i wybranych aspektów zdrowia definiujących specjalne potrzeby w kontekście funkcjonowania poznawczego oraz społeczno-emocjonalnego potencjalnego pracownika. W publikacji omówiono cechy człowieka i to, jak ich zróżnicowanie określa różne wymogi i preferencje indywidualne, a także takie pojęcia jak neuroatypowość oraz wybrane aspekty niepełnosprawności i ich wpływ na proces tranzycji na rynek pracy. Publikacja jest skierowana zarówno do pracodawców, jak i nauczycieli i doradców zawodowych.
  • Magdalena Kaczmarek
Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli

Innowacje pedagogiczne. Poradnik dla nauczycieli

Jest wiele pomysłów na szkołę, wiele filozofii, jak i czego powinna uczyć. Każda wizja ma zwolenników i krytyków. Jak się w tym nie zgubić? Gdzie w tym wszystkim szkoły mają swoją autonomię? Odpowiedź jest jedna – w innowacjach pedagogicznych! W projekcie „Kariera bez barier” zachęcamy szkoły do wypracowywania swoich własnych rozwiązań bez czekania na rozporządzenia, za to całkowicie odpowiadających potrzebom uczniów. Nikt nie zna ich lepiej niż pracujący z nimi pedagodzy. Dzielimy się z Państwem poradnikiem dla nauczycieli o wartości wprowadzania innowacji pedagogicznych. Znajdą w nim Państwo informacje dotyczące ram teoretycznych oraz prawnych, a także sporo inspiracji.
  • Indira Lachowicz
Możliwości rozwoju zawodowego osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach transformacji cyfrowej gospodarki

Możliwości rozwoju zawodowego osób o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w warunkach transformacji cyfrowej gospodarki

W publikacji zostały omówione szanse i wyzwania, jakie niesie dla osób neuroróżnorodnych cyfryzacja gospodarki. Dr Piotr Kaczmarek-Kurczak analizuje strukturę i charakterystykę zawodów i kompetencji powstających w wyniku transformacji cyfrowej oraz wyjaśnia, w jaki sposób osoby neuroatypowe mogą wykorzystać swoje cechy i umiejętności w tych obszarach. Ponadto autor omawia koncepcje, takie jak na przykład Przemysł 4.0 i 5.0, przedstawia ich wpływ na rynek pracy, a przy okazji możliwości zatrudnienia osób neuroróżnorodnych.Opracowanie ma na celu przekazanie wiedzy o wpływie transformacji cyfrowej na możliwości zawodowe tej grupy osób wszystkim zainteresowanym tematyką neuroróżnorodności – zwłaszcza w kontekście zmieniającego się rynku pracy. Książka może służyć jako przewodnik po nowych możliwościach zawodowych w erze cyfrowej.
  • Piotr Kaczmarek - Kurczak
Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy

Jak pomagać? Tranzycja osób z niepełnosprawnościami ruchowymi na rynek pracy

Celem publikacji jest zgłębienie tematu tranzycji osób z niepełnosprawnością na rynek pracy oraz zidentyfikowanie praktycznych kroków, strategii i postaw, które mogą wspomóc ten proces. Istotą opracowania zaś jest skupienie uwagi na potrzebach jednostek z niepełnosprawnością w kontekście zatrudnienia, analiza wyzwań, z jakimi się one zmagają, oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań mających na celu stworzenie bardziej dostępnej i inkluzywnej przestrzeni zawodowej opartej na prawidłowym wsparciu. Publikacja jest adresowana do różnorodnych grup społecznych, obejmujących pracodawców, kadry zarządzające, pracowników socjalnych, edukatorów oraz same osoby z niepełnosprawnością. Treści w niej zawarte mogą być źródłem inspiracji i praktycznych wskazówek dla tych, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w procesie integracji zawodowej, edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami. W sytuacji rozwoju społeczeństwa opartego na zasadach równości i szacunku dla różnorodności ta publikacja stawia sobie za cel zwrócenie uwagi na konkretne działania, które mogą przyczynić się do tworzenia bardziej sprawiedliwego i otwartego rynku pracy dla wszystkich.
  • Paweł Wolski
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli

Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla nauczycieli

Ludzki mózg jest wytworem społeczeństwa, kultury i natury. Nasze mózgi nie są identyczne nie tylko na poziomie struktury, ale również funkcji, jesteśmy więc neuroodmienni. Skierowana do nauczycieli publikacja jest próbą zabrania głosu w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy na temat neuroodmienności w przygotowaniu uczniów do tranzycji na rynek pracy. Poradnik prowadzi nauczyciela przez podstawowy zakres wiedzy na temat neuroodmienności,pokazując jednocześnie przykłady jej praktycznego zastosowania. Zachęca do zmiany sposobu myślenia, do otwarcia się na bogactwo neuroróżnorodności oferowane nam przez naturę, zainspirowania się słowami Gabora Mate'a, że w edukacji nie chodzi o to, by ingerować w naturę, ale o to, by wspierać ten proces bez ingerowania. Konieczne jest zatem dostosowanie nauczania do różnych typów uczniów, a odmienne mózgi nie powinny być w tym procesie przeszkodą, ale wartością.
  • Joanna Mesjasz
Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców.

Dzieci w świecie neuroróżnorodności a kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Jak wspierać dzieci w rozpoznawaniu, rozumieniu i pokonywaniu wyzwań neuroróżnorodności. Poradnik dla rodziców.

W poradniku zawarto nie tylko niezbędną wiedzę, lecz także praktyczne ćwiczenia pozwalające na pracę z dzieckiem z neuroodmiennością, której celem jest realizacja pierwszego z czterech etapów tranzycji na rynek pracy – przygotowania opierającego się na modelu kompetencji i umiejętności, który został wypracowany w projekcie „Kariera bez barier”. Rola rodziców wydaje się na tym etapie absolutnie kluczowa, gdyż to w środowisku rodzinnym kształtują się podstawy obrazu siebie, rozumienia świata, budowania relacji i przedsiębiorczości – czterech grup kompetencji zidentyfikowanych w projekcie. Fundamentalne dla jakości środowiska, w którym formują się kompetencje, są relacje pomiędzy rodzicami a dzieckiem i wokół tego właśnie aspektu został opracowany poradnik – zarówno w warstwie treściowej, jak i ćwiczeniowej.
  • Joanna Mesjasz
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych

Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym i z rodzin zróżnicowanych kulturowo w tranzycji na rynek pracy w rozwijaniu kompetencji transferowalnych

Migracje to zjawisko towarzyszące człowiekowi od zawsze. Jednak dziś, gdy świat stał się prawdziwie „globalną wioską” dzięki środkom komunikacji, nie tylko migrujemy więcej niż kiedykolwiek w historii, ale również mamy coraz większą świadomość różnorodności kultur, jakie istnieją na świecie. Dlatego tak istotne jest, aby tę świadomość budować na zasadach współpracy, dobra i korzyści, jakie wiążą się z wielokulturowym światem. Publikacja ma za zadanie pomóc nauczycielom w pracy z klasą, w której są uczniowie z różnym pochodzeniem etniczno-kulturowym, ale też przygotować klasę homogeniczną kulturowo na spotkanie z cudzoziemcami. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do rynku pracy, który współcześnie staje się coraz bardziej globalny, ale który dostrzega, jak wiele korzyści niesie różnorodność kulturowa, która synergicznie łączy różne style pracy, życia i sposoby rozwiązywania problemów. Pobierz (plik PDF)
  • dr Adam Gogacz