flaga RPTekst łatwy do czytania

Zintegrowany System Kwalifikacji

Niniejszy raport stanowi podsumowanie prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji dla Energetyki (SRK EN). Efektem tych prac jest szereg nowych oraz zmodyfikowanych zapisów kompetencji, które są odpowiedzią na zmiany zachodzące w sektorze energetycznym. Rozwój zielonych kompetencji niezbędnych do wdrażania technologii niskoemisyjnych, poprawa efektywności energetycznej, promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii – wszystko to znalazło swoje odzwierciedlenie w zaktualizowanej SRK EN. Identyfikacja tych kluczowych obszarów wpisuje się w szereg wyzwań związanych z zieloną transformacją klimatyczno-gospodarczą, która wpłynie na zmiany w systemie edukacji i na rynku pracy w Polsce.

The Sectoral Qualifications Framework for Tourism (SQFT) is a tool for classifying qualifications in the labour market of the tourism industry. It describes the competences of four branches of tourism (the hotel industry, food services, organising tourism, guiding and leisure time animation), which people working in the sector should have. The framework illustrates the progressive advancement of knowledge, skills and social competence required for implementing tasks of varying degrees of complexity in the industry. The SQFT “translates” the Polish Qualifications Framework (PQF) into the language of the sector, and is referenced to the PQF, enabling tourism industry qualifications to be compared to each other, as well as to those in Europe. It uses the terminology specific to the tourism sector and refers to their specific tasks and competences. This is intended to facilitate the understanding of its descriptors and to assist in applying them to determine the PQF levels for industry qualifications. The SQFT was developed by the sector, for the sector, and is intended to meet the needs of employers, learners, training institutions, and persons describing qualifications for their inclusion in the Integrated Qualifications System.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • WCAG - NIE
  • Dziedzina: Inne

The Sectoral Qualifications Framework for Sport is the industry’s interpretation of the Polish Qualifications Framework, a tool that organises all qualifications (diplomas, certificates) existing in Poland, acquired in various ways and different places, to eight competence levels, and at the same time allows qualifications to be compared to those existing across Europe. The SQF for Sport covers qualifications for sports personnel, such as coaches, trainers, animators and persons with other qualifications, and confirms that they are prepared to perform sports or coaching activities. The framework describes 6 levels of qualifications – from 2 to 7 – those which best represent the field of sport.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Poradnik
  • Język: EN
  • WCAG - NIE
  • Dziedzina: Inne

Kształtowanie adekwatnych rozwiązań wspierających polityki publiczne w zakresie uczenia się przez całe życie oraz rozwijania umiejętności wymaga prowadzenia badań i diagnoz. Wiedza na temat sposobów uczenia się osób dorosłych i czynników wpływających na podejmowanie aktywności edukacyjnej po ukończeniu edukacji wstępnej jest istotna dla rozwijania działań służących zwiększaniu spójności społecznej i rozwijaniu gospodarki opartej na wiedzy.Instytut Badań Edukacyjnych ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu badań z obszaru edukacji, uczenia się dorosłych oraz problematyki LLL (lifelong learning). Zrealizowane badanie „Ścieżki edukacyjne uczących się dorosłych w Polsce” podejmuje problematykę edukacji dorosłych w sposób pogłębiony, uwzględniający biograficzne aspekty doświadczeń edukacyjnych osób dorosłych w Polsce. W ten sposób stanowi komplementarne rozszerzenie wiedzy na ten temat w stosunku do badań realizowanych dotychczas.Koncepcja uczenia się przez całe życie (ang. LLL – lifelong learning) w szerokim ujęciu obejmuje wszystkie etapy edukacji. W prezentowanym badaniu skupiono się natomiast na aktywności edukacyjnej dorosłych rozumianej jako uczenie się osób dorosłych po zakończeniu obowiązkowej nauki szkolnej.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Inne

Celem niniejszego opracowania jest szczegółowe omówienie Metody Bilansu Kompetencji opracowanej w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), a także narzędzi możliwych do zastosowania w tym procesie. Metoda ta stanowi ustrukturyzowane podejście do diagnozy kompetencji, identyfikacji obszarów rozwoju oraz planowania ścieżki edukacyjnej czy zawodowej. Przedstawione narzędzia przyporządkowane do poszczególnych etapów Metody Bilansu Kompetencji znajdują również szersze zastosowanie w bilansowaniu kompetencji, doradztwie edukacyjnym i zawodowym oraz coachingu kariery. Opracowanie jest skierowane do doradców edukacyjnych i zawodowych, trenerów kariery, coachów i wszystkich, którzy są zainteresowani świadomym planowaniem edukacji, ścieżki zawodowej lub zmianą przebiegu kariery.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Ekspertyza
  • Język: PL
  • WCAG - NIE
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Opracowanie przedstawia wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród Branżowych Centrów Umiejętności (BCU), wynikające z regulacji zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. Przepisy te nakładają na BCU obowiązek systematycznego pozyskiwania danych od pracodawców, za pośrednictwem właściwych organizacji branżowych, na temat zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności w obrębie poszczególnych dziedzin zawodowych. Dane te począwszy od bieżącego roku będą uwzględniane w opracowaniu corocznej Prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, co jest istotnym elementem wspomagania polityki edukacyjnej i rynku pracy. W celu ułatwienia realizacji tych zadań Instytut Badań Edukacyjnych Państwowy - Instytut Badawczy przygotował formularz badawczy, którego celem jest umożliwienie BCU zebrania i usystematyzowania informacji na temat bieżących i przyszłych potrzeb kadrowych w określonych zawodach oraz wymagań dotyczących kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Przedmiotem niniejszego opracowania jest analiza danych zgromadzonych w wyniku przeprowadzonego badania ankietowego. Zebrane informacje stanowią wkład w ocenę bieżących potrzeb rynku pracy, co wpływa na możliwość formułowania dokładniejszych rekomendacji dla polityki edukacyjnej w zakresie kształcenia zawodowego, uwzględniającej dynamicznie zmieniające się realia gospodarcze. Analiza obejmuje zestawienie informacji uzyskanych bezpośrednio od BCU, które zostały przekazane do IBE.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Gospodarka, ekonomia, finanse, Socjologia i społeczeństwo

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i są obliczone łącznie na 6 godzin lekcyjnych oraz podzielone na 45-minutowe bloki. Towarzyszy im miniporadnik zawierający wskazówki i dobre praktyki wspomagające pracę w formule warsztatowej w szkolnej przestrzeni.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Scenariusz lekcji
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Niniejszy raport stanowi podsumowanie prac nad aktualizacją Sektorowej Ramy Kwalifikacji w Budownictwie (SRK BD). Oprócz aktualizacji zapisów kompetencji związanych ze zmianami w sektorze, które nastąpiły w ciągu 9 lat od opracowania pierwszej SRK BD, w ramie dodatkowo wyszczególniono zielone kompetencje. Ich identyfikacja i rozwój są kluczowe wobec wyzwań zielonej transformacji klimatyczno-gospodarczej, która będzie wpływać na zmiany w systemie edukacji i na rynku pracy w Polsce. Raport zawiera ponadto szczegółowe zestawienie uwag z konsultacji zaktualizowanej ramy.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Raport
  • Język: PL
  • WCAG - TAK
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika, Ochrona środowiska

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe. Scenariusze mają formułę warsztatową i są obliczone łącznie na 6 godzin lekcyjnych oraz podzielone na 45-minutowe bloki. Towarzyszy im miniporadnik zawierający wskazówki i dobre praktyki wspomagające pracę w formule warsztatowej w szkolnej przestrzeni.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Scenariusz lekcji
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika

Instytut Badań Edukacyjnych realizuje trzecią już edycję programu wspierającego rozwój kompetencji szkolnych doradców zawodowych. Jednym z efektów programu są wysokiej jakości i sprawdzone w praktyce dwa scenariusze zajęć doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, skupione na dwóch tematach przewodnich: własne zasoby i predyspozycje; zmiany życiowe i zawodowe Scenariusze mają formułę warsztatową i są obliczone łącznie na 6 godzin lekcyjnych oraz podzielone na 45-minutowe bloki. Towarzyszy im miniporadnik zawierający wskazówki i dobre praktyki wspomagające pracę w formule warsztatowej w szkolnej przestrzeni.

  • Projekt: Zintegrowany System Kwalifikacji
  • Typ publikacji: Scenariusz lekcji
  • Język: PL
  • Dziedzina: Edukacja i pedagogika